Gastank
- Danny Steinbusch
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
25-11-2025 19:12 #1479191
door Danny Steinbusch
Gastank is gemaakt door Danny Steinbusch
Hallo allemaal
Ik heb voornemens om mijn Amazon te voorzien van een gastank.
Ik kan een complete installatie overnemen die ik zo bij mij kan installeren.
Uiteraard zullen alle rubbers vervangen worden ten tijde van inbouw en alles conform RDW voorschrift gebouwd worden
Punt is echter, dat de tank ouder is dan 10 jaar en waarschijnlijk hierop afgekeurd gaat worden.
Maar is de keuring wel noodzakelijk, we hebben immers vrijstelling van belasting en APK.
Heeft iemand ervaring hiermee, of niet aan beginnen met een gebruikte LPG installatie (ook al weet ik dat deze goed is)
Ik heb voornemens om mijn Amazon te voorzien van een gastank.
Ik kan een complete installatie overnemen die ik zo bij mij kan installeren.
Uiteraard zullen alle rubbers vervangen worden ten tijde van inbouw en alles conform RDW voorschrift gebouwd worden
Punt is echter, dat de tank ouder is dan 10 jaar en waarschijnlijk hierop afgekeurd gaat worden.
Maar is de keuring wel noodzakelijk, we hebben immers vrijstelling van belasting en APK.
Heeft iemand ervaring hiermee, of niet aan beginnen met een gebruikte LPG installatie (ook al weet ik dat deze goed is)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rik Tuin
- Platinum lid
-
Minder
Meer
25-11-2025 20:46 #1479193
door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Gastank
Vrijstelling van APK en belasting ontheft je niet van de plicht om LPG inbouw bij de RDW te laten goedkeuren. Dat wordt met deze tank dus afkeur. Overigens dienen enkele leidingen ook een bepaalde leeftijd niet te overschrijden.
- BartJu
-
- Platinum lid
-
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
25-11-2025 22:04 #1479195
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Gastank
In lijn met wat Rik zegt: de brandstof moet wel juist op kenteken worden vermeld, en dat kan alleen via keuring bij RDW of erkende inbouwer.
De tank mag BIJ INBOUW niet ouder zijn dan 10 jaar. Daarna wordt er (in NL) niet meer op getoetst.
Als je al LPG op kenteken hebt hoef je dus niet langs een officieel loket.
Leidingen mogen (meen ik) maar 1 jaar oud zijn bij inbouw, maar dat weet ik dus niet zeker. Al zijn er oook koperen leidingen (8mm of 6mm). die zouden feitelijk niet moeten verouderen (ik heb ze er al 19 jaar onder zitten), dus vooral de rubber lsnagen zou ik kritisch op zijn.
Mogelijk kun je een nieuwere tank vinden? Er zijn ook webshops die nieuwe tanks van een paar jaar aanbieden, vaak met leuke korting.
De tank mag BIJ INBOUW niet ouder zijn dan 10 jaar. Daarna wordt er (in NL) niet meer op getoetst.
Als je al LPG op kenteken hebt hoef je dus niet langs een officieel loket.
Leidingen mogen (meen ik) maar 1 jaar oud zijn bij inbouw, maar dat weet ik dus niet zeker. Al zijn er oook koperen leidingen (8mm of 6mm). die zouden feitelijk niet moeten verouderen (ik heb ze er al 19 jaar onder zitten), dus vooral de rubber lsnagen zou ik kritisch op zijn.
Mogelijk kun je een nieuwere tank vinden? Er zijn ook webshops die nieuwe tanks van een paar jaar aanbieden, vaak met leuke korting.
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
26-11-2025 23:20 #1479209
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Gastank
Op marktplaats zijn ook regelmatig lpg tanks te vinden jonger dan 10 jaar.
Als die passen op je tankrek kan je die tijdens de keuring ook plaatsen.
Daarna kan je de originele/oude weer terug plaatsen, en jonge tank weer verkopen.
Je kunt ook een inbouwer vragen of ze iets bruikbaars te leen hebben tegen leuke vergoeding. De diameter van de tank is dan van belang.
Ik ken iemand die zijn twee gelijke Volvo’s met een juiste kleine tank heeft laten goedkeuren/afmelden bij de rdw en vervolgens een andere grotere tank heeft geplaatst. Dit mede ook om een gunstigere gewichtsklasse op kenteken te krijgen. Toch 10€ per maand 👌.
En ik ben er van overtuigd dat er meelezers zijn die het wel (laten) inbouwen en niet/nooit laten keuren.
Als die passen op je tankrek kan je die tijdens de keuring ook plaatsen.
Daarna kan je de originele/oude weer terug plaatsen, en jonge tank weer verkopen.
Je kunt ook een inbouwer vragen of ze iets bruikbaars te leen hebben tegen leuke vergoeding. De diameter van de tank is dan van belang.
Ik ken iemand die zijn twee gelijke Volvo’s met een juiste kleine tank heeft laten goedkeuren/afmelden bij de rdw en vervolgens een andere grotere tank heeft geplaatst. Dit mede ook om een gunstigere gewichtsklasse op kenteken te krijgen. Toch 10€ per maand 👌.
En ik ben er van overtuigd dat er meelezers zijn die het wel (laten) inbouwen en niet/nooit laten keuren.
- Danny Steinbusch
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-11-2025 10:31 #1479214
door Danny Steinbusch
Beantwoord door Danny Steinbusch in topic Gastank
Eens Wytze, ik verwacht ook dat er collega rijders zijn met een LPG tank die niet op kenteken staat.
Waar ik echter voor wil waken is, dat er bij een aanrijding, de verzekering niet betaald omdat er een LPG tank inzit die niet op kenteken staat.
Zijn er bedrijven die die een tank in bruikleen geven tegen vergoeding? Dat lijkt me sterk.
Een tank op MP zoeken die nog geen 10 jaar oud is lijkt meer meer voor de hand liggend.
Waar ik echter voor wil waken is, dat er bij een aanrijding, de verzekering niet betaald omdat er een LPG tank inzit die niet op kenteken staat.
Zijn er bedrijven die die een tank in bruikleen geven tegen vergoeding? Dat lijkt me sterk.
Een tank op MP zoeken die nog geen 10 jaar oud is lijkt meer meer voor de hand liggend.
- Derk Idsardi
-
- Moderator
-
Minder
Meer
27-11-2025 11:14 #1479217
door Derk Idsardi
Amazon Combi 1965
Beantwoord door Derk Idsardi in topic Gastank
Uit info van de RDW begrijp ik dat de tank wel ouder dan 10 jaar mag zijn, maar dat de keuringsdatum niet verder dan 10 jaar terug mag liggen.
De vraag is of het herkeuren van een tank voordeliger is dan aanschaf van een goede gebruikte.
De vraag is of het herkeuren van een tank voordeliger is dan aanschaf van een goede gebruikte.
Amazon Combi 1965
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-11-2025 19:40 #1479223
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Gastank
Wees verstandig en geef wat geld uit en laat een nieuwe lpg installatie door een erkend bedrijf inbouwen.
Niek de Boer.
Niek de Boer.