Lpg & carburattie e.d.

  • Louis van der Vloet
  • Louis van der Vloet's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
29-11-2021 14:09 #196792 door Louis van der Vloet
Lpg & carburattie e.d. is gemaakt door Louis van der Vloet
Beste mede Volvo-ers.Ik wil mijn B20A motor voorzien LPG.
Op het forum al fanatiek gezocht naar info, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.
Mijn Volvo is voorzien van een SU carburateur welke zoals ik heb begrepen niet ideaal is om op LPG te functioneren.
De vraag is dan welke carburateurs zijn wel geschikt voor LPG?
Ik begreep van iemand dat een Weber of Zenith beter geschikt zijn voor LPG.
Als ik goed heb gespeurd op het forum begrijp ik dat er een ander spruitstuk nodig is voor deze carburateurs, is dat ook zo?
Gaat het dan nog passen onder de motorkap van mijn laplander?
Zijn al deze delen goed te verkrijgen?
Kort samengevat, kunnen jullie mij info/tips/advies geven omtrent het inbouwen van een LPG installatie. Groet Louis. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2021 16:28 #196799 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Lpg & carburattie e.d.
B20A op LPG gaat prima. Waarom een SU minder geschikt zou zijn weet ik niet, moet gewoon goed kunnen functioneren. Enige nadeel zou kunnen zijn -maar dat geldt voor zowel de SU als voor de Zenit-  dat de sproeiernaald plat gaat afslijten tgv het gebrek aan smering door benzine (hangt zeg maar droog in de sproeierbuis te rammelen als je op LPG rijdt); op benzine loopt dat vervolgens niet mooi. Er zijn goede oplossingen voor met een vacuumtankje dat de zuiger met de sproeiernaald naar boven houdt tijdens rijden op LPG; een schroefje in de kop van de carburateur schijnt ook te kunnen (moet er dan wel uit als je op benzine gaat rijden). Een Weber heeft een andere constructie en heeft bovenstaand probleem dus niet, maar daar zijn de rondom open luchtfilters vaak weer niet ideaal i.c.m. lpg. 
Ik heb jaren een Ama met B20A op lpg gereden met Zenit-Stromberg carburateur en zo'n vacuumsetje en dat functioneerde perfect; reed en startte op LPG net zo goed als op benzine (oké, misschien ietsje minder vermogen).
 

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2021 07:08 #196807 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Lpg & carburattie e.d.
Bij LPG heeft de carburateur op de gasklep na geen functie.
Het is inderdaad verstandig om de naald tijdens LPG omhoog te halen d.m.v. vacuüm boven de zuiger te plaatsen van de SU carburateur.
Dit om slijtage van naald en sproeier te voorkomen.
Op dit forum staat wel uitleg hoe je dit moet doen.
Als er problemen zijn moet je dit zoeken in het LPG circuit.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.