Verschillen tussen LPG tankstations

Lees meer
21-02-2020 14:09 - 21-02-2020 14:09 #187148 door roland klinkenberg
Verschillen tussen LPG tankstations is gemaakt door roland klinkenberg
Ik gebruik altijd de dagteller om te bepalen of ik weer LPG moet tanken wegens gebrek aan een metertje hiervoor.
Hierdoor kan ik ook bij elke tankbeurt mijn verbruik berekenen, wat ik dan ook doe!
Wat mij opviel is dat als ik bij de Makro in Duiven tank, mijn verbruik hoger is (rond de 1 op 7 ) dan als ik bij de Total (de Leeren Doedel) tank. Bij deze laatste is mijn verbruik altijd (rond de 1 op 8 ).

Wat is hier aan de hand? Verschillende verhoudingen Butaan / Propaan?

Kanttekening; de Makro is altijd het goedkoopst maar als ik het verschil in verbruik meeneem in de rekensom dan is het toch goedkoper om bij de Total te tanken. Momenteel is de Makro 57 cent en de Total 63 cent. Ga vandaag eens bij de BP tanken voor de verandering.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2020 17:25 - 21-02-2020 17:26 #187152 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verschillen tussen LPG tankstations
LPG verbruik is moeilijk exact te meten, zeker als je bij verschillende stations tankt.

Het verschil zou kunnen liggen aan geringe verschillen in samenstelling, maar meer waarschijnlijk is het een verschil in pompdruk.

Ik heb hier al eens eerder over geschreven : www.volvokv.nl/forum/search?query=brits%...te=all&childforums=1

Stel dus dat je 350 km gereden hebt dan zou je in mijn voorbeeld bij de ene pomp 43 liter tanken (ruim 1 op 8 ), maar bij de andere pomp gaat er 52 liter in (nog geen 1 op 7). Het verschil tussen die 2 pompen in dit voorbeeld is wel extreem - doorgaans is het minder.

Er zijn maar weinig LPG stations met een (voor de gebruiker zichtbare) drukmeter. Zelfs als je altijd bij hetzelfde station tankt, kan tussendoor de druk veranderen (bijv doordat het tankstation de vorige keer zelf bijna leeg was en nu net bijgevuld is)......

Verder moet je bedenken dat de 80% vulbegrenzer een mechanisch systeem is, dat nu ook niet echt een precisie instrument genoemd kan worden !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-02-2020 19:10 #187155 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Verschillen tussen LPG tankstations
Allemaal goede punten!
Er zijn idd zoveel variabelen dat het erg moeilijk is om een conclusie te trekken.
Echter na drie jaar (ben er drie jaar geleden echt op gaan letten) dit fenomeen consequent te hebben ervaren dacht ik dat het toch een post waard was.

Ben begonnen met tanken bij de Makro omdat die altijd een stuk goedkoper is dan de rest. Verbruik daar was consistent en volgens verwachting (rond de 1 op 7 )...dus na veel snelweg iets zuiniger etc.etc.

Toen ging de Total omlaag met z'n prijs en lag iets boven die van de Makro...maar de Total lag meer op de route dus alleen nog daar gaan tanken. Verbruik werd ineens lager (rond de 1 op 8 ).

Nu van het weekend weer eens bij de Makro omdat het zo uitkwam en jawel...weer hoog verbruik (rond de 1 op 7 ).

Vanmiddag bij de BP getankt en verbruik was weer rond de 1 op 8.

TJA.....wil het nu eens en voor altijd weten. Zal hierna nog een paar keer achter elkaar bij de Makro gaan tanken.

Ik houd jullie in de loop!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-02-2020 10:53 #187162 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Verschillen tussen LPG tankstations
Ik neem aan dat je het verbruik berekend hebt door te kijken hoeveel er bij een tankbeurt in gaat en hoeveel kilometers je tot die tankbeurt hebt gereden.

Dan wordt de berekening dus altijd beinvloed door verschillen in pompdruk, etc.

Wat je zou kunnen doen - mits je ook op benzine kunt rijden - is het volgende :

1. tank vol - noteer dit aantal liters
2. tank leegrijden, kilometers onthouden en op benzine verder naar een pomp
3. bereken nu het verbruik met dit aantal km´s en het aantal liters dat je dus de VORIGE keer hebt getankt

Immers, het aantal liters dat je de VORIGE keer hebt getankt is het aantal liters dat je eruit gereden hebt om deze km´s af te leggen !

Alleen dan krijg je een redelijk inzicht in het verbruik en sluit je verschillen tussen tankstations min of meer uit.

(want bedenk wat ik gezegd heb over die 80% mechanische vulbegrenzer : zelfs als je altijd bij hetzelfde station tankt en zeker zou weten dat daar de druk en het mengsel 100% gelijk is, werkt dit ´precisie´ instrument niet altijd 100% gelijk. Bovendien moet tussendoor jouw voet zich ook nog eens 100% gelijk gedragen B) )

Ik vermoed al met al dat jouw Makro de druk redelijk hoog heeft staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.