Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965

Lees meer
02-10-2011 11:54 #106433 door Koos Ridder
Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965 is gemaakt door Koos Ridder
Sinds november vorig jaar ben ik druk bezig met de restauratie van onze 4 deurs Amazon.
Tempo zit er goed in, komt ook doordat ik een erg goeie plaatwerker heb die het laswerk voor me doet.

Zoals het er nu naar uit ziet is de koets gespoten en wel voor de winter terug in mijn garage, waarna het opbouwen weer kan beginnen.

Ik hou een eigen website bij, wijzigingen daaraan komen gemiddeld 1 keer per maand.

Het was bedoeld als een restauratie om de Amazon na meer dan 10 jaar stilstand weer rijdend te krijgen, maar is nu uit de hand gelopen en wordt nu een volledige restauratie...

Status nu? De koets is volledig hersteld en roestvrij, gestraald en in de epoxy primer gezet. Vanaf hier kitten, gronden strakmaken en spuiten.

Mijn website:

www.volvo120.nl

Gr.
Koos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-10-2011 18:54 #106438 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Hey Koos,

Dat begint er waanzinnig mooi uit te zien, net als ik verwacht had. :D
Laatste keer dat ik er wat van gezien had was toen je een huidplaat voor één van de deuren zocht. Is dat nog gelukt?.

Prachtig voorbeeld over hoe het eigenlijk echt zou moeten.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2011 21:28 #106457 door Koos Ridder
Beantwoord door Koos Ridder in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Hey Gerben,

Dank je! Ik had jouw project ook al bekeken, erg mooi project! Ook bijna een zelfde soort garage als ik heb.
Halve restauraties is iets wat me niet lukt... Dus kost het meer dan begroot en duurt het langer, maar uiteindelijk is het het allemaal waard.

Mijn portier rechts voor is intussen voorzien van een nieuwe -old stock- deurplaat, die opeens opdook bij Nordicar... tijden niets gehad en opeens hadden ze hem nog liggen... Mazzel dus. Nu heb ik 4 perfect portieren.

Plaatwerk is iets wat er voor mij nog niet inzit, heb dat lassen nog niet onder controle. Gelukkig heb ik een erg goeie plaatwerker die dat voor me doet. Techniek opbouw en afwerking is geen probleem, dus dat gaat lukken!

Gr
Koos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-10-2011 23:23 #106467 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Hehehe, die garage was me ook meteen opgevallen (heb de mijne sinds augustus vorig jaar) maar om eerlijk te zijn pak je het beter aan dan ik. Als verweer, ik was niet van plan hem op te knappen maar alleen om hem te stallen, dat loopt dus duidelijk anders (vanavond eindelijk de kofferbak in de eerste lak laag gezet). Maar jij pakt het nog grondiger aan dan ik en je hebt de moed om eerst alles kaal te halen. Ik ben bang dat ik dan de moed zou verliezen dus doe ik stukje bij beetje en put moed uit de resultaten om verder te gaan.

Hoe dan ook, respect en succes. Oh, en je noemt het steeds een 121, maar op één van de eerste foto's zag ik toch echt 2 carburators dacht ik. Dat maakt het een 122S, ook al staat er 121 op het plaatje (Volvo was een beetje slecht in type aanduidingen)

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-10-2011 09:05 #106471 door Koos Ridder
Beantwoord door Koos Ridder in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Ehhh... klopt! Ik had de opzet van de site eerder gemaakt dan dat ik de Amazon had 'ontleed'. Op het typeplaatje staat '12194 VK', dus hij is als 121 geboren. Ik heb hem nooit anders gekend dan met dubbele SU's en '122s'-schildjes, dus het is nu een 122s.

Ik heb het aangepast, nu overal 122s op de site!

Gr.
Koos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-08-2012 09:52 #117072 door Koos Ridder
Beantwoord door Koos Ridder in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Weer een kleine update van mijn site, heel veel nieuwe foto's!

- De koets is intussen gekit, voorbewerkt en gespoten,
- Ik heb het blok onderhanden genomen (TT4 nokkenas, kop gepoort, gevlakt voor meer compressie, dubbele klepperen etc)
- En nog veel meer!

Hier alvast twee foto's van de koets:

Koos

www.volvo120.nl



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arjan Vrielink (GAST)
  • Arjan Vrielink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
28-08-2012 11:35 #117075 door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Wat ziet dat er toch weer lekker uit zo'n vers gespoten body.
Succes met het opbouwen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-09-2012 13:59 #118074 door Koos Ridder
Beantwoord door Koos Ridder in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Gisteren is onze Amazon eindelijk weer 'thuisgekomen'.

De koets is in dit uitstapje volledig aangepakt:
- slecht plaatwerk (roest, slecht eerder herstelde plekken) wo. A-stijlen compleet, bodem links en rechts voor, wielkastranden achter, ribbelplaten, paravan
- 4 portieren gerestaureerd (3 stuks voorzien van nieuwe volledige hoogte buitenplaten), binnenframes hersteld en in de epoxyprimer gezet
- ontlakt
- volledig gestraald en in de epoxy-primer gezet
- plaatwerk oneffenheden waar nodig uitgedeukt
- gekit en bodem en wielkasten in de steenslagcoating
- in de grondlak en strakgemaakt
- binnenkant, bodem, wielkasten, motor- en kofferbakruimte in de kleur gespoten
- rest van de koets in meerdere lagen kleur en blanke lak gezet (midnight blue)

Nu de opbouwfase! Eerste stap, de holle ruimtes en portieren behandelen.

Gr. Koos



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2012 10:57 #118158 door Richard van Wees
Beantwoord door Richard van Wees in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Wat staat hij er prachtig bij, keep up the good work!

VKO-Shop medewerker - dinsdagavondploeg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-09-2012 20:06 #118173 door Maikel Groener
Beantwoord door Maikel Groener in topic Restauratie van mijn Amazon 122s uit 1965
Gaaf om te zien dat hij er zo bij staat.
Respect dat je het zo aanpakt.

succes met de opbouw.

244 GLE '79 als dagelijks vervoer, Ama '68 project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.