Bevestiging stabilisatorstang vernieuwen
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Op aanraden van Tom van Tom's Classics zelf aan het bouwen gegaan, aangezien donor-Amazon's 9 van de 10 keer hetzelfde probleem hebben. Omdat iedereen dol is op foto's:
Donderdagavond:
Vrijdagavond begonnen met het demonteren van bumper, frontje, rechter zijscherm etc, zodat ik goed bij de hoek kan komen. Uiteraard wordt er dan steeds meer ellende zichtbaar, dit wordt een flinke klus.
Dan maar beginnen met alle slechte plekken weghalen:
En dan met 1.5mm staal de chassisbalk namaken:
Dan de gaten boren voor de bumperbevestiging en de stabilisatorstangbevestiging, en moeren aan de binnenkant lassen. En dan passen:
Vervolgens is het balkje onder de radiator aan de beurt. Die is nieuw te krijgen, maar zo'n balkje (bestaat uit 2 delen) kost ook al snel weer 100 euro. Dus alleen het slechte deel vervangen. Dat deel loopt iets schuin omhoog, en ook nog eens schuin 'naar achteren'.. dat is dus een feest om na te maken. Eerst een malletje gemaakt en dan uitsnijden uit 1mm staalplaat:
Na het vouwen:
En dan past het ongeveer zo (onduidelijke foto; met m'n telefoon gemaakt):
Morgen verder!
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
- Maikel Groener
-
- Platinum lid
-

goed bezig.
Succes verder met de opbouw.
244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Mooi dat je het gewoon met nieuw plaatmateriaal maakt, zo hoort het ook.
Succes!
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
- Richard van Wees
- Junior lid
-
Goed bezig!
VKO-Shop medewerker - dinsdagavondploeg
- k den Besten
- Premium lid
-
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-

Ik had beloofd zondag een aanvulling te geven, maar ik ben tot 23.15 zondagavond bezig geweest om de auto klaar te krijgen om er maandagochtend weer mee weg te kunnen. Weinig puf over om nog wat foto's hier neer te zetten. Ondertussen weer uitgerust :lol:
We gaan verder: gaten boren voor de proplassen (op m'n verlanglijstje toegevoegd: een ponstang..)
Het zijscherm was ook slechter dan verwacht (gehoopt):
Uitsnijden, nieuw stuk maken (veel hameren om de ronde vorm er netjes in te krijgen), en inlassen:
Vervolgens de verticale plaat langs de radiator voorzien van wat nieuwe 'plakrandjes':
Volgende deel is het 'dekseltje' van de onderste radiatorbalk pas maken:
Inlassen en afwerken:
Dan het zijscherm en de balk netjes afwerken:
Vervolgens hebben m'n vriendin en ik alles weer gemonteerd, en daarna alles lekker in de tectyl gezet. Om nog voor middernacht klaar te zijn hebben we daar geen foto's van gemaakt, maar foto's van getectyleerde onderdelen zijn sowieso niet zo spannend..
Al met al een flinke klus wat eigenlijk het hele weekend in beslag heeft genomen, maar het resultaat is direct merkbaar. Veel strakker stuurgedrag, een hoop minder vreemde geluiden en voorlopig kan deze hoek weer vooruit!
O ja, ik heb de binnenkanten van de balken ingespoten met een flinke laag zinkspray, voordat ik de boel ging dichtlassen. Buitenkant heb ik ook allemaal in de zinkspray gezet, en daarna dus met een spuitbus Tectyl afgewerkt. Het is absoluut geen showauto, dus dan mag dat

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
"k den Besten" schreef:
Mooi werk Eric! 1,5 mm is niet in zincor plaat te krijgen zeker, ik heb het nog nodig en het lijkt me wat beter.
Volgens mij is 1.5mm zincor ook wel te krijgen. Ik vind Zincor plaat wel fijn werken en ik denk dat het zinklaagje ook echt wel helpt, maar voor de 1.5mm plaat was ik al lang blij dat ik nog 'iets lasbaars' kon vinden op 'alle-interessante-metaalbedrijven-zijn-dicht-op'-zaterdag. Uiteindelijk bij een autogarage een flink afvalstuk 1.5mm staal meegekregen.
Ik lees wel eens berichten over de ongezondheid van het 'witte spul' wat vrijkomt, duidelijk te zien op de foto van het ingelaste zijscherm hierboven. Ik hoop dat voldoende ventilatie in de garage plus het niet bewust opsnuiven van 't spul voldoende veilig is.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Mooie klus!
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Ik ruik nooit niets van verbrand staal of zinklucht de wind zorgt er voor dat het de garage uit gaat.
Dus als je verzinkte of gagalvaniseerde plaat last voor genoeg ventielatie zorgen (dusnoods kunstmatig, ventielator) en in de buitenlucht nooit binnen in een gesloten garage lassen.
Kost je misschien wat meer CO2 gas om de verbranding te voorkomen maar dat is het wel waard.
succes
Johan Geers