Uitlegwerking Koltec

  • M. Schoenmakers (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2020 10:54 #191423 door M. Schoenmakers (GAST)
Uitlegwerking Koltec is gemaakt door M. Schoenmakers (GAST)
Kan iemand me helpen met het afstellen begrijpen van een oude Koltec installatie.
Dit is het type dat puur op vacuüm loopt. Er zit dus geen kraan in de gasslang tussen verdamper en inlaat.
Werkt erg goed, al jaren lang.

Op inlaatspruitstuk zitten 2 ventieltjes:
1 voor de gasklep
1 direct achter de gasklep.

Het ventieltje voor de gasklep was altijd aangesloten op vacuüm (zelfde leiding als naar stroomverdeler). Daar zat ook een kraantje in waarmee ik de CO kon stellen.
Het ventieltje net achter de gasklep was altijd afgesloten (bij inbouw zo gebeurd). Ik heb me laten vertellen dat ik deze op hulplucht kan aansluiten om koude start te vergemakkelijken en hoger toerental bij opwarmen. Geprobeerd, en inderdaad loopt ie beter bij koud weer.

Kan iemand me uitleggen wat de logica is achter de vacuum aansluiting? Geeft dat een werveling, of zuigt ie een beetje LPG aan voor stationair?

Ik vraag het omdat de auto sinds kort minder zuinig is gaan lopen. Ik reed er jaren 1:9 mee, sinds enkele maanden slechts 1:5.


Volvo 245 197821E K-Jet
LPG Koltec model H135 HP

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD