slecht starten op lpg met warme motor

Lees meer
13-03-2017 22:19 #167355 door Frederik van Beek
slecht starten op lpg met warme motor is gemaakt door Frederik van Beek
Hallo,

Ik rijd nu ongeveer een half jaar met een volvo 164 met een b30a uit 1970. De auto rijd heel fijn en vooral veel meer koppel in vergelijking met mijn vorige volvo (volvo 145). De auto rijd en start goed op benzine en LPG, op LPG zelfs beter dan op benzine. Echter als ik bijvoorbeeld moet tanken (dus de motor is warm en heeft 5 min moeten wachten), start de auto geregeld niet meer op LPG. Als dit gebeurt krijg ik hem voor geen mogelijkheid gestart op LPG en moet ik hem overzetten op benzine. Dan moet ik de auto 10-15 sec doorstarten op benzine en hierna loopt hij weer als een zonnetje. Het overzetten gaat hierna ook zonder problemen en ik kan dus weer verder rijden. Als ik de motor warm is en ik zet hem af en ik start weer meteen is er geen probleem, ook als de motor helemaal is afgekoeld start hij ook zonder problemen op LPG. Dit doet hij dus alleen als er ongeveer 5 tot 20 minuten tussen zit.

En nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem herkennen? Is hier iets aan te doen? Er kan denk ik niet veel mis zijn, omdat de auto gewoon goed op LPG en benzine loopt. Ook is de motor niet zo lang geleden op LPG afgesteld, toen heeft deze man mijn inlaat nog voor een deel kleiner gemaakt, omdat volgens hem er niet genoeg onderdruk in het luchtfilterhuis ontstond als ik hem goed heb begrepen.

Hoor graag of jullie ideën of tips hebben.

Mvg, Frederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2017 23:47 #167364 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic slecht starten op lpg met warme motor
Beste Frederik, er zit waarschijnlijk een automatische choke op! Wat je zou kunnen doen is de auto een paar maal van en op contact zetten zodat er extra gas in het spruitstuk komt en dan starten.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 12:45 #167370 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic slecht starten op lpg met warme motor
Start ie ook niet als je de B / G (Benzine / Gas) schakelaar in de middenstand zet zodat er geen toevoer is van brandstof?

@Johan...Choke zorgt toch al voor extra ruim mengsel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 13:16 #167372 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic slecht starten op lpg met warme motor
Klopt Roland, maar ik denk dat het volgende gebeurt, de auto staat even stil zoals in het voorbeeld wordt gesteld en ik ben bang dat het resterende gas dan al verdampt is.
Vandaar de test met de choke doet hij het dan wel dan is dat het probleem.
Waarschijnlijk is er dan een pakking lek tussen het mengstuk en de carburator of luchtfilter mengstuk.


m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 17:39 #167374 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic slecht starten op lpg met warme motor
Johan het kan ook zijn dat hij als het ware verzuipt. Dus daarom zou ik inderdaad ook eens proberen dat je met een warme motor terwijl je start meteen de schakelaar in de middenstand zet. Hij krijgt dan een LPG en geen benzine. Als hij dan aanslaat direct de schakelaar weer op LPG zetten. Dat heeft bij mij wel eens geholpen. Oplossing was uiteindelijk een andere verdamper omdat het membraan door ouderdom waarschijnlijk te stug geworden was. De automatische choke (hoe lang hij gas inspuit) kun je soms instellen..
hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 17:51 - 14-03-2017 22:49 #167375 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic slecht starten op lpg met warme motor
.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 22:31 #167386 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic slecht starten op lpg met warme motor

Johan Geers schreef : Beste Frederik, er zit waarschijnlijk een automatische choke op! Wat je zou kunnen doen is de auto een paar maal van en op contact zetten zodat er extra gas in het spruitstuk komt en dan starten.


Vandaag had ik weer hetzelfde, heb dit geprobeerd, maar de auto start dan net zo goed niet.

Johan het kan ook zijn dat hij als het ware verzuipt. Dus daarom zou ik inderdaad ook eens proberen dat je met een warme motor terwijl je start meteen de schakelaar in de middenstand zet. Hij krijgt dan een LPG en geen benzine. Als hij dan aanslaat direct de schakelaar weer op LPG zetten. Dat heeft bij mij wel eens geholpen. Oplossing was uiteindelijk een andere verdamper omdat het membraan door ouderdom waarschijnlijk te stug geworden was. De automatische choke (hoe lang hij gas inspuit) kun je soms instellen..
hans


Hans dit vermoeden heb ik ook, ik heb het idee als ik de sleutel zo snel mogelijk omdraai dat hij het minder snel doet. Helaas helpt dit ook lang niet altijd. Ik zal jou methode eens toepassen als het zich weer voordoet. Maar kan de verdamper ook versleten zijn als de motor verder het goed doet op LPG? Hoe kan ik zien of ik de automatische choke kan instellen? En als ik dit doe, wordt dan het starten met een koude motor minder goed?

gr, Frederik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-03-2017 23:56 #167388 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic slecht starten op lpg met warme motor
Als ik het nu zo eens lees na jou testen genk ik dat je choke te ruim staat ingesteld.
Wat voor merk verdamper zit er op een foto zegt meer an duizend woorden.
Wat ook nog kan is dat er slutsh vuil achter het membraam zit.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2017 15:34 - 15-03-2017 15:36 #167392 door Frederik van Beek
Beantwoord door Frederik van Beek in topic slecht starten op lpg met warme motor
@Johan ik heb onder de verdamper de plug eruit gedraait, maar er kwam nagenoeg geen sludge uit. Kan het dan nog steeds op het membraam zitten? Hoe kan ik dit schoonmaken of moet dan de verdamper uit elkaar worden gehaald?

Op mijn verdamper staat AGHG-0604 en dit zijn een paar foto's hiervan:





Wat op de tweede foto goed is te zien, is dat misschien de stelschroef voor de choke? En als dat zo is, hoe moet ik deze stellen?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-03-2017 15:41 #167393 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic slecht starten op lpg met warme motor
Heb je hem nou al eens gestart met de schakelaar in de middenstand?

Dus: Starten met de schakelaar op gas en dan na een paar seconden in de middenstand zetten en blijven door starten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.