Witte Amazon '66 opknappen

Lees meer
21-05-2011 00:04 - 23-05-2011 18:16 #103063 door Erik Ciesluk
Witte Amazon '66 opknappen is gemaakt door Erik Ciesluk
Dames en heren,

Sinds 2 december 2009 ben ik bezig met het opknappen van m'n witte 2-deurs Amazon, dus het wordt tijd om de bijna 1500 foto's eens hier in een topic te plaatsen!

De marktplaatsadvertentie klonk goed, de vraagprijs niet te hoog en de auto bleek op fietsafstand van m'n huis te staan. Dat kwam goed uit: want dit zou m'n allereerste auto ooit worden. Vooral voor de hobby: veel rijden en af en toe wat klussen.....

De dag na aankoop:





Staat er toch netjes bij? Dit was de eerste dag, onderweg naar m'n werk om daar m'n nieuwe aankoop te kunnen showen. Nog geen 5 minuten onderweg stopt ineens de motor ermee, uiteraard op een saai stukje 80-weg zonder vluchtstrook. Ik rolde de auto het gras in en probeerde te starten, zonder enig succes.

Tja. En nu?

De verkoper had me verzekerd dat de tank vol zat ("metertje op de gastank is stuk en op benzine rijdt hij niet") maar m'n trotse nieuwe aanwinst weigerde aan te slaan.
Nadat ik voorzichtig bij de ANWB geinformeerd had wat het zou kosten om mij op te zoeken, zonder lid te zijn, heb ik ze vriendelijk bedankt en de auto met hulp van een voorbijfietsende scholier naar een veilige plek geduwd,
een briefje met contactgegevens onder de voorruit gelegd en lopend naar het dichtsbijzijnde treinstation gegaan.

Nadat m'n collega's uitgelachen waren om dit verhaal bood er eentje aan om in de middagpauze m'n Volvo naar een tankstation te slepen, want een lege gastank leek toch eigenlijk de enige mogelijkheid die we konden bedenken.
(Ondertussen weet ik dat een auto met lege gastank zich heel anders gedraagd, die pruttelt nog bijna een kilometer door voordat hij er echt mee ophoudt.. maar dat is een verhaal voor een andere keer.)

De gastank volgetankt, er kon slechts een litertje of 10 bij.. dat beloofde weinig goeds.
Starten en.. niks. Een lege gastank was dus blijkbaar niet oorzaak.
Ondanks dat de verkoper vertelde dat de auto niet op benzine liep toch maar eens de LPG/benzine schakelaar opgezocht, voor de zekerheid even checken of hij wel echt op LPG stond.
Heej.. hij staat niet op gas, maar ook niet op benzine!

Wat bleek: het kleine tuimelschakelaartje (zonder opdruk maar met ezelsbruggetje: 'beneden is benzine') wat gebruikt wordt om te kiezen tussen LPG en benzine zit precies onder de schuiven van de verwarming. Na zo'n 5 minuten rijden voelde ik me aardig op m'n gemak en begon wat met de verwarming te spelen. Blijkbaar heb ik bij het omlaag zetten van de schuif net een tikje tegen die LPG/benzine schakelaar gegeven, waardoor de gasklep keurig dicht gezet werd. Tja. Zonder brandstof kan die motor er ook niks aan doen!

De schakelaar weer écht op LPG gezet en nu wilde de auto weer starten, ik kon op eigen kracht naar m'n werk rijden! Het was wel de langste middagpauze die ik ooit genoten heb. :lol:

Vele verrassingen zouden volgen...


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-05-2011 22:52 #103077 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Witte Amazon '66 opknappen
Is inderdaad een fraaie auto. Volgens mij is hij (volgens de papieren) licht blauw. Hemels blauw of zo. Ik heb een 2 jaar jonger model dat ook die kleur heeft en het is door die zweem van blauw bijna witter dan wit.
Aan de andere kant, wat een balen op je eerste dag in die auto. Ik ken de frustratie als 'hij het niet meer doet'. Zoek maar uit waarom niet. Gelukkig had je het redelijk snel gevonden.
Veel (rij)plezier er mee en ik kijk uit naar meer nieuws :D

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2011 18:12 #103110 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Witte Amazon '66 opknappen
Volgens mij heeft hij (origineel althans..) kleurnummer 79, en dat is wit.. Waar vind je dat hij evt. hemelsblauw zou zijn geweest?

Bij de koop werden een aantal kleine zaken genoemd die aandacht nodig hadden:
- Gat onder de pedalen zou gelast moeten worden voor APK
- De auto is afgesleept aan de spoorstang. Nou ontbreekt er inderdaad een sleepoog aan de auto (ik heb begrepen dat de oorzaak ligt bij een licht arrogante houding van Volvo destijds :D ) maar om de auto dan maar aan de spoorstang weg te trekken is natuurlijk niet het beste idee. Die was dus krom.

Een nieuwe spoorstang was snel gekocht en werd op de stoep (het was 28 december '09) vervangen. Een geslaagde dag!

Verrassing #1:
Diezelfde dag nog, ik denk dat ik het oliepeil wilde checken, knapt de motorkapontgrendelingskabel. Uiteraard terwijl de motorkap nog niet ontgrendeld was.. Uiteindelijk met behulp van een breinaald en veel gepruts de ontgrendeling via de grille losgekregen, en toen ik eenmaal wist waar er in welke richting kracht gezet moest worden heb ik ontdekt dat het ook mogelijk is om de ontgrendeling los te krijgen door je vingers door de grille te wurmen. Is overigens geen aanrader voor mensen met wat dikkere vingers en zeker geen alternatief voor de kabel!

De kabel is vervangen door een stuk stevig ijzerdraad, en dat werkt tot nu toe prima.

Bij gebrek aan een goede winterstalling de gok genomen om 'm gedurende de winter buiten te laten staan en te blijven gebruiken indien de wegen dat toelieten. Achteraf: niet handig, maar het levert wel mooie plaatjes op (toevallig staat de AE-44-15 ook net bovenaan deze site in de sneeuw mooi te wezen).



Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2011 18:33 #103111 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Witte Amazon '66 opknappen
Verrassing #2:
Op dezelfde dag dat de sneeuw-foto van hierboven gemaakt is, 30-dec-2009, gingen m'n vriendin en ik een stukje rijden. Ik kan me niet meer herinneren waarheen, maar het had vast te maken met oud&nieuw. Zo'n 400 meter vanaf de parkeerplaats was het mis: d'r sprongen flinke vonken onder het dashboard vandaan, aan de bijrijders kant waar m'n vriendin zat. :shock:

Direct de auto de stoep opgereden, alarmlichten aan (oh nee, knipperlicht aan, alarmlicht heb ik niet!) en van contact afgehaald. Voor de zekerheid de motorkap ontgrendeld (daarbij hoopte ik heel hard dat de net nieuwe kabel niet nú zou knappen) en de sleutel uit de 'kill-switch' die direct op de accu zit uitgezet. Dan kon het in ieder geval niet erger worden!

Daar op de stoep langs de straat onder het dashboard gedoken en daar hadden een aantal draden het zo heet gekregen dat ze hun jasje maar uitgedaan hadden, waarmee ze het alleen maar erger maakten. Maar maak dat die draden maar eens wijs :lol:

Uiteindelijk bleken er geen 'kritische' draden geraakt te zijn, het werd beperkt tot draden van de achterruitverwarming (die deed het toch al niet) en de radio. De verbrande delen losgehaald en goed gekeken dat er niet opnieuw sluiting kon plaatsvinden en toen de accu maar weer eens aansloten. De vonken bleven uit (en de radio ook).

Die avond eerst maar een brandblusser geregeld die nu nog steeds, ongebruikt, tussen de voorstoelen in ligt. Die kill-switch laat ik ook maar zitten.. (en zet ik altijd uit als ik meer dan 10 minuten bij de auto vandaan ga)





Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2011 21:22 #103123 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Witte Amazon '66 opknappen
alternatief voor gepruts doorheen grille als kabel voor ontgrendelen van
motorkap nog eens zou afbreken:

demonteer 1 vd sierroosters/grilles door 2 parker boutjes te verwijderen, waardoor
het grendelmechanisme direct te bereiken is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-05-2011 23:29 #103129 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Witte Amazon '66 opknappen
Ik weet het... maar toen wist ik dat nog niet.

Je vingers door de grille duwen lukt nog wel.. maar ze er weer uit krijgen is een heel ander verhaal! :twisted:

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-06-2011 00:39 #103716 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Witte Amazon '66 opknappen
Wat kleine dingen die ik tijdens de eerste paar maand dat de auto nog mocht rijden tegen ben gekomen:

De koplampen stopten ermee. Uiteindelijk niet zo vreemd, want nadat ik enkele meters isolatietape verwijderd had kwam ik dit tegen:



Ook nog eens onderaan het prioriteitenlijstje begonnen:
- Blauwe zonnekap aangeschaft
- Mistkapjes aangeschaft
- Mooiere benzinedop aangeschaft (mét Volvo logootje erin)
.. zeker achteraf zou blijken dat dit toch wel de laatste zaken zijn waar ik geld en tijd in had moeten stoppen, maar fraai staat het wel!

De APK datum naderde erg hard, en ik wist dat er een 'gaatje' in de bodemplaat aan de bestuurderskant zat die dicht gemaakt moest worden.. maar tot nu toe had ik nog geen klusruimte en ook geen lasapparaat, laat staan las-ervaring.
Vandaar: m'n eerste klusruimte en lasapparaat!



In een volgende post komt het 'gaatje' in de bodemplaat aan bod.. ;)




Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2012 20:33 #111099 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Witte Amazon '66 opknappen

"Erik Ciesluk" schreef:
In een volgende post komt het 'gaatje' in de bodemplaat aan bod.. ;)


Belofte maakt schuld:









Het ziet er allemaal eenvoudig uit zo, maar tussen de eerste en de laatste foto zit ruim 2 maanden tijd. Tja, wat wil je, dit was m'n eerste lasklus ooit! (en ik was uiteraard niet fulltime bezig; laswerk doe ik toch vooral in de weekenden) Ik had gelukkig hulp van een vriend die wél een hoop laservaring heeft.

Nog voordat ik de eerste las in de auto kon leggen, begaf mijn lasapparaat het al tijdens het afstellen. Dat krijg je met twee(entwintigste)hands lasapparaten van marktplaats. De stroominstelknop was compleet versleten, het heeft een weekend gekost om het lasapparaat weer werkend te krijgen:


Lastig te zien.. maar ik stel nu de stroom in met twee schakelaars, die elk een relais bedienen, die op hun beurt de verschillende wikkelingen van de lastrafo met elkaar verbinden. :twisted: Met de twee schakelaars zijn dus 4 verschillende stroomsterktes in te stellen. Een kartonnetje geeft alle combinaties weer.. Makkelijk is anders, maar als een lasapparaat eenmaal goed staat afgesteld hoef je er normaal gesproken niet meer aan te zitten.

Volgende keer: op naar de APK!




Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2012 21:12 #111101 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Witte Amazon '66 opknappen
Ziet er goed uit joh!

Ik moet ook ooit eens leren lassen. Ik kan het alleen staand aan de werkbank. Zodra ik ondersteboven moet lassen, roep ik de hulptroepen erbij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2012 23:41 #111113 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Witte Amazon '66 opknappen
Hoi Eric,
Als je een Amazon wil zien die net professioneel is gelast, bodem, beide achterwielranden, binnenschermen voor en de C- stijl linksvoor, waar we gewoon een donorstijl in hebben gezet, kun je voor de laatste plek op de lascursus 2.0 op 24 maart inschrijven.
We gaan ook het e.e.a. doen aan een '59 er Amazon 4-deurs en de cursisten aan andere deuren en front's,

Groeten,

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.