Wat de doen met mijn Combi.......

  • Hans Hof (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-01-2011 11:59 #99921 door Hans Hof (GAST)
Wat de doen met mijn Combi....... is gemaakt door Hans Hof (GAST)
Na bijna twee jaar redelijk onbezorgd in mijn Amazon Combi rongetufd te hebben kwam met de APK het uur van de waarheid. Eenmaal op de brug bij de Combigarage werd er lustig rondgekeken, geduwd, getrokken en geprikt door twee ervaren monteurs. Met aan het eind een waslijstje aan herstelpunten en de opmerking: "Ik zou er niet aan beginnen".......

Het waslijstje betrof vooral een aantal lampjes die het niet deden, versleten voorbanden, versleten draagarmrubbers, een lekke uitlaat, een accu die niet goed vastzat en laswerk aan de bodem. Nu was dit niet iets wat ik niet verwachtte, ik hoopte alleen dat het mee zou vallen. Maar dat deed het dus blijkbaar niet.

Ik zou er niet aan moeten beginnen......moet ik dan zomaar mijn lichtblauwe beestje aan de kant zetten? Niet zonder slag of stoot vond ik.

Daarom ben ik begonnen met het strippen van de wagen om te zien in wat voor staat van ontbinding hij verkeert. Na altijd buiten te hebben gestaan, staat hij nu onderdak bij de sleutelclub in Leek en ga ik eens kijken of het de moeite waard is om hem op te knappen. Iets dergelijks heb ik nog nooit gedaan dus elke mening en advies is ZEER welkom!

De wagen was zeer vochtig aan de binnenkant. Deels omdat vrijwel alle rubbers waren versleten en deels omdat mijn Coenen dakje ook niet waterdicht was. Ook bleek de afvoer daarvan gewoon de wagen in te lopen. Alle vloerbekleding heb ik verwijderd en weggegooid, de achterbank eruit gehaald (dat valt nog niet mee zeg, zo'n leuning!) en nog eens goed naar de bodemgaten gekeken:


linksachter.....


rechtsachter....


wielkast linksachter....


linksvoor.....gatver PUR!

Als het lukt wil ik vanavond de wagen eens op de brug zetten om het een en ander van onderaf te aanschouwen. Vooordat ik met de andere aandachtspuntjes (onderkant deuren, thermostaat, kachel, alarmlicht, open dak fiksen, uitlaat lekt bij het spruitstuk, carburateurrevisie etc, etc.) verder ga moet ik toch eerst weten of het de moeite waard is om hem op te knappen.

En rap leren lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2011 12:23 #99923 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Deze plekken lijken me niet zo spannend, mits je kan lassen of een goede kennis hebt die dat kan!

Weet natuurlijk niet de overige staat van de auto. Vraag is of je het low-budget op de weg wilt houden, of dat je er een veilige vervoerspartner van wilt maken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hans Hof (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
26-01-2011 23:59 #99951 door Hans Hof (GAST)
Beantwoord door Hans Hof (GAST) in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Dat is inderdaad de grote vraag. Het antwoord zal voor een groot deel afhangen van wat ik tegenkom. Vandaag de binnenomlijsting van de voorruit maar eens verwijderd. Daarachter ziet het er ook nogal roestig uit op het eerste gezicht. Op het tweede gezicht zal de ruit er eerst uit moeten.

Weet iemand trouwens nog een truukje om de deurhendels te verwijderen? Ik wilde de bekleding eraf halen maar krijg de veertjes maar niet van de hendels af....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 11:34 #99955 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Daar gebruik je een omega tang voor.

Zelfs met zo'n tang vind ik het altijd lastig (veertjes springen weg :lol: )

Je kan zon tang ongetwijfeld bij je regio lenen.

Welke regio kom je? evt. kan je hem in Zeist komen lenen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 11:34 #99956 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Gisteravond is m'n vriendin 1.5 uur bezig geweest om die 2 veertjes van raamslinger en deuropener los te krijgen.. De andere kant ging toen in 20 minuten..

Zoek voor de grap eens op dit forum op 'raamslinger', het staat vol van berichten van mensen die vragen hoe het moet.
Er is een speciaal stuk gereedschap voor (14,-) maar ik vraag me af of het daar echt veel makkelijker van wordt?

Uiteindelijk is het op deze manier gelukt:
1) De zwarte ring stevig richting deur duwen. Dan ontstaat er een smalle kier waardoor je het ringetje kunt zien (met een klein lampje en je hoofd tegen de deur kan dat net)
2) Eventueel kun je een stukje hout of iets dergelijks tussen de zwarte ring en de slinger plaatsen zodat je je handen weer vrij hebt. De zwarte plastic ring kan redelijk bros zijn, dus doe voorzichtig!
3) Met een (heel klein) schroevendraaiertje zoals in de afbeelding hieronder tussen de ronde as en het veertje zien te steken. Dit is het lastige karweitje want je hebt echt nauwelijks ruimte.
4) Een beetje duwen en prutsen totdat het ringetje er naar rechts afschuift (lees: wegspringt..). Om wat meer kracht te kunnen zetten zou je met een wat grotere schroevendraaier tegen de punt van het kleine schroevendraaiertje kunnen duwen.
5) Nu kun je de slinger + ring eraf halen.




Heel veel sterkte! :roll:


Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 12:02 #99959 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Ik zorg ook voor iets "zichtruimte" zoals Erik, maar dan trek ik het veertje er gewoon af met een stevige draad waar ik het uiteinde 1 tot 2 mm van heb omgebogen (iets meer dan 90 graden): inhaken in het oog van het veertje (rechts op de tekening van Erik) en eraf trekken, en daarna meestal zoeken :|

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 12:13 #99962 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Hmm, goeie tip! Bij mij zit/zat het ringetje alleen te dicht op de as zodat daar geen draad achter past.

Als ik eraan denk zorg ik dat ik de ringetjes er straks niet zo ver op duw of iets bij buig zodat ik er een volgende keer wel bij kan met een draad, scheelt een hoop..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 12:26 #99967 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wat de doen met mijn Combi.......
"voor de grap" eens zoeken naar "raamslinger" om te concluderen dat het
forum vol staat "van berichten van mensen die vragen hoe het moet"?: ik zou
daarbij dan ook wat verder zoeken naar de meestal daarbij aangereikte oplossingen
voor dat allersimpelste probleem, want die staan er zeker meer dan 1x tussen!!
En als men zoekt op "deurklink" of "deurhendel" of... dan vind men nog veel
meer.

Ik haast mij dan ook om te zeggen dat 14Euro betalen voor 1overbodig tool,
14Euro teveel betaald is, in geval van nood gaat het met 1simpele lucifer,
en een klein plaatje van 1mm volstaat reeds - opnieuw een werkje van
"te doen in 1-2-3". Het is inderdaad zo dat het forum een massa aan nuttige
info bevat, maar heb de indruk dat men alles maar in veelvoud dupliceert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 14:41 #99979 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Wat de doen met mijn Combi.......

"W. de Baere" schreef:
"voor de grap" eens zoeken naar "raamslinger" om te concluderen dat het
forum vol staat "van berichten van mensen die vragen hoe het moet"?: ik zou
daarbij dan ook wat verder zoeken naar de meestal daarbij aangereikte oplossingen
voor dat allersimpelste probleem, want die staan er zeker meer dan 1x tussen!!
En als men zoekt op "deurklink" of "deurhendel" of... dan vind men nog veel
meer.

Ik haast mij dan ook om te zeggen dat 14Euro betalen voor 1overbodig tool,
14Euro teveel betaald is, in geval van nood gaat het met 1simpele lucifer,
en een klein plaatje van 1mm volstaat reeds - opnieuw een werkje van
"te doen in 1-2-3". Het is inderdaad zo dat het forum een massa aan nuttige
info bevat, maar heb de indruk dat men alles maar in veelvoud dupliceert.


Daar heb je gelijk in, vaak is zoeken + lezen op 't forum voldoende om 't wiel niet opnieuw te hoeven uitvinden. Aan de andere kant: omdat deze vraag al (veel) vaker gesteld is, is er nu een hele lijst aan antwoorden met soms dezelfde, maar vaak ook verschillende tips. 10 x dezelfde vraag stellen, en van 10 verschillende mensen antwoord krijgen levert meer op dan 1 x de vraag stellen..

En ja.. dat tooltje zou ik ook maar laten liggen, is zonde van 't geld en helpt je -volgens mij- niet of nauwelijks.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2011 15:02 #99980 door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic Wat de doen met mijn Combi.......
Erik, ik kan je wel volgen in je redenering/argumentatie, het was echter vooral
te doen om de 14E weggegooid geld. Ook ik (zoals jij in vroegere topic?) ben voor
eenvoudige zelfgemaakte tools, als het kan tenminste. Vr.gr. WDB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.