Volvo amazon B23

Lees meer
05-11-2015 19:16 #155405 door Luuk Raijmakers
Volvo amazon B23 is gemaakt door Luuk Raijmakers
Bij deze wil ik mij voorstellen.

Mijn naam is Luuk Raymaekers, 25 jaar oud.

Ik ben een aantal jaar geleden zo begonnen:

"Inmiddels bijna een jaar geleden is mijn volvo gekke vader op 52 jarige leeftijd overleden. Een hele moeilijke tijd, maar door dit alles wel een aantal mooie volvo's georven. Het gaat om een blauwe(kleurnummer 90) 4 deurs amazon en een Blauw met witte amazon uit 1960(beide opknappers). Een 245 uit 1978 met wat werk, en een rode 1969er 2deurs. Daarbij komen nog 2 grote garages die vol onderdelen liggen van het jarenlange hamsteren van mijn vader. Ik rij nu al ruim een jaar in rond in de rode volvo Ikzelf ben ook een auto gek met een met de paplepel ingegoten voorliefde voor volvo's, en doe op dit moment de opleiding automotive engineering in Eindhoven. De rode 2 deurs is eigenlijk een prachtige auto, maar staat sinds een paar maanden stil door een kapot gelopen drijfstanglager (niet zo heel erg nu blijft hij in de wintermaanden mooi droog binnen staan). Ook begint hij weer wat roest te krijgen ondanks dat hij een jaar of 4 terug gespoten is. Uiteindelijk is het de bedoeling de rode en blauwe 4 deurs in top conditie terug te brengen, de 245 als dagelijks vervoer te gaan gebruiken. En de 1960er op te ruimen. Ik heb me hier maar geregistreerd omdat ik al een tijdje mee lees, en het wel makkelijk is mocht ik onderdelen tegenkomen. Natuurlijk is het ook gewoon leuk om "mijn" trots te tonen.""

Inmiddels zijn we vijf jaar verder, en een stukje wijzer.
Ik begon toen der tijd met goede moed om de volvo hobby van mijn vader in stand te houden.
Zoals het zo vaak gaat in het leven blijken je voornemens niet altijd uit te komen: druk met studie, een vriendin, weinig geld, en vooral ook bezig met andere dingen.

Gelukkig zijn de voornemens wel gebleven, en daarom wil ik hier nogmaals een start proberen te maken.

Wat er in de afgelopen vijf jaar WEL gebeurt is:

-De garages uitgemest, en alle onderdelen netjes gesorteerd en opgeslagen.
-Een start gemaakt met de volvo 245, waarbij een "beetje werk" na wat prikken in de bodem, en vervolgens toch maar helemaal kaal maken, ineens een heel hoop meer werk werd.(dit project ligt dan ook stil, wachtend op nieuwe motivatie)
-Alle niet Amazon of 240 onderdelen verkocht (vooral om plaats te maken)
-1960 amazon is van eigenaar gewisseld
-4 deurs blauwe volvo in dezelfde toestand als 5 jaar geleden
-volkswagen Jetta coupe uit 1987 gekocht om mezelf dagelijks te kunnen verplaatsen, wat inmiddels ook een uit de hand gelopen projectje is geworden (gelukkig tot op de dag van vandaag wel altijd dagelijks kunnen blijven rijden)
- Studie afgerond en inmiddels werk gevonden.

Nu de reden dat ik opnieuw een topic aanmaak:

Ik ben een tijdje terug met frisse moed aan de rode amazon te begonnen.
Zoals misschien uit bovenstaande op te maken is, staat deze al veel te lang stil.
Gelukkig staat hij droog, en heeft hij er dus niet veel van geleden.

Dus maar wat foto's van het moment dat hij met de motorschade de garage in ging:








En dan natuurlijk een foto van de jetta, ook al zullen de meeste hem misschien niet kunnen waarderen:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:


Natuurlijk komt er altijd meer bij kijken als je aanvankelijk denkt.

Dus de motor er maar uit gehaald en de motorruimte schoon gemaakt:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:

Bijlage:



Dan komt natuurlijk de vraag wat je terug gaat hangen?

Een van de B18/b20's die in het verleden uit de gesloopte volvo's zijn gekomen (maar waarvan de staat niet bekend is)
OF.......de b23 die je zelf lopend uit de 245 gehaald hebt.

De b23 dan dus maar, en dan begint de literatuurstudie. Een hoop gelezen over soortgelijke swaps en een plan de campagne gemaakt.

Het plan is dus om de amazon van een b23 te voorzien. Hij moet rechtop komen te staan, om gebruik te kunnen maken van de originele versnellingsbak.
De b23 voorzien van een mooi spaghetti uitlaatspruitstuk en uitlaat (simons) en een mooi inlaattraject.
Een "cleane" motorruimte ala:



Alles eerst technisch voor elkaar krijgen, hopelijk deze zomer uit de schorsing, en dan vervolgens weer een keer in de volvo rijden.

Vervolgens mag de motor er weer uit en wil ik alles netjes maken onder de kap, en daarna het interieur en eventueel opnieuw overspuiten.
Het plan is dus niet om de amazon volledig origineel te restaureren, maar om een amazon naar mijn smaak te bouwen met de onderdelen die ik leuk vind.
De visie:

Bijlage:


-Oud type grill
-Dashboard dat door loopt op de deur panelen zoals bij de eerste modellen
-Interieur opnieuw laten stikken waar de naden losgelaten hebben
-GT stuur en toerenteller
-motorruimte netjes maken en het blok open maken om de staat te checken en eventueel wat aan te passen
-Kofferbak ruimte netjes maken
-bodem inspecteren en opnieuw behandelen
-slechte plekjes aanpakken
-ophanging voorzien van nieuwe bussen en verlagingsveren
-eventueel geheel overspuiten
-genieten

kortom hoeft het geen stoplicht sprinter of show car te worden, maar ik vind vooral de uitdaging leuk en gelukkig heb ik het grootste deel van de benodigde onderdelen al.

Dus:

B23 schoonmaken, B20 pan plaatsen en automaat vervangen voor versnellingsbak met overdrive (nog even zonder vliegwiel en olieaanzuigbuisje omdat ik deze nog niet heb):

Bijlage:


Motorsteunen maken:

Bijlage:

Bijlage:


B23 eerste test fit:

Bijlage:

Bijlage:


Overbodige delen verwijderen en inlaattraject eerste test fit:

Bijlage:

Bijlage:


En dan loop je meteen tegen een aantal problemen en vragen aan.

1)Hoofdremcilinder past niet, het idee is om een wilwood hoofdremcilinder te kopen(echter weet ik nog niet of ik deze kan gebruiken)

www.wilwood.com/MasterCylinders/MasterCy...%20Master%20Cylinder

om dit passend te krijgen binnen de 8cm naar de carburateur zal de box in de motorruimte minimaal 2cm naar achter moeten worden verplaatst.
Mocht ik dit niet op kunnen vangen met de draad dan ook de as voor de pedalen naar achter en de knik aan het einde van de pedalen recht buigen om zo deze 2cm weer te compenseren en dezelfde pedaalpositie te behouden.
Ik weet echter nog niet of ik dan ook de koppelingscilinder kan vervangen door een wilwood exemplaar, en welke ik dan voor beide moet bestellen (bore: 5/8" of .70 of 3/4")

Bijlage:

Bijlage:


2) De dynamo past niet, ik heb al contact met iemand gehad over een kleiner exemplaar wat wellicht wel zal passen.

3) Carburateur komt net tegen de stuur as aan, inlaatbuizen zullen dus .5 tot 1 cm korter moeten

3) Elektrisch alles aansluiten

4) carburateur aansluitingen en bediening pas maken

5) uitlaattraject aanschaffen/pas maken

6) afstellen

Ik hoop dat ik met deze pagina mijn voortgang mooi bij kan houden, mijn gestelde of eventueel te stellen vragen met jullie kan bespreken, en natuurlijk samen genieten van de hobby.

Gr. Luuk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2015 20:19 #155407 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Volvo amazon B23
Wat goed dat je de hobby van je vader voortzet.
ik heb eens een hoofdremcilinder van een suzuki alto oud model zonder rembekrachtiger gebruikt ,
werkt perfect , misschien past dit bij jouw setup met motorfietscarburateurs.
hoe ga je de luchtfilters plaatsen :?:
ik begrijp de je de lpg installatie verwijderd hebt.
succes met dit project.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2015 20:56 #155409 door Luuk Raijmakers
Beantwoord door Luuk Raijmakers in topic Volvo amazon B23
Wat betreft de hoofdremcilinder hoop ik de originele te kunnen vervangen door het wilwood exemplaar, om daar vervolgens de huidige rembekrachtiger weer achter te plaatsen zoals het altijd gezeten heeft (op de plek van bijvoorbeeld de accu) Ik moet alleen dus nog even bekijken wat de boring van de huidige hoofdremcilinder is.

De lpg installatie zal er idd uit gaan, het plan is toch niet om er dagelijks in te gaan rijden.

Ik denk dat ik voor de luchtfilter een aantal opties heb, namelijk:
4 kleine kegelvormige luchtfilters (helaas nog geen kunnen vinden die na de carburateur niet breder worden, en dus weer dichter naar de hoofdremcilinder kruipen)
Of vanaf de carburateurs vier rubberen bochtjes die naar een luchtfilter bak gaan, met vervolgens een aanzuigslang achter de grill.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-11-2015 22:12 #155412 door 13938-dummy
Beantwoord door 13938-dummy in topic Volvo amazon B23
Hoi Luuk,
Mooi project man, knap hòòr wat je allemaal aan het doen bent.

Xie dat je hem ook hebt verlaagd, oogt gelijk veel cooler hè.
Wat voor bandenmaat heb jij, ze lijken zo breed en heb je de velgen zwart gespoten aan de binnenkant ?
Cees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2015 08:19 #155415 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Volvo amazon B23
Mooi herkenbaar verhaal en missie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2015 14:12 #155420 door Tom Fransen
Beantwoord door Tom Fransen in topic Volvo amazon B23
Mooi project!
Je kunt ook rampipes (kelkjes) met filter sokken erover nemen als filter. Die worden ook niet breder.
Thom

The difference between men and boys is the price of their toys.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2015 16:43 #155421 door Luuk Raijmakers
Beantwoord door Luuk Raijmakers in topic Volvo amazon B23
Bedankt voor de reacties allemaal.

Hij is nog niet verlaagd, maar dit iswel de bedoeling in de toekomst.
Voor wat betreft de banden: achter 205 en voor 195, dus het kan kloppen dat ze wat breed lijken.
Wielen zijn verbrede oude type wielen in zwart gecoat, met natuurlijk chrome sier ringen.
Op zich is het idee van de kelkjes nog niet eens zo gek, maar dat is een zorg voor later.
Het grootste probleem waar ik nu nog niet uit ben is die van de hoofdremcilinder.

Ik heb gister de originele hoofdremcilinder even open gehad om te bekijken.
Er zit een 22mm zuiger in met een slag van 32mm

Nu zie je dat de hoofdremcilinder van wilwood een (3/4*2.54) 19mm zuiger heeft, met een slag van 35.6

Als ik hier mee ga rekenen betekend dit dat de originele hoofdremcilinder toch al snel 20% meer vloeistof verpompt bij een volledige slag, en ik vraag me af ik het dus met die wilwood hoofdremcilinder ga redden.
Verder ben ik nog geen compacte hoofdremcilinders tegen gekomen met een diameter van 22mm (of .87 inch)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2015 22:12 #155423 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Volvo amazon B23
Lekker bezig en mooie plannen, Luuk! Goed je hier weer tegen te komen!
Ik heb voorjaar 2014 een partij 140 onderdelen van je overgenomen, en in deze topics kan je zien dat de voorschermen en de voorbumper goed zijn terechtgekomen:
conserveren voorschermen
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=144&t=24254">viewtopic.php?f=144&t=24254
Er zat ook een klokje bij dat ik weer aan de praat heb gekregen:
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=145&t=23225">viewtopic.php?f=145&t=23225
Met de overige spullen (deuren, achterklep en dashboard) heb ik weer andere 140-liefhebbers blij gemaakt ;)

Groetjes en succes, Hans.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2015 06:58 #155480 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Volvo amazon B23
Welkom en mooi dat je de hobby zo doorzet!
Wat betreft de HRC (hoofdremcilinder) zou je nog kunnen overwegen om de rechtsgestuurde oplossing te kiezen maar dan andersom. Dus de pedaalkracht met een stang verplaatsen naar de plek van de accu en daar de HRC plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-11-2015 09:57 #155484 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Volvo amazon B23
Hè Luuk welkom en geweldig dat je het werk van je vader voorzet, ik weet zeker dat hij ergens met een big smile je activiteiten volgt.

Heel veel succes, ik blijf je volgen.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.