444 uit 1956, wat is allemaal origineel?

Lees meer
09-06-2011 21:06 #103683 door Jan Dragt
444 uit 1956, wat is allemaal origineel? is gemaakt door Jan Dragt
Tijdens het restaureren van de 444, kom ik allerlei zaken tegen waarvan je je afvraagt of die wel origineel zijn. Nu wil het geluk dat ik in kontakt ben gekomen met een zoon van de eerste eigenaar, die zich nog veel van deze auto weet te herinneren. Die bovendien ook nog zo vriendelijk is geweest om mij foto's van deze auto ter beschikking te stellen. Er is mij nu veel duidelijk geworden over het tumultueuze begin van het autoleven van mijn 444. De 1e eigenaar heeft, geplaagd door vele technische problemen, de auto versneld ingeruild tegen een Ford Taunus!!
Ik beschouw nu alles wat de 1e eigenaar aan de auto heeft laten veranderen/aanbrengen om hem te verfraaien of voor zijn beroep (hij was arts) beter geschikt te maken, als origineel.
Hier een paar voorbeelden uit het interieur:
Op het dashboard zit een nog werkend Kienzle 8-dagen opwindklokje, waarvan de 1e eigenaar zelf nog de wijzerplaat heeft voorzien van ferme dotten lichtgevende verf.
Op het klepje van het handschoenenvak zit een leeslampje (moet nog gemonteerd worden)
Het dasboarddeel waar het klokje op zit kun je omlaag kappen, en daarachter zit een fraai houten compartiment waar de arts een handschijnwerper in opborg, waarin tevens een electrische aansluiting zit voor deze handschijnwerper. Je moet tenslotte huisnummers goed kunnen lezen.

Bijlage:

Volvo 444, dashboard by red.stroker , on Flickr
Ik zal later nog wat foto's van andere aanpassingen laten zien.
Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.