Sludge aftappen

Lees meer
04-08-2022 17:09 #199846 door roland klinkenberg
Sludge aftappen is gemaakt door roland klinkenberg
Voor de zoveelste keer heb ik geprobeerd om sludge af te tappen van mijn verdamper.
Na een ridje op de snelweg de twee plastic afsluit doppen er af gedraaid en wachten maar.
Helemaal niets....heb toch alweer ruim 25.000 km gereden met deze verdamper.
Vorige verdamper gaf ook nooit sludge.
Wat is hier gaande?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2022 23:03 #199848 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Sludge aftappen
Sommige verdampes hebben zelfs geen plug om de sludge af te tappen. Dus kennelijk is sludge geen groot probleem. 
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de vormingvorming van sludge alleen voorkomt als de verdamper te warm wordt o.i.d. Ik zou daar de literatuur weer eens op na moeten slaan voor het juiste antwoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2022 10:44 #199851 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Sludge aftappen
Dank Han!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Willy van den Bogaard
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
10-08-2022 15:07 #199884 door Willy van den Bogaard
Beantwoord door Willy van den Bogaard in topic Sludge aftappen
Hallo Roland,

Sludge ontstaat bij LPG bij de overgang van vloeibaar naar gasvorm en dus in de verdamper. Dit is een olieachtige stof en als de verdamper tijdens gebruik warm is, is het redelijk vloeibaar en kun je het dan het beste aftappen, zakt nl. naar beneden in de verdamper en als er een aftapschroef is, zit die ook altijd onderaan. De verdampers van Poliauto, C4 Vialle en zelfde type van Prins hadden een extra bekrachtigingsmembraan (voor betere regeling bij grotere venturi in gasstuk) maar dit had als nadeel dat er meer kamers (langere weg) in de verdamper zijn en daardoor gevoeliger voor sludge, bv. het vastplakken van dit membraan. Daar heeft Vialle destijds een systeem voor gemaakt om de sludge af te zuigen d.m.v. een vacuumpotje wat bij afzetten van de motor even geactiveerd werd. Destijds bij Kieskeurig op TV geweest, ook in de hoop om dit systeem te kunnen verkopen aan anderen. Bij veel verdampers is dit geen groot probleem omdat in de meeste gevallen die minimale sludge  gewoon mee de motor in gezogen en verbrand wordt. Bij een OMVL verdamper zitten 2 gasslang aansluitingen en bij een situatie met 1 mengstuk kun je dus kiezen en neem je het beste de onderste aansluiting (als dit uitkomt) zodat dit de sludge nog simpeler meezuigt. M.a.w. als je geen sludge ziet bij open draaien van aftapstop bij warme motor (bij C4 verdamper zelfs 2 schroeven) niet druk maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.