restauratie P210PP

Lees meer
09-07-2012 20:06 - 18-11-2013 12:17 #115527 door F. Bouvr
restauratie P210PP is gemaakt door F. Bouvr
Ik heb, aangestoken door een "oud" lid en vrienden, en hun aanbod om als ik de kriebels kreeg gebruik mocht maken van hun garage een Volvootje gekocht.
Of was het toch dat ik al eens af en toe mee mocht rijden in een van hun Volvo's ? ........ :lol:

Wij hebben de keuze (liefde) gemaakt voor een Duett liefst donker blauw (96).
Na geduld en een paar maanden zoeken hebben we die gevonden. :)
Een die al 9 jaar stil stond !! Maar wel na import 22jaar trouwe dienst had gedaan bij de "eerste" eigenaar.

Dus hier begint ongeveer mijn (deel)restauratie-project, met veel foto's.

Ik zal dan maar eerst beginnen met P210PP:
P210 is wel duidelijk Volvo Duett met een P van 1968 (eind 1968 bijna laatste serie) en dan nog een P van .... Polis.
Het is origineel een politieauto geweest. Wel met een standaard B18 want hoofdzakelijk is het verschil elektrisch, met veel niet standaard zaken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-07-2012 22:08 #115532 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic restauratie P210PP
Mooi weer een vers restauratie verhaal, en nu de foto's graag :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2012 09:28 - 28-10-2013 14:00 #115633 door F. Bouvr
Beantwoord door F. Bouvr in topic restauratie P210PP
Vervolg: met foto's van staat aankoop.

Motor startte niet en er zat nog in 3 banden lucht.




Gezien het feit dat de Duett al 9 jaar stil staat zijn de eerste plannen: het vervangen van alle remmen incl. leidingen !

Om de motor niet te `beschadigen` na zo lang stil staan auto met `auto/ambulance` op laten halen en naar de hobbygarage gebracht.
===============

Na de eerste schoonmaak worden er enkele mindere situaties zichtbaar.



Dus zoals gezegd restaureren is hoofdzakelijk schoonmaken (uren/dagen/....).

En dat met die remmen, tja dan ook maar eerst dat chassis plekje aanpakken en die gebroken bladveer en die rotte schokdempers en ...... dus




Dus eerst dat stukje chassis

en dan ziet het er weer als nieuw uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2012 22:46 #120957 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic restauratie P210PP
hoor en zie niks meer, istie klaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-09-2013 12:45 - 15-10-2013 10:46 #132406 door F. Bouvr
Beantwoord door F. Bouvr in topic restauratie P210PP
Soms zitten dingen mee (nog niet echt meegemaakt) en soms ........ duurt het wat langer ;)

Het vervolg: (want het ging toch om die remmen en schoonmaken enzo..)



en ja poetsen, poetsen, en poetsen en verschijnt er een mooie achteras (effen een verfje erop)

en als je toch bezig bent ook maar meteen afgesteld

Nou dan maar eens gaan samenstellen/opbouwen



en dan is het weer netjes (achter)



De auto is inmiddels (na 2 1/2 jaar) rijklaar, maar er is nog een hoop te doen.
Ik heb "iets" meer tijd daardoor en zal verder gaan met het plaatsen van foto's en het bijbehorende commentaar.

Alhoewel, WAT RIJDT DAT LEKKER in zo'n Volvo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2013 11:59 #132818 door F. Bouvr
Beantwoord door F. Bouvr in topic restauratie P210PP
Achter gereed, dus nu de remmen voor.




en dan wordt dat


Zo, op naar de volgende klus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2013 13:33 #133415 door F. Bouvr
Beantwoord door F. Bouvr in topic restauratie P210PP
Tja, EINDELIJK er kan mee gereden worden want de remmen zijn klaar dus ....

Hmm wat start die motor lastig, bijna niet; en als de motor eindelijk loopt, klinkt het vreemd.
Kleppen afstelling nakijken. Carburateur nakijken (vlotternaald / brandstof niveau / enz. )
Dat kost je dan een hele zaterdag met alles proberen en controleren. Dus dan maar helemaal basis: 1e zuiger, kleppen, nokje van verdeler (contactpunten) op eerste bougie ...
Tada, zo zie je dat een volvo motor altijd start en loopt ook al met moeite en ook als de verdeler 180 graden verdraait gemonteerd zit en met oefening baart kunst de bougiekabels aangesloten zijn !
Oh wat start dat en loopt dat stukken beter als je alles weer op orde hebt en het donker is buiten.
Dan moet de carburateur nog iets aangepast worden:

want ook hier heeft de tand des tijds zijn werk gedaan.

Met zo'n nieuw asje loopt de motor weer mooi rustig.
Zou ik dan nu eindelijk eens een stukje kunnen rijden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-10-2013 13:49 #133416 door F. Bouvr
Beantwoord door F. Bouvr in topic restauratie P210PP
Ja dat zou kunnen.
Maar als je toch bezig bent is het misschien handig om de viltenring voor op de krukas te vervangen want die zit er al zolang in en de motor heeft zolang stilgestaan en ja er drupt olie uit en ...


Tenminste ze zeggen dat er een vilten ring zit, maar ik kon niets vinden. Hm, dan maar de radiator eruit om er beter bij te kunnen en nog steeds kon ik geen vilten ring vinden want bij mijn uitvoering zat er "lucht". Dat verklaarde die mooie onderkant van voor naar achter.
Dat klinkt eenvoudig maar je moet wel eerst een nieuwe bestellen en wachten tot je die binnen hebt, waarna je pas kunt vervangen of in mijn geval kunt plaatsen.
Zo alweer een klusje die van het lijstje af kan.

En dan nu toch een stukje rijden !
Joepie wat rijdt dat .......

Na een paar minuten als de motor en alles op temperatuur is heb ik alleen nog maar de beschikking over de 1e en 2e versnelling ?
Mooi dat betekend weer vertraging. Versnellingsbak uitbouwen en op onderzoek uit.


Ja het is wat lastig te zien maar het is toch echt een

versnellingsbak.
Zo, na dat "restauratiewerk" (schoonmaak) werkt een stuk prettiger, kan ik verder op onderzoek uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-10-2013 20:46 #133481 door Steven Bleeker
Beantwoord door Steven Bleeker in topic restauratie P210PP
Leuk verslagje,

Mocht het lastig zijn met de versnellingsbak. Dan moet je even op markplaats zoeken staan een paar versnellingsbakken te koop (zoek op amazon) voor iets van 30-40 euro.

Ik blijf het volgen.
suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2013 11:04 #133960 door F. Bouvr
Beantwoord door F. Bouvr in topic restauratie P210PP
Zo, en dan het vervolg op de versnellingsbak.
Het bleek dat een van de drie kogeltjes die de pook in de versnelling moeten houden, door een vuiltje gewoon vast zat.
(helemaal aan de rechterzijde)
Pff, dat viel mee.

Bijna, want na montage: onder de wagen en rijden !! :twisted: bleek dat het euvel niet helemaal verdwenen was.
Dus:

Alles weer uitbouwen en uit elkaar halen.

Bleek dat een synchromesh ring gescheurd was en zodra de motor en versnellingsbak warmer werden ging uitzetten en er niet meer mee te schakelen was.


En zoals de handleiding dan zeggen in elkaar is de omgekeerde volgorde van uit elkaar. Simpel toch.
Dat blijkt toch een iets grotere klus met al die naaltlagertjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.