PV544 '64

Lees meer
28-09-2015 17:17 #154417 door Stam
PV544 '64 is gemaakt door Stam
De pv544 stond al heel lang op mijn wishlist, en recent vond ik een project wat binnen mijn budget paste.
Een Katterug uit '64, B18, LPG tank netjes ingebouwd in 2002 (zware veren geplaatst). Stond al sinds 2006 gestald in een schuur.
Technisch leek het allemaal aardig in orde, en aangeschaft zonder de motor te horen draaien (beetje een gok). Wel wat aandacht nodig bij wat plaatwerk her en der. Linker deur is ook wel aardig aan de beurt.
Voorstoelen komen denk ik uit een 340 ofzo, vind ik wel fijn. Hoewel niet origineel, zit het beter en hebben ze natuurlijk hoofdsteunen. Daarbij zijn er ook gordels geplaatst.

Na de auto te hebben opgehaald, meteen op de brug. Accu erin, verse bougies, verse benzine en starten. Jawel, startte vrijwel direct ;-) . Op benzine loopt ie nu wel stationair, maar vrij onrustig (zal te maken hebben met het rijden op LPG vermoed ik). En op LPG loopt ie wel, maar niet stationair, wat denk ik komt door de verdamper. Compressie is op alle cilinders rond de 11.5, wat ik toch vrij netjes vind! Kleppen waren nog netjes gesteld.

Remmen voor zaten een beetje vast. Cilinders uit elkaar gehad en schoongemaakt. Achter remt netjes en links en rechts behoorlijk gelijk. Maar gaat denk ik toch nog wel even uit elkaar. Hoewel ik ook wel fan ben van 'if it ain't broke...'. Maar ja, het zijn wel de remmen, op een enkel systeem. Verder Is er net een revisiesetje binnen voor de hoofdremcilinder, deze lekt een beetje.

Voor de apk zal staan nog een paar kleine zaken op de agenda; dimlicht werkt niet ( groot licht wel :!: ), de claxon ook niet, LPG zal degelijk moeten werken en afgesteld zijn, nieuwe banden (besteld; Vredestein Snow Classic). Verder zal ik ongetwijfeld nog wat zaken tegen komen.
Daarnaast is het plaatwerk boven de achterste 2 kriksteunen aan vervanging toe, wat vooralsnog de grootste klus zal worden.

Ik heb nog niet veel foto's gemaakt, maar hier volgen er een paar.


Uiteraard komen er ook vragen naar boven tijdens het knutselen:
-Wat is de maat sleutel van de ontluchtingsnippel van de remmen? Is dat Engels 1/4 ?
-Wie weet wat het paneeltje doet dat onder het dashbord geschroefd zit (zie foto)?
-Iemand ervaring met 'vredestein snow classic' banden?
-Tips voor het vinden van het probleem met een niet werkende claxon?

Sowieso sta ik open voor algemene tips om op te letten bij een Katterug die een tijd heeft stilgestaan.





Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2015 18:45 #154423 door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic PV544 '64
Mooie auto!
Remmen nippel is inderdaad 1/4.
Paneeltje zou van alles kunnen zijn (mistlampen, ruitverwarming, overdrive, ...) maar misschien ook een by-pass voor niet werkende claxon?
Veel plezier er mee!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-09-2015 22:19 #154438 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic PV544 '64
Mooie wagen Stam, proficiat en ik zie dat je gelijk de juiste hulp hebt ingeroepen om er iets heel goeds van te maken :) Ik begrijp dat de motor lang heeft stil gestaan. De compressie is heel goed maar ik zou toch het risico niet meer nemen om er zo mee te gaan rijden. Heb het zelf namelijk ook eens gedaan en na 60 km bleek er toch een zuigerveer vast te zitten en daarna brak. Gevolg was een vette groef in de cilinder wand en het einde van mijn motor :x . Ik zou nu eerst een flinke plons ATF olie in de cilinders gieten en het minimaal 24 uur laten staan, als er dan al een zuigerveer vast zit dan is de kans groot dat deze zonder schade los komt. Voordat je gaat rijden niet vergeten om de motorolie te wisselen en een nieuw filter, een deel van de AFT zal langs de cilinders lopen en in de olie terecht komen. En als je dan toch bezig bent :) gelijk even de olie in de bak en achteras wisselen en een vetspuit op alle smeerpunten.

Heel veel succes en vooral veel rij plezier.

Groeten, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2015 06:52 #154454 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic PV544 '64
Hoi Stam, dat ziet er inderdaad puik uit. Heel veel plezier er mee.

Voor wat betreft de claxon zijn er een aantal opties. Bij weinig gebruik willen de contactpuntjes binnen in nog wel eens corroderen. Dat kun je heel makkelijk controleren door er even de draden af te halen en met een multimeter de weerstand op te meten. Die mag maar een paar ohm zijn. Is hij bijna oneindig dan is er iets mis vanbinnen (meestal die puntjes) is hij een paar ohm dan kun je de multimeter tussen de plus en de min hangen en kijken of je 12 volt krijgt als je de claxon ring indrukt.
Verder wordt het dan gewoon zoeken.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 21:06 #154530 door Stam
Beantwoord door Stam in topic PV544 '64
Dank voor de reacties.

Ik heb inderdaad de mazzel dat mijn schoonvader een autobedrijf heeft (mazda dealer en garage). En daar gebruik mag maken van een brug, gereedschap en expertise. Heel prettig moet ik zeggen. Ben niet onhandig, maar mijn kennis van autotechniek is niet zo groot. Al doende leert men, en bij twijfel kan ik altijd raad vragen.

Wat betreft gereedschap; ik kan uit ervaring zeggen dat mazda geen gebruik maakt van Engelse maten ;-)
De 1/4 sleutel dus maar aangeschaft (en ook 1/2). Helaas brak er toch 1 nippel af, dus toch een cilinder gaan vervangen. Zonde want de cilinder zelf is nog in goede staat.
Wel lag er een hydraulische trommeltrekker, waarmee ik met enkel sleutel 17 zo de trommels aan de achterzijde eraf trok met een mooie knal. Prachtig (en duur) spul zo'n trekker.

Ook de hoofdremcilinder onder de wagen uitgeknutseld (lekte). De leiding naar het reservoir zat moervast, en kom je slecht bij. Dus maar losgemaakt bij het reservoir, en met leiding en al verwijderd. Die gaat op de keukentafel uit elkaar, en hopelijk ook weer in elkaar.

Dan heb ik nog een vraag. Ik kwam een dop voor het remvloeistofpotje tegen met een aansluiting voor een niveauwaarschuwing. Iemand ervaring hiermee? En past het op mijn potje?

Nieuwe Vredestein Snow Classic banden liggen inmiddels ook om de velgen. Qua uiterlijk zijn het in ieder geval hele toffe banden. Zal nog een paar foto's maken en plaatsen.

Claxon, verlichting en paneeltje ben ik nog niet aan toe gekomen. Wel heb ik op mijn traktor nog twee mooie Hella mistlampen zitten die eigenlijk nooit gebruikt worden. Dus die gaan verhuizen naar de voorzijde van de katterug.
Vraagje; het zijn toch mistlampen? En vraag 2; bevestiging op de bumper? Gat in bumper?

Plan is om eerst technisch de boel goed te hebben, en dan de gaten te fiksen. Zie foto ;-)

@Rob: Dat ATF verhaal ga ik doen. Hoewel de motor al wel een tijdje heeft gelopen. Kwaad zal het sowieso niet doen toch? Verder staat er een vaatje 20w50, een filter en bakolie klaar om te verversen. Eerst zorgen dat ie goed stopt...








Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2015 21:58 #154531 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic PV544 '64

"Stam" schreef:
Dan heb ik nog een vraag. Ik kwam een dop voor het remvloeistofpotje tegen met een aansluiting voor een niveauwaarschuwing. Iemand ervaring hiermee? En past het op mijn potje?

Ja, precies die is eerder voorbij gekomen, zie topic Dop remvloeistofreservoir met vlotter .
Of hij past hangt even af van het potje wat je nu hebt, maar volgens mij zou hij op het standaard "remote" potje van een PV wel moeten passen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2015 09:40 #154534 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic PV544 '64
Je kunt ook de hele motor reinigen met forté motorflush.
de atf kun je de zuigerveren misschien mee losweken maar als je het erop giet bereik je alleen de bovenste compressieveer.
m.i. gaat het ook vooral om de olieschraapveer , de onderste , deze kan aardig vastgekoekt zitten.
motorflush gaat door de oude motorolie.
mooie auto , geluk ermee :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2015 13:17 #154538 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic PV544 '64
Het systeem van waarschuwing bij lage remvloeistof heb ik ook op mijn Amazon. Aangesloten op het zoemertje van het lichtalarm.
Wel belangrijk dat je een extra potje op het originele reservoir zet. Dan heb je meer vloeistof en duurt het iets langer voor je erdoorheen getrapt bent.
Je hebt inderdaad mistlampen, zogenaamde breedstralers. Geel met verticale lijnen. Als het goed is zie je bij correcte installatie een flink stuk van de bermen en moeten ze niet verder schijnen dan je dimlicht.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2015 16:44 #154539 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic PV544 '64

"Joop van Putten" schreef:
Wel belangrijk dat je een extra potje op het originele reservoir zet.

Dat is van toepassing bij een Amazon met een hoofdremcilinder en vloeistofreservoir als één geheel, niet bij een PV544 (met B18). Die heeft de hoofdremcilinder onder de auto en een afzonderlijk vloeistofreservoir onder de motorkap, waar niet nog eens een tweede potje opgezet hoeft te worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2015 18:15 #154540 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic PV544 '64

Dat is van toepassing bij een Amazon met een hoofdremcilinder en vloeistofreservoir als één geheel, niet bij een PV544 (met B18). Die heeft de hoofdremcilinder onder de auto en een afzonderlijk vloeistofreservoir onder de motorkap, waar niet nog eens een tweede potje opgezet hoeft te worden.

Waarvan acte :)

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.