LPG Timing 123 tune +

Lees meer
08-04-2019 21:43 - 08-04-2019 21:46 #182782 door Jacob van Zwet
LPG Timing 123 tune + is gemaakt door Jacob van Zwet
LPG Timing normaal met de standaard ontsteking kun je alleen de vervroeging wat vroeger zetten 2 gr word meestal aangeraden.
Nu hebben we tegenwoordig 123 tune+ modules (deze heb ik). Nu kunnen we dus een speciale LPG curve maken.

Wat ik tot zover weet LPG verbrand langzamer dus meer vervroegen maar dit effect stopt boven de 3000 toeren hier moet de vervroeging ophouden voor LPG en zelf lager zijn als voor benzine.
De extra vervroeging voor LPG gaat zelf tot 10 gr bij 1000 toeren en dan 2 gr minder boven de 3000 toeren. (ongeveer)
Dit was met de standaard ontsteking niet te halen zonder zware modificaties aan gewichten etc.. Dit is dan mogelijk ook het advies voor de 2 graden vervroeging anders zit je dus hoger in de toeren aan veelte hogen ontbranding temperaturen +42 gr voor ontsteking vollast (wot).

Nu heb ik nog geen Speciaal LPG curve ingesteld alleen de 2 gr extra vervroeging ik zal het gaan testen maar benieuwd of er al meer mensen hier mee bezig zijn geweest en wat mogelijk hun vervroegingen waarde curve is?

Gegevens motor:
B18 TT4 nokken as met licht bewerkte kop Weber 32/36

Curve benzine 98 (Zonder lpg venturi)
500 - 12
900 - 12
1000 - 14
2400 - 32
4800 - 38
5500 max rpm

Vacuum vervroeging tot een extra 8 gr bij maximaal vacuum

Nu wil ik met LPG dus ongeveer deze map instellen.
500 - 14
1000 - 20
2400 - 32
4800 - 34
5500 max rpm

vacuum vervroeging 10 gr bij maximaal vacuum.

Ben erg benieuwd of er al meer mensen hier mee bezig zijn geweest en wat hun ervaring en waardes zijn zowel voor benzine als voor LPG.

Linkje naar Info LPG tune
Mvg. Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2019 18:36 #182828 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic LPG Timing 123 tune +
Heb helaas geen ervaring hiermee, dus kan je niet adviseren. Ben wel erg geïnteresseerd in je bevindingen en ‘lessons learned’. Hoop ze op t forum te lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2019 18:58 #182830 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG Timing 123 tune +
Zelf heb ik ook een 123 Tune liggen en heb een pagina gemaakt om curves te verzamelen.
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...tekingscurves-volvo/
Echter ben ik niet verder gekomen dan het erop zetten van de curve van Boele en toen kwam er een nieuw plan wat al even voortduurt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2019 12:17 #182836 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic LPG Timing 123 tune +

Lars Rengersen schreef : Zelf heb ik ook een 123 Tune liggen en heb een pagina gemaakt om curves te verzamelen.
www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...tekingscurves-volvo/
Echter ben ik niet verder gekomen dan het erop zetten van de curve van Boele en toen kwam er een nieuw plan wat al even voortduurt ?


Ohh wat is dat dan ;)

Ik was je site indd tegen gekomen maar boele heeft volgens mij weer zoveel aanpassingen dat het erg specifiek is.
Okey mijn blok is ook niet meer echt standaart maar anders koop je ook geen 123 tune.

@ Coen Zal ik zeker doen.

En eigelijk kan ik daar best kort in zijn met de benzine curve en 2 gr er bij was de auto sloom bij optrekken echt oude auto idee komt langzaam opgang maar als die gaat loopt het prima.
Gistren even tijd gevonden om te spellen LPG OMVL verdamper moest nog wat getweekt worden en een nieuwe curve op de ontsteking gezet. Ook nog wat gespeeld met de waardes van de curve.

Dit is hem nu geworden.

500 - 14
1000 - 22
2300 - 32
4800 - 34
5500 - 34

vacuum naar 4 gr extra vervroeging en deze begint pas bij de 1800 toeren.

Zeker in het gebied tussen de 1000 en 3000 toeren een hoop gewonnen.
Hij reageert weer direct op het gas en wil van ze plek geen vol gas nodig bij optrekken om alleen de moderne autos bij te houden.
Nu is dit gebied voor mij belangrijk woon in den haag en rij dus voornamelijk van stoplicht naar stoplicht.
Maar denk dat er zeker 20 tot 30 % vermogen lag. Ik zal de komde tijd nog wel wat meer spelen en kijken of me bevindingen het zelfde blijven.

Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2019 12:57 - 11-04-2019 12:58 #182837 door Zon
Beantwoord door Zon in topic LPG Timing 123 tune +
Tsjonge dat lijkt me een enorm verschil?!

1000 - 14 benzine
1000 - 20 lpg

Normaal is bij een B18 ca 22 graden bij 1500 rpm (maar dit is zonder vacuumvervroeging, dus vind ik moeilijk vergelijken).

Overigens schrijf je dat met LPG bij hogere toerentallen de vervroeging zelfs iets minder is dan bij benzine?!
Enig idee waarom? Ik heb dat nog niet eerder gehoord.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2019 13:01 #182838 door Zon
Beantwoord door Zon in topic LPG Timing 123 tune +
Ik lees net de op de website van je link het antwoord...:

"LPG burns slower at low RPM or small throttle openings. It burns faster at high RPM and WOT. "

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2019 14:01 #182839 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic LPG Timing 123 tune +
Om maar gelijk met mijn meest prangende vraag in huis te vallen: hoe weet je nu of je ontsteking niet te vroeg of te laat staat op de verschillende toerentallen? En dus dat je geen (aanzienlijke) schade toebrengt aan je blok? Heb je iets van een ‘wide band lambda sonde’ in je downpipe geplaatst of ergens een knocksensor in je blok geschroefd (en hoe heb je de juiste plaats daarvoor bepaald)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2019 14:41 #182840 door Jacob van Zwet
Beantwoord door Jacob van Zwet in topic LPG Timing 123 tune +
Knock sensor heb ik niet maar deze kun je ook horen.
Lambda sensor heb ik wel dus kan het LPG mengsel mooi afstellen over alle toeren.
Plaatsing zit naast de versnellings bak hier kun je makelijk bij en zit op een mooie afstand van het uitlaat spruitstuk.
Nog een mooi weetje LPG brand warmer bij zowel een te rijk mengsel als arm dus deze moet mooi rond de 14.6 AFR staan.
koelend effect is er niet zoals bij benzine waarbij we van vloeibaar naar gas vorm gaan wat een hoop wamte opneemt.
Mogelijk verklaard dat dan ook de snellere ontbrading bij hoogere toeren tallen.

Na een aantal artikelen te hebben gelezen over de verschillen tussen LPG en benzine geloofde ik wel dat er zo een verschil tussen een juiste LPG curve zit en een voor benzine. Wij rijden bijna allemaal op bifeul dus normaal wil je niet de LPG curve op je benzine hebben dat zou de boel zeker aangort helpen maar met de moderne onsteking zet je hem zo om.

Ik speel nu al zo een 2 jaar met de 123 tune samen met verschilende carburateur instellingen sproeirs etc.. voorheen alleen benzine.
Je leert gaande weg wat en een stukje is gevoel en ervaring en onze blokken zijn niet zo gevoelig voor de meeste zaken.
De staat van het blok toen ik mijn Combi kocht was verre van idieaal zuigers met putten etc.. maar hij liep nog steeds en ik geloof zo dat je er nog makkelijk de wereld mee rond kwam. (Zit nu een gereviseerd blok in)


Groet, Jacob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.