klein projectje 244 DL 1982

Lees meer
14-05-2011 22:20 #102853 door Pieter van Duppen
klein projectje 244 DL 1982 is gemaakt door Pieter van Duppen
Het is niet echt een restauratieproject maar wel een avontuurtje om hier een goede gebruiksauto op de weg te krijgen … uit Zweden.
In december afgelopen jaar heb ik na de nodige foto's van de auto via mail gezien te hebben, telefonisch een 244 DL 1982 gekocht van een dame uit Stockholm. Beide komen oorspronkelijk uit Lulea, voor de auto in ieder geval van de goede kant van Zweden. In januari ben ik de auto met mijn zoon gaan halen. De bedoeling was dat we op een tijdelijk Zweeds kenteken terug zouden rijden. De verkoopster verleende al haar medewerking om de tijdelijke platen en papieren beschikbaar te hebben als wij daar zouden aankomen. Het enige waarvoor ik moest zorgen was een verzekering voor de auto van een Nederlandse verzekeringsmaatschappij. Het Zweedse kenteken is 30 dagen geldig. In Nederland is het echter zo ver ik weet niet mogelijk om voor dit doel een verzekering af te sluiten die langer geldig is dan 14 dagen althans voor een redelijk bedrag. Ik heb hierover contact gehad met Transportstyrelsen, de Zweedse instantie die het kenteken uitgeeft. Het was geen probleem. Ik heb het aanvraagformulier ingevuld en met de verzekeringspapieren naar de verkoopster gestuurd; zij zou de aanvraag verder afhandelen. So far so good. Toen zij de stukken ingestuurd had ging men moeilijk doen over de verzekering omdat die maar 14 dagen geldig was. Op grond van een e-mailbevestiging, die ik kon laten zien dat men eerder wel akkoord ging met deze verzekering, zou men toch medewerking verlenen om het kenteken te verstrekken, echter… Twee dagen voor vertrek (ik had net ingecheckt bij RyanAir) kreeg ik een telefoontje van de verkoopster dat er een probleem was met het tijdelijke kenteken. Men was een deel van het origineel ingestuurde kentekenbewijs kwijtgeraakt. Het gevolg was dat de benodigdheden niet op tijd op het adres in Stockholm zouden zijn. Wat gedaan? Mijn zoon heeft toen de dag voor vertrek tijdelijke Duitse kentekenplaten met grone kaart gehaald in Arnhem. Kosten: 200 euro, maar goed we hadden geen keus. De papieren van de 244 moesten opnieuw aangemaakt worden en daar zou wat tijd overheen gaan. We zijn volgens plan naar Zweden gevlogen en de dag erna hebben we de auto opgehaald en zijn we weer huiswaarts gereden. De terugreis (ruim 1400 km) met de 244 verliep vlekkeloos. Thuis aangekomen zag ik dat de auto van spikes voorzien was. Niet bij stilgestaan dat die mogelijkheid bestond. Die Polizei ook niet. De spijkers laten zich goed verwijderen dus kunnen we de banden volgende winter weer gebruiken. Er zat gelukkig nog een set wielen met goede zomerbanden bij. Het duurde daarna nog twee weken voordat ik de officiële papieren thuis had waarmee ik bij de RDW de overschrijving kon doen. De apk leverde behalve dat er te weinig remkracht was geen problemen op. Ik had al wel gemerkt dat de auto niet remde zoals een 240 hoort te doen. Van 3 remklauwen zaten er (niet alle) cilinders vast. Ik heb de remmen geheel vernieuwd, klauwen en schijven. Verder ben ik enkele dagen bezig geweest om de roestschade waar achterspatbord, binnenscherm en " reservewielbak" bij elkaar komen L+R te herstellen: het kwade eruit gehaald en nieuwe stukken erin gelast. Ik heb een LPG-installatie laten inbouwen en heb zelf de distributieriem vervangen en de kleppen gesteld. Ik heb 17 jaar een 245 gereden en het onderhoud altijd in de garage laten uitvoeren. Nu het hobby is lukt het wel om het zelf te doen. Het is om de kosten voor de nieuwe eigenaar te beperken: De auto is voor mijn zoon, die is er nu gelukkig mee. Een leuk avontuur rijker kan ik weer verder met de opbouw van mijn VAC 69. Daarover later.















Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2011 22:54 #102857 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic klein projectje 244 DL 1982
Mooie wagen en veel plezier ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2011 07:12 #102860 door p
Beantwoord door p in topic klein projectje 244 DL 1982
staat echt proper, mooi projectje, maar toch al duur genoeg geweest denk ik, rem onderdelen kosten veeel geld he...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2011 19:48 #102892 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic klein projectje 244 DL 1982
Dat klopt. Het was voor net geen 700 euro aan onderdelen en eerlijk gezegd had ik er niet op gerekend maar als je het avontuur wil aangaan blijft het de moeite waard om dit te doen.
Groet, Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2011 19:52 #102893 door Pieter van Duppen
Beantwoord door Pieter van Duppen in topic klein projectje 244 DL 1982
Trouwens P, ik heb gisteren naar jouw project gekeken: knap staaltje werk. Hoe ver ben je nu?
Pieter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.