extra relais bij LPG installatie

Lees meer
15-09-2021 01:26 #195683 door Ruud Reniers
extra relais bij LPG installatie is gemaakt door Ruud Reniers
25 jaar geleden is de bekabeling door de inbouwer netjes ingepakt met zwarte tape. Nadat ik deze losgemaakt had kon ik de kabels volgen en bekijken hoe e.e.a. nu precies was aangesloten.
Naast het veiligheidsrelais is er nog een standaard wisselrelais gemonteerd dat aangestuurd wordt door de plus van het startmotor relais.
Er is wel iets vreemds aan de hand. Vanuit het relais gaat vanaf 87a de plus naar de wisselschakelaar gas/benzine vervolgens afhankelijk van de stand naar het veilgheidsrelais of naar de benzineafsluiter.
Op 30 zit de plus vanaf de bovenste aansluiting van de zekeringkast (spanning als contact aanstaat). Op 87 zit een continue plus (onderste aansluiting zekeringkast).
Als de startmotor niet loopt staat het relais in rust wat betekend dat 30 en 87a verbonden zijn.
Wordt het startmotor relais bekrachtigd dan wordt ook dit relais bekrachtigd en de verbinding tussen 30 en 87a verbroken. 30 en 87 worden dan verbonden, maar dat is 2 x 12V.

Ik denk dat dit relais altijd verkeerd aangesloten is geweest. Wat is de functie van dit relais? Extra gas tijdens de eerste secondes van het starten? Dan moeten m.i. de draden tussen 30 en 87a verwisseld worden.
Er loopt nu alleen kort gas als het contact aangezet wordt en tijdens het wisselen tussen gas en benzine. Niet tijdens het bedienen van de startstand/knop.

 

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2021 08:51 #195685 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic extra relais bij LPG installatie
Het punt is dat tijdens het starten alleen spanning staat op het startrelais.
Alle overige componenten hebben dan geen spanning behalve de bobine die krijgt spanning via de gepantserde kabel.
De draad in de gepantserde kabel heeft tijdens het starten en na het starten altijd spanning t.b.v. de ontsteking.
Er zijn nu 2 mogelijkheden.
Je breekt de gepantserde kabel open en je sluit de LPG installatie daar op aan.
Of je gebruikt een hulprelais of 2 diode's om de LPG installatie te voorzien van spanning.
- Tijdens starten spanning van het startrelais.
- Na het starten spanning van de zekeringkast.
Deze situatie kom je ook tegen met gebruik van elektronische ontsteking.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-09-2021 09:11 #195686 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic extra relais bij LPG installatie
Rob,
hij doet het al 25 jaar prima zonder een aanpassing van de bobine kabel.
En zelfs met het wisselrelais er tussenuit.
Bij een koude motor 5 keer een puls geven via de wisselschakelaar (via tussen stand) en vervolgens broem! Hij loopt.

De inductie aansluiting van het veiligheidsrelais zit op de zelfde aansluiting van de bobine als de puntjes van de stroomverdeler.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
15-09-2021 21:44 #195698 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic extra relais bij LPG installatie
Dat extra relais is er inderdaad voor om tijdens het starten, spanning op de gasinstallatie te krijgen.

Bij een amazon valt de spanning tijdens starten, muv de bobine, weg zoals Rob zei.

In mijn combi is ook zo'n relais geplaatst. Dit werd overbodig omdat ik een losse startknop heb geplaatst om de contactsleutel te sparen. Dan blijft de spanning op de zekeringen intact.

Ook zonder relais slaat de motor wel aan omdat er gas in het inlaatcircuit komt door de automatische choke van de installatie. Dit gaat wel wat moeizamer.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2021 22:03 #195703 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic extra relais bij LPG installatie
Hoi Ruud, 3 mogelijkheden:
-1- bedrading 30 en 87A omruilen zodat de schakeling werkt zoals die bedoeld is,
-2- hele relais laten vervallen; zoals t nu is aangesloten is het toch nutteloos,
-3- lekker zo laten, t functioneert al 25 jaar 

Grtz Hans.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-09-2021 22:12 #195704 door Ruud Reniers
Beantwoord door Ruud Reniers in topic extra relais bij LPG installatie
Gekozen voor optie 2: less is more. Start zelfs beter dan het afgelopen halfjaar. Het relais of de bedrading zorgde denk ik voor een overgangsweerstand waardoor het safety relais niet optimaal werkte.
Het verwijderde relais met kabel boompje mag nog een tijdje in de kofferbak meerijden.

Gammal karlek rostar inte.... ik hou nog zoveel van mijn Amazon, maar O2 vind ze toch lekkerder, om over de gulzigheid van mijn 145E maar te zwijgen.
Fluidfilm!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.