LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40)

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
20-12-2022 10:18 #201344 door Hessel Berends
LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40) is gemaakt door Hessel Berends
Beste Leden,

Ik heb sinds een tijdje dubbele Dellorto DHLA-40's op mijn B20 (2,2L) gezet en op benzine zijn deze prachtig. Maar nu wil ik graag voor vakanties enzovoort op LPG blijven rijden. Tijdens het reviseren van het blok heb ik dan ook meteen verharde zetels erin gezet. Nu weet ik dat deze combinatie redelijk gek is, want wie de moeite doet er zij-stromers op te zetten kan de benzine ook wel betalen. En nu is dat in Nederland nog wel een keer te doen maar zoals een roadtrip (die staat gepland) naar tsjechie, slovenie en koratie en terug kan aardig duur uitpakken. Daarnaast had ik hiervoor ook al LPG dus tank verdamper enzovoort zijn allemaal aanwezig. Ook omdat de mengstukken van TinusTuning niet meer verkrijgbaar zijn heb ik op basis van zijn ontwerp en met zijn hulp zelf (Met mijn schoonvader) mengstukken gefabriceerd (zie foto's).

Mijn grootste probleem zijn de open lucht filters. LPG voor zo ver ik er mee heb gewerkt op de oude Stromberg CD175 wil graag een vacuum hebben. Daarom heb ik ook altijd het originele "Koekenpan" filter gebruikt. Voor de zij-stromers is het weer wat anders hier zijn over algemeen alleen open lucht filters voor te krijgen die ik dan ook heb gemonteerd. en op benzine rijdt dat erg fijn maar op LPG kom ik niet veel verder als stationair draaien.

Stationair draaier kan ik ook de gaskleppen open gooien en hij trekt meteen lekker door. Maar zodra je hem in de versnelling zet en probeert de koppeling te laten komen valt hij uit of heeft net genoeg power om te bewegen. Nu heb ik al allerlei verschillende stelschroef combinatie's geprobeerd maar het lijkt te zitten in de hoeveelheid lucht toevoer. De eerder genoemde beste resultaten waren met 75% dichtgeplakte filters.
Nu heb ik ooit vernomen dat er iemand is geweest die sets ringen maakte voor LPG op Dellorto/Weber carburateurs (ooit een foto voorbij zien komen van ringen met een Volvo logo erin gelaserd/CNC, dacht dat ze van Dries Bakkenes kwamen maar na informeren kreeg alleen een link naar een mengstuk voor een 36/38 terug). 

Lang verhaal kort, mijn vraag is of iemand van die ringen heeft gemonteerd of heeft liggen en deze zou kunnen opmeten dat ik weer hoeveel oppervlakte aan lucht doorlating ik moet maken in de ringen. 

Ben al bij meerdere mensen waaronder een paar inbouwers van LPG geweest maar niemand die het voor elkaar krijg of zijn handen eraan wil branden.

edit: heb een linkje gevonden van iemand die hem lpg heeft draaien met kelken?
Opel CIH 2.4 Weber 40 DCOM + LPG ( Oldycars ) - YouTube

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-12-2022 10:42 #201345 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40)
Hi Wessel,

Een paar dingen die mij als -inmiddels- weber zijstroom ervaringsdeskundige opvallen:
  • De foto's die je deelt van de gasmengstukken; zijn die gastoevoerpijpjes aan beide zijden open zodat ze als mini venturi werken? Als ik het mij goed herinner had ik ze vroeger die aan een kant dicht waren. Ze stonden dan gericht richting de inlaat/klepzijde. Als ze bij jou ook aan een kant dicht zijn staan ze verkeerd om
  • Stroomsnelheid is bij lpg erg belangrijk, daarom helpt het afplakken van luchtfilter inderdaad maar dat is voor benzinegebruik ruk. Wat ik in ieder geval zou doen is het monteren van kelken.
  • Om stroomsnelheid te optimaliseren zou ik er toch echt voor kiezen om het inlaat traject te verlengen en dus je binnen spatbord aanpassen. Je kan dan fatsoenlijke kelken van 40-50 mm lengte monteren.
  • Daarnaast zou ik een pipercross luchtfilter / airbox overwegen: nauwelijks vermogenverlies op benzine en op lpg een betere flow verwacht ik. zie bijvoorbeeld Biesheuvel
  • Dit uit mijn ge-emmer met lpg / weber: Als je dit op orde hebt zou ik eerst zorgen dat je mbv een lambdasonde er voor zorgt dat je op de lpg stationairschroef er voor zorgt dat de motor blijft draaien. Vervolgens 3000 rpm oid en met de gasmengschroef in de slang het grote mengsel regelen.
  • Verwacht er niet te veel van. Een goede benzine afstelling wint altijd. Voor lange afstand / cruisen krijg je het wel oké op lpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
20-12-2022 11:13 #201347 door Hessel Berends
Beantwoord door Hessel Berends in topic LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40)
Dankje voor je bericht.
Voor mij is dit ook een beetje een trail en error pakket maar heb op de puntjes die je aangaf even mijn probeersels/constateringen gegeven.
  • De venturi's zijn om eventuele benzine rijden het effect van de mengstukken te minimaliseren. De pijpjes zijn inderdaad aan beide kanten open, anders kan er natuurlijk vrijwel geen LPG bij de cilinders komen. 
  • Het afplakken was een tijdelijke test, ik wil uit eindelijke 2 metalen "inserts" maken die ik er tussen doe wanner ik lpg wil rijden maar er zo uit haal als ik benzine wil rijden. Heb ook wel foto's van wat ik bedoel maar die zo bij de hand. komt neer op een metalen ring met bepaalde grootte gaten rondom die ik in de behuizing kan schuiven. Deze heb ik al gemaakt maar is nu een kwestie van vinden hoeveel open ze moeten zijn.
  • Kelken heb ik ook geprobeerd (zie foto) maar geen betere resultaten, deze kelken zijn uit mijn hoofd rond de 10cm. Ruimte lijkt nog geen probleem te zijn voor nu.
  • Ik heb de Pipercross filter zien liggen maar die leken ook redelijk open te zijn. en zijn beetje duur om maar gewoon te proberen. Heb inderdaad ook een luchtbox overwogen maar had deze nog niet gezien. dus dat is zeker een optie. Zie alleen niet zo snel of ze een set hebben die past op de spacing van de carbs bij een B20.
  • Ik heb een plaats voor een O2 sensor in de uitlaat gemonteerd, maar kwam erachter dat het toch een narrowband was (Had nog geen meter aangesloten). Ik ben nog aan het kijken naar een AEM Wideband set. Heb wel geprobeerd af te stellen met een CO meter (Waarde 3.2) maar dat heeft nog geen vruchten afgeworpen. 
  • De LPG is meer voor de cruise en dagelijks gebruik, als ik power wil switch ik wel naar de 98. Het is meer voor de cruise op snelweg snelheden 100/120 voor snel wegen en normaal stads gebruik.
Heb je zelf de afstelling gedaan of ben je naar een rollenbank gegaan? Ik heb er nog geen haast mee aangezien de auto nu in opslag staat door de zoutwagens weer verdwijnen. Maar wil graag orienteren voor het werk na de stop.

Alvast bedankt!
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2022 00:12 #201365 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40)
Beste Hessel, ik heb bij mij met twee SU carburators en Kelken ook op LPG gereden met Tinus Techniek gasstukken.
Ik heb er nu deze www.lazada.com.ph/products/i1009616713-s...ml?urlFlag=true&mp=1 filters op staan en dat werkt ook goed.
Je moet wel een verdamper met twee LPG aansluitingen hebben naar de carburators, ik had eerst een OMVL maar nu een ander merk had ik nog liggen de OMVL moet ik nog een keer reviseren.
Maar ik rijdt hoofdzakelijk op benziene, LPG is nood.
Voor LPG of Euro 98 moet ik 45KM rijden met een prijsverschil dat nauwelijks de moeite is.. 
Kelken geeft naturlijkde minste weerstand dus de hoogste flow maar je zou bijden moeten proberen want met kelken heb je natuurlijk geen filtering van je lucht.
Je zou ook eens bij www.bccp.nl/ moeten informeren die hebben filters voor kelken.

succes

Johan Geers
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Hessel Berends
  • Hessel Berends's Profielfoto
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
  • 1967 Volvo Amazon 121 2,2L
Lees meer
21-12-2022 08:59 #201369 door Hessel Berends
Beantwoord door Hessel Berends in topic LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40)

Beste Hessel, ik heb bij mij met twee SU carburators en Kelken ook op LPG gereden met Tinus Techniek gasstukken.
Ik heb er nu deze www.lazada.com.ph/products/i1009616713-s...ml?urlFlag=true&mp=1 filters op staan en dat werkt ook goed.
Je moet wel een verdamper met twee LPG aansluitingen hebben naar de carburators, ik had eerst een OMVL maar nu een ander merk had ik nog liggen de OMVL moet ik nog een keer reviseren.
Maar ik rijdt hoofdzakelijk op benziene, LPG is nood.
Voor LPG of Euro 98 moet ik 45KM rijden met een prijsverschil dat nauwelijks de moeite is.. 
Kelken geeft naturlijkde minste weerstand dus de hoogste flow maar je zou bijden moeten proberen want met kelken heb je natuurlijk geen filtering van je lucht.
Je zou ook eens bij www.bccp.nl/ moeten informeren die hebben filters voor kelken.

succes

Johan Geers
Heb je die filters nog moeten aanpassen? of zijn ze dun genoeg dat de de lucht op die manier beetje geknepen wordt? Ik heb op het moment een OMVL R90 Super erin zitten (Normale is geschikt tot 4L motoren, deze tot 6L. Volledig gereviseerd). Met de vorige carb nooit problemen gehad maar moest de verdamper wel helemaal dicht draaien anders maakte hij te veel gas. Nu is het met 1 CD-175 best logisch.
Toen ik overstapte naar de DHLA-40's heb ik beide slangen aangesloten maar dit gaf zoveel gas dat hij niet een wilde starten en een vlam door de filters heen naar buiten kwam. Kreeg hem pas werkend door maar 1 slang te gebruiken. Kelken had ik geprobeerd, maar helaas net als ervoor geen verbetering gemerkt. Ik denk dat ik zelf uit staal een airbox vervaardig met een hoofd lucht klep die limiteerd hoeveelheid lucht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2022 00:26 #201386 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic LPG op Zij-stromers (Dellorto DHLA-40)
Beste Hessel ik knijp niets, alles is gewoon open.
Maar wat je als eerste zou moeten doen is de windsnelheid per kelk meten met de gasstukken gemonteerd.
Ik heb mezelf een windsnelheidsmeter aangeschaft en daar een tuit aangemaakt www.lazada.com.ph/products/philippines-s...5c29c5os9Uxh&stock=1
Deze zou bij alle vier nagenoeg gelijk moeten zijn zo niet dan zul je het e.e.a. moet bijstellen.
Dan zou ik in elke slang naar de gasmenstukken een verstelbare restrictie monteren.
Ik zou om te beginnen elke restrictie 2 slagen open draaien en kijken of je de motor draaiende krijgt.
Eens dat de motor goed loopt zou ik het mengsel per cilinder bekijken dit kun je doen d.m.v. colortune www.gunson.co.uk/techtorque/Colortune-Se...e-combustion-chamber
en dan eventuele afwijkingen bijstellen met de restrictie in de slangen.
Zorg dat de slangen naar de gasmengstukken even lang zijn en dat de verstelbare restrictie zo dicht mogelijk bij de gasmengstukken zitten wel alle vier op dezelfde afstand van de gasmengstukken.
Ik denk dat driemaal een Y stuk in de slange gebruiken de beste oplossing is eerst Y stuk naar twee slangen en dan van twee naar vier.
Zo zou ik het aanpakken.
Om veel ruimte onder de motorkap te creeeren heb ik bij mij mijn rembekrachtiger in het rechter voor spatbord gemonteerd en dan een binnenscherm en het ding zit uit de weg.
Want je wilt later toch ook nog een aircon dan wil je niet dat de slangen over de motor lopen d.i.v.m. onderhoud aan je motor.

ps ik heb op het moment een Landi hartoch vedamper gemonteerd.

succes

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.