LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ?

Lees meer
28-03-2016 21:53 #159148 door Ernest Zethof
LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ? is gemaakt door Ernest Zethof
Hoi, ik rij zelf al mij Volvo's op benzine, maar in een auto zit een LPG installatie van dik 15 jaar oud. Alles functioneert 100 %, maar slangen, verdamper en tank etc. zijn allemaal 17 jaar oud.

Wie controleert deze slangen, bij de APK ?

Wat is wijsheid, de boel lekker te laten zitten of slangen en verdamper vervangen en wellicht ook de tank ?

De meningen zullen verschillend zijn, ben benieuwd, nogmaals zelf geen enkele ervaring met LPG

Groet

Ernest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2016 00:05 #159151 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ?
Ach net waar je je veilig bij voelt en hoe graag je van je geld af wil.

Slangen worden met de apk na gekeken , net als deugdelijke bevestiging van de tank.

Rij zelf met een lpg installatie uit jaren 70... 3 jaar terug vulslang vervangen (die lekte na t tanken) slang was 35 jaar oud , 2 jaar geleden de verdamper vervangen omdat het membraam gescheurd was(nieuw was 2x revisieset prijs)

En ergens in de 15jaar dat ik m heb een afsluitrelais vervangen.

Waarom op benzine rijden als lpg ook goed gaat (zeker met onze b18/20 blokken)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2016 08:43 #159154 door Ernest Zethof
Beantwoord door Ernest Zethof in topic LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ?
Hoi, het gaat inderdaad om veiligheid en betrouwbaarheid. Ik ben geen KM vreter en de noodzaak om bij een 5.000 KM per jaar er LPG in te zetten, voel ik niet. In deze auto zit LPG erin en dan vind ik het ook prima, maar zoals gezegd, ik heb er geen verstand van dus alle tips en suggesties zijn welkom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2016 10:54 #159156 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ?
In NL vindt bij de APK alleen een korte visuele controle plaats - dat zegt niet zoveel.

In sommige andere landen wordt bij de APK een gasmeting (lekkage) gedaan en bestaat voor oudere tanks (van voor 2001 - die nog geen 67R-00 kenmerk hebben) de verplichting om de tank eens in de zoveel tijd bij een erkend bedrijf af te laten persen om te controleren of deze nog voldoet (afpersdruk 30 bar). In de praktijk vervangen mensen hun tank dan, want om een oude tank te laten afpersen moet ie er uit gehaald worden, en dat brengt ook de nodige kosten met zich mee.

Voor de latere 67R-00 tanks geldt in de EU sowieso levenslange goedkeuring.

Als je dat gerust stelt kun je dus kijken of er een 67R-00 kenmerk is ingeslagen (gewoon de tekst "67R-00", staat vaak ergens bij de appendage kast) - maar ik zou die tank sowieso lekker laten zitten (mits er geen beschadigingen zichtbaar zijn natuurlijk).

Vulslang vervangen na 15 jaar is niet verkeerd, die dingen hebben nu eenmaal te lijden van uitdroging e.d.

Membraam LPG verdamper (of hele verdamper, zoals Jojo al aan gaf) ook, maar dat doe je eigenlijk pas als ie kuren gaat vertonen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost Buiting (GAST)
  • Joost Buiting (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
10-04-2016 18:37 #159478 door Joost Buiting (GAST)
Beantwoord door Joost Buiting (GAST) in topic LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ?
Jaren geleden (ik denk wel 30) een keer een gastank gehad met een klein gaatje in de lasnaad.
Tank leeggemaakt, vol met water gedaan, leeg gelaten en gaatje gelast gewoon een keer met de pin erover (elektrisch gelast)
Nog jaren mee gereden al zou ik dat nu niet meer doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2016 18:41 #159479 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic LPG installatie dik 15 jaar oud, wat vervangen ?
Joost, was nog in je wilde haren tijd... :D
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.