Weer zo'n autogek

Lees meer
21-04-2013 12:54 #126328 door Gert van Beek
Weer zo'n autogek is gemaakt door Gert van Beek
Volvo PV544 "kattenrug"


Bovenstaande afbeelding als basis voor ons restauratieproject? Dacht ut niet.

Eisen:
Een rijdende auto met APK en niet veel roest , liefst geen roest
Kleur onbelangrijk de auto wordt toch geheel overgespoten
Motor bij voorkeur een B18 maar er komt toch een andere motor in minimaal B20
Bij voorkeur twee carburateurs, liefst Weber 45DCOE's
Velgen liefst sportvelgen maar niet noodzakelijk
Prijs tussen de €1500 en € 10000

Gelijk maar een update:
20-03-2013 hebben we een project gekocht dat gaat dienen al basis voor onze toekomstige rallywagen. Het gaat om een PV544C van januari 1963, die al veertig jaar in de opslag heeft gestaan. Motor zit los, bak en handrem werken, maar remmen zijn totaal dood en ook het hang en sluitwerk heeft wat TLC nodig. De koets is op enkele plekken na in een verrassend goede staat maar dat is misschien weer niet zo wonderlijk want de auto heeft al die tijd in een zeer droge loods gestaan en is niet verknoeid door onkundige restauratiepogingen. Verder is de auto helemaal origineel, al zal hij dat allesbehalve blijven als wij er mee klaar zijn.
Wat moet het worden?
Een compleet gerestaureerde klassieke rally auto met FIVA pas.
Een zeer snel voiture.

Wat gaan we allemaal doen?
De auto wordt geheel gedemonteerd waarbij elk onderdeel wat verwijderd wordt, bekeken wordt of het wordt hergebruikt of vervangen door nieuw. Ook zullen er talloze modificaties plaats vinden in verband met het beoogde gebruik/doel. Onderdelen die daarvoor in aanmerking komen worden indien haalbaar gereviseerd. Dit houdt in dat alles direct gereinigd en hersteld en netjes gespoten wordt, vervolgens wordt alles per onderwerp netjes in kratten potten en dozen gesorteerd met een papieren lijst als bijlage. tevens worden van deze onderdelen foto's gemaakt voor demontage en na revisie.
Overigens is dit al enkele tientallen jaren mijn vaste gewoonte als het om body off restauratie projecten gaat.
Een van de belangrijkste dingen in deze fase is dat alles goed overzichtelijk opgeborgen wordt op een vaste plaats en niet kriskras door mijn werkplaats.

De bedoeling is dat de auto helemaal gestript wordt tot de kale body; dan ofwel naar de autobeitserij om door middel van verschillende dompelbaden alle verf, tectyl en andere rottigheid te verwijderen of hetzelfde handmatig te doen indien blijkt dat de body niet perse kaal hoeft. Mocht de eerste optie worden gekozen en de basis goed blijkt dan wordt de body ( inclusief verdere losse delen als deuren, motorkap, kofferdeksel, etc. ) in een beschermende laag gezet. Waarschijnlijk wordt dit verzinken op lage temperatuur. Wordt er voor de tweede optie gekozen dan wordt de auto op de normale manier spuitklaar en strak gemaakt, dit echter met uitzondering van de bodem. Deze wordt geëpoxeerd en daarna in een speciale beschermende chassislak gespoten
Hier wordt het beslissen wat er moet gebeuren, afhankelijk van de staat van de behandelde onderdelen, als er klein laswerk aan is laten we dat doen bij de autobeitserij, dan kan alles netjes afgerond worden en beginnen we met een perfecte basis. Valt het iets meer tegen dan doen wij het laswerk zelf, ook al omdat er een rolkooi inkomt en daarvoor diverse delen van de koets moeten worden verstevigd.
Als het geheel pas gemaakt is dan gaat de rolkooi er tijdelijk uit en wordt de body gespoten inclusief de losse delen die later zullen worden gemonteerd. Direct na deze fase worden de voor en achterophanging compleet geplaatst inclusief de nodige modificaties, denk hierbij aan veren, schokdempers, reactiestangen en schijfremmen rondom. Deze delen zullen voor het grootste deel nieuw zijn.

Hierna komen motor, bak en aandrijflijn aan de beurt, de motor zal waarschijnlijk een flink opgepepte B20B worden met dubbele webers, we denken aan 45 DCOE's, een geflowd inlaatspruitstuk, spaghetti uitlaatspruitstuk en een Simons uitlaat. Indien voorhanden een kleine high performance startmotor en ook een grotere wisselstroom dynamo. Welke motor het precies gaat worden is nog van een aantal factoren afhankelijk, de bak die er achter gaat komen, wat is er beschikbaar op dat moment en ga ik zelf reviseren of kan ik geschikt iets kopen. Mijn voorkeur ligt bij zelf reviseren, omdat ik dan zelf de regie heb en weet wat er in gaat. Zelf denk ik ondermeer aan Mahle zuigers, geflowde kop met grotere kleppen, een stage 2 nokkenas, gewogen en gepolijste drijfstangen en misschien een iets lichter vliegwiel. ook dubbele benzine pompen (elektrisch) en een centraal smeersysteem evenals een elektronische 123 ontsteking staan hoog op de lijst. Over de te kiezen radiateur al dan niet met oliekoeler hebben we nog niets besloten, hangt ook zeer van de uiteindelijke motorkeuze af. Benzinetank idem.
Maar misschien ook nog wel verder gaande modificaties, daar zijn we nog niet helemaal uit. Denk dan aan 140,164 of 240 motoren/bakken, maar ook staat een gareth compressor op de verlanglijst, dat moet verder uitgezocht worden.
Dan zijn remleidingen met aan de einden braided hoses en de benzineleiding aan de beurt evenals alle andere dingen die onder de auto nog moeten gebeuren, ook in deze fase wordt er een nieuwe draadboom ingebouwd die we zelf vervaardigen of custom kopen ( bv Painless systems USA).

Dan komen alle gewenste instrumenten en schakelaars aan de beurt, vervolgens relais en lampenbars met lampen.
Voor het bankstel zijn nog geen beslissingen genomen, dit hangt ook af van de vorm van de rollbar achter of er nog een bank past, voorin komen in ieder geval Scheel stoelen met 4 punts harnass gordels. Wel willen we de wagen aan de binnenzijde met lichtgewicht spullen bekleden in het interieur. En voor mij persoonlijk mag een gangstaklep met middenstijltje ook niet ontbreken.
De bedoeling is uiteindelijk zoiets als dit: Maar geen exacte kopie!




Niet in deze kleur maar wat dat wel wordt verklap ik nog niet.

De bedoeling is dat deze PV544 wisselend ingezet gaat worden voor normale (club) ritjes, kaartleesritten maar af en toe ook voor een klassieke rally.
Voor ons is de lol vooral ook gelegen in het bouwen van een leuke aantrekkelijke auto die meer kan dan de standaard uitvoeringen. Na het afbouwen en alles testen zal de auto opnieuw gekeurd worden door de RDW.
Gelukkig zijn een aantal eisen die vroeger wel gesteld werden nu niet meer van toepassing; de belangrijkste is dat het fors toegenomen motorvermogen niet meer aan allerlei regels en extra keuringen onderhevig is. Ook zijn de APK eisen gelinkt aan het bouwjaar en de toenmalige eisen die voor deze auto's golden.

Eindigend met iets over mezelf, restaureren van auto's doe ik al 46 jaar. Heel in het begin slechts 18 jaar jong Franse Traction Avants halen en restaureren en weer verkopen, verder veel Franse voitures gehaald en hersteld varierend van alpine A310 tot diverse Citroëns en Peugeots, ook Engels was leuk om aan te werken o.a. Range Rovers waarvan een voor rally doeleinden. Ook heb ik bezig gehouden met Cobra's bouwen en bij de Cobra club ben ik bijna 9 jaar TC geweest. There is no substitute for CUI. LOL. Op dit moment heb ik meerdere klassieker's van verschillende merken die meer of minder gerestaureerd zijn/worden.
Op dit moment onderhanden een series 3 Landrover die body off gerestaureerd wordt en hopelijk deze zomer klaar is, daarna hebben we een Jaguar S type van '67 staan die een complete interieur restaratie krijgt maar verder perfect is, dan een DS pallas 23ie van '72 die al meer dan 10 jaar in bezit is, deze auto is technisch geheel klaar en alle noodzakelijk laswerk is gedaan, rest nog het spuiten van het plaatwerk en het afbouwen. Goed en als dat klaar is; eerst deze auto's verkopen en dan is er voldoende budget voor een katterug met de voorgaande snode plannen in het brein, :shock: maar het kan nog wel even duren. En daarna? Uit voorraad Volvo amazone, Citroën CX GTI 2500, Citroën Ami super, Mega tjaffer, Skoda Popular 1100 uit 1937 allemaal niet te veel werk. O ja en ook nog een tractor een Massey Ferguson MF65 en die wordt totaal gerestaureerd. Verder staat hoog op mijn lijst een amazone combi, die zeker een speciale behandeling zal krijgen..Dit alles natuurlijk mede dank zij mijn maatje Jan en alleen als we de 150 mogen halen. 8-)
Groet Gert.






De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 13:47 #126329 door Peter Leenders
Beantwoord door Peter Leenders in topic Weer zo'n autogek
Je wilt dus een circuit race-auto bouwen voor op de straat. En daar dan klassieke rally's mee gaan rijden.

Misschien dat je eerst maar een wat klassieke rally's moet gaan rijden, dan kom je misschien tot inkeer.
Bij dit soort rally's gaat het niet om de overkill aan vermogen van de motor, maar om de kunde van de navigator.

Velen rijden klassieke rally's ZONDER aangepaste auto's. Gewoon een kompas, extra tellers en goed klokje erin.

Diegene die bijv. een rolkooi in hebben gebouw, hebben dat voornamelijk gedaan voor de veiligheid. Een moderne auto heeft allemaal airbags etc. welke een klassieke auto moet ontberen.

En kijk eens wat de eisen zijn voor een FIVA ID-card. Zo mag je de auto aanpassen met in-period onderdelen, mits deze ooit in enige uitvoering van het model zijn geleverd. Een PV544 heeft NOOIT een B20 gehad, dus mag je deze ook niet inbouwen wil je een FIVA ID-card hebben.

Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 14:04 #126332 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Weer zo'n autogek
Mooi project Gert, ik ga je zeker volgen.

Grt, Rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 15:30 #126335 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Weer zo'n autogek
Leuk project, je hebt een PB

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 19:29 #126336 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Weer zo'n autogek
@ Peter Leenders, wat jij klassieke rally's noemt heet bij mij rittensport, ook wel genoemd kaartleesritten, daar heb ik redelijk wat ervaring in, evenals rallyrijden op snelheid. Misschien heb je over deze items heen gelezen maar het staat er wel allemaal in.
Het is niet de bedoeling om een circuit auto te bouwen want dan zou ik toch wel iets andere maatregelen (straffere) nemen, geloof me met een echte circuitauto wil je niet op de openbare weg rijden. Te nerveus, bv 1500 tot 2000 toeren draaien alleen om 'm aan de praat te houden. Nee gewoon mild opvoeren naar zo'n 150 á 160 PK.
Voor wat betreft de FIVA kaart; de B20 is volgens mij wel een in period motor, alhoewel in een ander model (Ama).Maar wellicht heb je daar een punt.

Mijn lol is vooral het technische aspect van deze auto bouwen, dat is voor mij veel belangrijker dan het uiteindelijke rijden ermee. Vind ik ook wel leuk maar technische oplossingen vinden is het allerleukst.

Gert.

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 19:56 #126337 door Peter Leenders
Beantwoord door Peter Leenders in topic Weer zo'n autogek
@Gert van Beek, ik weet echt wel wat klassieke rally's zijn en wat het verschil is tussen klassieke rally's en rittensport (oftewel NRF). Dit zijn 2 totaal verschillende sporten. Uit je reactie lees ik dat jij dat niet weet.

En dat dat "mild" opvoeren... een blok dat standaard 90 of 118 pk heeft en dat opvoeren naar 150/160 pk is niet echt mild (vermogen toename van 28% van 118pk naar 150pk).

Personen met dit soort raceauto's kunnen we missen als kiespijn binnen de klassieke rally. Juist dit soort personen maken de sport kapot door met hoge snelheden langs boerderijen etc te rijden.

Bouw vooral je auto, maar wat mij betreft blijf weg bij klassieke rally's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 20:31 #126340 door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Weer zo'n autogek
Nou Gert, we hebben er zin in! Beginnen zou ik zeggen! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 21:39 #126348 door Gert van Beek
Beantwoord door Gert van Beek in topic Weer zo'n autogek
@ Peter Leenders:
Laat ik beginnen te zeggen dat je mij niet kent. Op basis van een verhaal wat ik hier geschreven heb meen je de arrogantie ten toon te moeten spreiden om en plein publiek mij aan te moeten vallen en al generaliserend en moraliserend mij eens even de waarheid te vertellen.

Ik heb een verrassing voor je, je weet absoluut geen moer van mij of mijn ervaringen en intenties. Ik verzoek je om me niet meer lastig te vallen met je ongenuanceerde aantijgingen. Bij deze toegevoegd aan forum vijanden, knap na twee reacties.

Gert

De oudste is uit 1963 en de jongste uit 2008.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 21:52 #126349 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Weer zo'n autogek
Zullen we het een beetje netjes houden hier?

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2013 22:05 #126350 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Weer zo'n autogek
Gert, als het B20 / B18 verhaal een probleem wordt voor de FIVA kun je nog altijd met een B18 blok beginnen en opboren tot 2 liter of misschien wel 2.1. Uiterlijk en de nummering blijft het dan een B18 maar het beest zit van binnen :) . Misschien een uitweg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.