Volvo amazone B23 turbo project

  • ingmar de groot (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
12-08-2013 15:52 #130797 door ingmar de groot (GAST)
Volvo amazone B23 turbo project is gemaakt door ingmar de groot (GAST)
Beste forumleden,

Ik ben een maand geleden tegen een volvo amazone gelopen en uiteindelijk gekocht. Mijn vader heeft al 22 jaar een blauwe Volvo 240 turbo.

De amazone wil ik technisch eerst in orde maken. En vervolgens de buitenkant van de auto aanpakken. Ik ben nog student dus het project zal een lange tijd duren ;) .

Ik heb de amazone apk laten keuren en afgelopen week het motorblok verkocht. Inmiddels heb ik een B230ft blok gekocht met een automaatbak die ik nog moet omruilen voor een 5-bak. Ik ben een beetje aan het uitvogelen welke aanpassingen ik moet doen om het blok in de amazone te hangen.

Weet iemand wat de beste manier is om de motor uit te lijnen en de positie voor achter en de hoogte van het blok. De motor komt er schuin in met een 5 bak.

Gedurende het project zal ik de foto's uiteraard hier plaatsen

Groetjes

Ingmar







Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-08-2013 19:01 #130809 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo amazone B23 turbo project
Hallo Ingmar en welkom.

Volgens mij kan hij gewoon schuin in je motorruimte maar dan moet je wel een andere bellhouse kopen want je pook staat ook scheef. Daarnaast moet de tunnel vergroot worden, deze is alleen maar geschikt voor de 4 met losse OD erachter. De 5 bak is te groot dus meestal wordt er een tunnel van een 140 serie of 2 serie ingelast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2013 08:20 #130983 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic Volvo amazone B23 turbo project
Welkom Ingmar,

Zo je begint meteen groot! Ik ben nu al benieuwd naar de prestaties van de auto. Afgelopen weekend reed er op zandvoort ook een p1800 met dat type blok (als ik het goed had). In IJmuiden woont ook iemand die een turbo blok in zijn Amazon heeft gelegd. Die heeft het ook opties erg mooi gemaakt. Je zou eens contact met hem op moeten nemen. Als je wil kan ik wel zijn email sturen.

Misschien is het voor jouw leuk om bij het Jongerenregister te komen (aangezien je student bent ben je vast nog geen 35). Hier worden allerlei activiteiten georganiseerd voor en door jongeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-08-2013 09:21 #130986 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Volvo amazone B23 turbo project
Ingmar,

Welk turbo blok heb je en van welk bouwjaar. Ik heb zelf een 940 2,3 LPT (low pressure turbo 0,3 bar) die 135 pk levert en 230nm koppel bij .......toeren per min. Middels het verhogen van de turbo druk naar 0,6 bar heb je 160 tot 165 pk en een koppel van 260 nm bij .... toeren per min dit is vergelijkbaar met de HPT motor. Dit is heel simpel door het monteren van een MBC, die dingen kosten een paar 10jes. Ook kun je vervolgen chiptunen, is wel duurder maar dan moet je ook wat aan je brandstof inspuiting doen anders krijg je een fule cut en dan zit je rond de 200 PK zonder al te grote verbouwingen. Daarnaast kun je ook de turbo vergroten ik dacht dat ze ipv van 13G naar 15G gaan. Om meer te weten te komen is het handig dat je het V700 forum is bezoekt daar zit heel veel ervaring omtrent het tunen van de LPT motoren.

Een 940 estat weegt tussen de 1412 en de 1500 kg en die komt al aardig van zijn plek met de aanpassingen, laat staan hoe jou amazon er vandoor gaat als er 200 pk in ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
18-08-2013 21:24 #131091 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic Volvo amazone B23 turbo project
Vergis je niet het is niet zomaar even een klusje echter wel leuk om te doen.
Het past er allemaal in echter is het wel passen en meten en het loopt als de brandweer.
Zorg er wel voor dat de rest van de auto ook is aangepast en vooral dan de remmen.

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Bijlage:


Uploaded with ImageShack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.