1800ES restauratie 2

Lees meer
08-12-2015 00:29 - 11-12-2015 23:27 #156400 door Ed van der Zee
1800ES restauratie 2 is gemaakt door Ed van der Zee
Beste mensen,
Inmiddels ben ik met de tweede 1800ES body aan de gang gegaan, zo op het eerste gezicht valt het wel mee, dachten we
Je ziet wel een wat roestig plekje...



Na wat slijpen ontstaat er een groot gat, alle drie de dorpeldelen zijn aangetast, eerst maar het balkje vervangen en een deel van de stijl opbouwen.
Dit is een zwak punt van de 1800, er komt zand in de ruimte achter het schot, dit wordt nat en modderig en voor je het weet roest de boel van binnenuit door.
Let op het versterkende frame in de deuropening, dit zorgt er voor dat de body niet gaat vervormen




De body moet goed gefixeerd worden, we besluiten de binnendorpel niet in een keer te lassen, uit angst voor vervorming. Het zit straks toch helemaal onzichtbaar aan de binnenzijde.




Langzaam lijkt het weer wat



F
Ook de achterzijde van de binnendorpel zit er in




Eindelijk kan de middendorpel worden geplaatst, hierin zorgen we voor goede waterafvoerpunten




Even passen, zo lijkt het al weer op een 1800 en kunnen we gaan aflassen

















Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 14:53 - 11-12-2015 23:30 #156460 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie 2
In de restauratie speelt goede afwatering een belangrijke rol, Volvo heeft origineel wel wat afwatering bij de 1800 geplaatst, maar onvoldoende in mijn ogen. We hebben in de middendorpel een aantal afwateringspunten gemaakt.




De middendorpel met afweteringspunten




Buitendorpel zo geplaatst dat het water makkelijk af kan lopen en de punten over elkaar heen vallen




De buitendorpel rechts is nu geplaatst en alle puntlassen bijgewerkt, re dorpel is klaar















Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-12-2015 15:10 #156461 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 1800ES restauratie 2
Mooi werk!
Dit zijn nuttige tips en plaatjes voor eenieder die een P1800 opknapt en de dorpels wil vervangen en aanknopingspunten zoekt van hoe dingen moeten of kunnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2015 00:31 #156480 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 1800ES restauratie 2
Die a-stijlen zijn inderdaad rot-punten heb je mischien meer foto's van hoe je dat opgelost hebt?
Keep on the good work.
Huidig project heeft ook een klein roestplekje:




Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-12-2015 23:17 #156495 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie 2
Ja Kevin, we hebben ook even moeten puzzelen voor we wisten hoe dit aan te pakken.
Overigens jouw probleem is anders... Je ziet maar liefst vier lagen, dat is er een te veel er is dus 'gedubbeld' over origineel plaatwerk heen....je ziet rechts al een lasnaad lopen.
Dat moet er allemaal uit....zodat je met goed staal kan beginnen, plaat op roest lassen gaat niet..
Ik zal het proces iets meer in detail beschrijven, deel foto's staan ook in het eerste stukje maar kennelijk zijn de stappen niet helder.
Belangrijk is om je referentiepunten niet te verliezen, uiteindelijk zijn we begonnen met het dwarsbalkje op de mm nauwkeurig te plaatsen.



Nu heb je de plek waar de binnendorpel op komt
Dan eerst de binnedorpel plaatsen en dan pas de A-stijl opbouwen, waarbij de delen grotendeels zelf zijn gemaakt



De neiging bestaat om de binnendorpel in een keer te willen plaatsen, dat hebben we bewust niet gedaan.
Eerst het voorste deel en dan heel nauwkeurig het achterste deel van de binnendorpel, doorlassen



Op deze wijze zijn de hoeken weer stabiel en dan kan het middelste gedeelte worden geplaatst.



Dan kan de middensdorpel er in, daar puntlassen we om geen vervorming te krijgen, immers de buitendorpel komt er nog overheen.



De buitendorpel poppen we ook omdat dit ook origineel zo is gedaan.

Natuurlijk is de deuropening met een T-stuk ingelast om niet te vervormen, best lastig want je kunt dus de deur niet passen voor dat het laswerk klaar is.
Vervorming van de hoeken of middengedeelte tijdens het lassen zou leiden tot niet meer in een lijn liggen.
Door de middendorpel door te lassen voeg je weer stijfheid aan de body toe, de buitendorpel kan weer gepuntlast worden.

Zoals je zag hebben we wel het voorscherm en reparatiedeel van het achterscherm gepast, we hebben gelukkig nog een ES staan om te kunnen vergelijken.

Tenslotte, ik verwacht dat jouw 1800 nog goede dorpels heeft als je die binnedorpel er weer in hebt, dan zou ik overlappend -steeds een stukje meer naar voren- eerst de binnendorpel , dan de middendorpel en als laatste de buitendorpel lassen, waarbij je de las van de buitendorpel mooi weg kan werken op het stuk waar het voorscherm erop komt (las eronder...








Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2015 22:43 #156572 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic 1800ES restauratie 2
Hoi Ed,

Vandaag verder gegaan en ik denk dat ik het antwoord zelf kan aanleveren :)
Er zit inderdaad dubbel plaatwerk maar dat is direct over elkaar heen de 4 lagen is orgineel zo, bij het strippen kwam er een laag onder vandaan. de a-stijl bestaat uit 2 lagen een kokerprofiel als het ware en nog een laag dat over de binnendorpel loopt en daar had ik dus mijn vraagtekens bij hoe deze op te bouwen.
Uiteraard heb ik er een brace tussen maar ik merk nu dat meer versteviging eigenlijk wel wenselijk is dus deze gaan we er morgen als eerste tussen maken.


Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2015 11:51 #156697 door Hans Blockx
Beantwoord door Hans Blockx in topic 1800ES restauratie 2
Tjonge jonge, wat een zooi; daar heb je je amusement wel mee... :shock: :lol: :lol:


"Kevin de Leuw" schreef:
Die a-stijlen zijn inderdaad rot-punten heb je mischien meer foto's van hoe je dat opgelost hebt?
Keep on the good work.
Huidig project heeft ook een klein roestplekje:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2015 00:11 #156727 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie 2
Ja, met die klussen ben je wel even van de straat...
Ik probeer het originel zo dicht mogelijk te benaderen, dan is de passing het beste.
Op de laatste foto zie ik een spantje van de middendorpel naar voren lopen, die herken ik niet en is een oplossing van de PO
(Previous owner = worst enemy) en ik vermoed dat het voorscherm daar op is gemonteerd.

Er is niet gedacht aan afwatering, gedubbeld en ook is het plaatwerk niet behandeld tegen roest, dan ontstaat vanzelf deze rotzooi.
Nog een tip, je kun plaatwerk krijgen met een zinklaag, dan heb je dus alleen je lassen nog te beschermen met of zink, of Epoxy
Door de afwateringen kun je dit ook mooi in die ruimtes spuiten, dan gaat het weer een jaar of twintig goed...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2016 22:41 #157283 door O.T.A.B. Gerrits
Beantwoord door O.T.A.B. Gerrits in topic 1800ES restauratie 2
Hallo Ed,

leuke update en foto's. Da's inderdaad een hele klus, allemachtig

Vraagje: Weet je al welke kleur je hem gaat spuiten?

Succes met het vervolg traject

grt

Onno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2016 19:03 #160380 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic 1800ES restauratie 2
We gaan rustig door, de ES is nu zover klaar dat hij naar de plaatwerker gaat.
Helaas een tegenvaller, bij het passen van de motorkap kwamen we er achter dat de voorzijde niet goed is hersteld na een aanrijding.
Rechts is de opening waar de voortein vast zit een dikke centimeter kleiner dan links.
Dit betekent dat het front en het linker scherm er af moeten en eerst de voorzijde recht moet worden getrokken... vervelend maar bij een carrosserie waarvan er maar 8077 zijn gemaakt... we gaan gewoon verder

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.