volvo 740 V8

  • Lennard Quartel (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-08-2013 17:38 #130561 door Lennard Quartel (GAST)
volvo 740 V8 is gemaakt door Lennard Quartel (GAST)
Een nieuwe dag en een nieuw lid.

Het begon met een witte 740 sedan. Dit was een 2.3t met 400.000km+. We gebruikte de volvo toen om mee te dragracen(400m sprint). Een jaar lang veel plezier van gehad en geen problemen mee gehad. Besloten werdt om de motor in een lichtere en beladtingvrije auto te monteren (kadett). De volvo werdt toen in onderdelen verkocht. Die velgen werden verkocht aan een andere 740 liefhebber. Later belde de koper voor informatie over amerikaanse motoren. Wij waren bezig met amerikaanse V8 blokken te reviseren. De beste meneer wist niet goed wat die wilde of investeren in de auto of de auto verkopen. Toen ik dit hoorde was ik ineens zeer geintresseerd. Veel ervaring was er al met de 740 met meer dan 400.000km en deze had pas 87.000 gelopen en belastingvrij.

Zo wilde het lot dat ik overstapte van een seat ibiza cupra naar een volvo 740 chevrolet V8. De ibiza had me een hoop geld gekost aan reparaties en afschrijvingen. Iets wat ik niet meer wilde. Opzoek was ik naar iets met een v8, maar de amerikaanse modellen vond ik zelf te oud, zwaar en te log.

De 740 was eigenlijk zo goed als klaar. Bij het rdw was die omgekeurd voor v8. Toch waren er nog een paar kleine kinderziektes. De eerst dag ik hem had brak de aandrijfas. Het gietijzer was niet helemaal goed gelast. Bij een bedrijf wat ook aandrijfassen maakt voor de hoogste klassen in dragracen en vrachtwagens. Daar werdt de assen op maat gemaakt en gebalanseert. Zo een week later sprong er tijdens het rijden een koelsslang los, moet zeggen ben zelf monteur, en dat zag er spectaculaire uit. Alles weer goed vastgezet en weer een kinderziekte minder. Op zondag een lang stuk gereden en daar bleek de startmotor niet goed tegen te kunnen. Die is waarschijnlijk te warm geworden.

Nu worden er maandag spullen besteld uit amerika. Waaronder een startmotor en verschillend tellers om alles in de gaten te houden.

Het is een volvo 740 sedan uit 1986. Er ligt een chevrolet 350 (5.7L). Met 305 cilinderkoppen. Van de winter is de planning om het motor blok eruit te halen en helemaal te reviseren. Zo komen er goede edelbrock 350 cilinderkoppen op. De 305 koppen beperken nu erg het vermogen, nu ongeveer 250-275pk. Met de nieuwe koppen zal dit ongeveer 375-425pk worden. Met de combinatie wil ik dan 10 jaar zonder problemen willen rijden. Vast en zeker zullen er dingen stukgaan. Maar aan het motorblok zal het niet liggen.

In alphen aan de rijn hoop ik erbij te zijn op de oldtimerdag.

M.v.g Lennard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2013 19:40 #130565 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic volvo 740 V8
welkom,

Wat jij met de 740 doet ga ik met een opel admiral doen daar ligt een 6 cill lijn in maar tzt als de body helemaal klaar is komt er een 5,7 chevvy in te liggen, misschien aangepast of niet dat hangt ervan af. De diplomat (de luxe Admiral) had wel een 5,4 V8 van een chevvy corvette.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.