temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!

Lees meer
03-06-2011 15:09 #103463 door p
hoi, allemaal, ik heb mij eens verdiept in het inbouwen van een electrische temp.meter vanuit een 140 reeks of een vroege 240 reeks ,in de amazon

sorry bij deze aan alle verkopers van nieuwe meters, maar ik doe dit eindelijk meer voor degenen die wat handig zijn en niet zo veel euro's willen uitgeven aan een nieuwe electrische temp.meter

hier gaan we dan.... wel veel tekst, maar echt eens de moeite om een 15tal min tijd te maken om alles te lezen.

demonteer de meterunit van de amazon
ga op zoek naar een (makkelijk ) te vinden unit van een 140 reeks(of vroege 240?)
verwijder alle componenten van de kapotte amazon meter
boor R een gat van 5mm, en L een gat van 7mm( wel uitkijken waar onder en bovenkant is van het plaatje!)deze gaten moeten 7mm hogerin lijn worden geboord dan de originele van vroeger

aan de achterkant bij het kleine gat moet er wat plaats worden gevijld voor het moertje

dan neem je een connector en haalt het binnenste eruit en schuif dit over het ene draadeinde waar origineel een zwart rubber omzit (zit er normaal nog op bij de demontage) dit ter isolate van de massa en de +

monteer nu de nieuwe aangepaste meter op het plaatje, en stel de hoogte in met het moertje die je aan de ene kant eerst erop gedraaid hebt en aanspant met het 2de moertje
indien je het gemak hebt van de afstanden te controleren met een ander stuk metertje, kijk goed of deze hoogte en diepte idem zijn, anders moet je van bij het begin alle afmetingen mooi noteren!
nu moet er nog met een stukje af van het plaatje, ik heb dat nu gedaan met een fijne slijptol, maar is eindelijk beter om dat eerst te doen voor de montage .
nu het metertje terug plaatsen in de unit,boutje erin en vast
ja zal zien, alles is nipt, maar kan erin, en zit net niet tegen de snelheidsmeter
unit terug monteren in de juiste volgorde,( vergeet de rubbertjes niet rond de controlelampjes) EN KLAAR!

voor de voeler heb ik er ook eentje uit een b20 blok gehaald, de aansluiting is erg simpel gewoon de + op het ene draadpinnetje van het metertje waar ik dat rood rubbertje heb omgedaan, en het draadje van de sensor gewoon op het andere draadpinnetje, ik heb deze dan getest met een vlam tegen de sensor te houden en metertje werkte perfekt,en dit omdat de massa van het blok zelf doorgeeft aan de sensor die dan beetje bij beetje massa doorlaat volgens de warmtegraad!



ZIEZO IK HEB VOOR DIT ALLES 10 EURO BETAALD OP DE SLOOP, EN WAS ONGEVEER UURTJE WERK!
VEEL KNUTSELPLEZIER TOEGEWENST!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 15:39 #103464 door p
Beantwoord door p in topic temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!
OPGEPAST!! Bij de montage in de unit zal het plaatje met metertje moeten worden ingelijmd in de unit, inplaats van met het boutje, de massa van de unit zelf geeft anders verkeerd signaal door! ik heb deze met een niet geleidende lijmkit rondom het plaatje in de unit gemonteerd en werkt nu perfect! (metertje moet blijkbaar een apart massa-signaal van sensor krijgen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-06-2011 17:41 #103466 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!
Superleuk om te zien dat het je is gelukt om de temp. meter electrisch te maken. Ik ben gek op dit soort zelf bedachte- en -gemaakte oplossingen! Dank!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2011 22:55 #103576 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!
Ik vindt dat dit het eerste onderwerp mag zijn die een plek krijgt in het nieuwe deel van dit forum. En dat nieuwe deel noemen we TIP'S & TRICK'S

Of bestaat er al zoiets in dit forum. zo niet dan ben ik er wel een voorstander van maar echter alleen maar posten van je idee en dat er niemand anders kan reageren dit om ellenlange discussie's te vermijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-06-2011 12:16 #103584 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!
Wellicht een kwestie van een mooi documentje opmaken en in de documentatie zetten... Daarnaast is er in de apparte afdelingen voor de regio's nogal wat te vinden aan tips & tricks. Ontzettend omslachtige manier, maar wel nuttig. Makkelijkst te vinden via de zoekoptie voor de site (dus niet voor het forum).

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2011 17:23 #103596 door p
Beantwoord door p in topic temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!
hoi, ik heb deze meter eindelijk eens rap in een vluchtige bui gemaakt, er zullen wel mensen zijn die nog handiger zijn dan ik en inderdaad nog een simpele oplossing zullen bedenken om deze meter te vereenvoudigen, we kunnen dit eindelijk als een" soort prototype" gebruiken? groeten BP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2020 19:57 #188085 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic temperatuurmeter amazon voor 10euro!!!
Mooi verhaal!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.