- Berichten: 3
backfire op LPG, geen problemen op benzine
- Jutta Riedle (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
nu ga ik toch advies vragen: het betreft mijn 145 met een B20A motor,enkele stromberg carburateur, 123ontsteking en een gms gasinsrallatie. Waar moet ik beginnen met zoeken?
Recent heb ik de kleppen gesteld, oliefilter vervangen, bougies schoongemaakt, luchtfilter inzet vervangen. Vervolgens ben ik vanwege tijdgebrek naar de lpg-garage geweest. Ze hebben een nieuwe membraan in de verdamper geplaatst en alles netjes afgestelt. De motor loopt mooier dan ooit maar ik ben twee keer knallend tot stand gekomen. Na de eerste keer kon ik op de tussenstand met veel liefde naar een kwartier starten. Toen hij aansprong heb ik meteen doorgeschakelt naar LPG en liep hij weer. Terug naar de garage, daar kreeg ik een nieuwe zekering voor de veiligheidsafsluiter, de verdamper is nog een keer afgesteld. Na 5 km op de snelweg en mooi lopende motor ben ik gestopt om te tanken. Daarna starte hij weer makkelijk, ik hoorde de relais openen maar na 500 m kwam ik met harde knal tot stand. De lichten van de LPG schakelaar knipperden, hij bleef dan op rood staan met volle tank. Starten op Benzine was lastig en lukte pas na een tijdje terwijl de LPG schakelaar op benzine stand bleef knipperen en de relais druk schakelden. Thuis aangekomen heb ik nogmaals de LPG stand gecheckt, die stond weer normaal en toonde een volle tank. Aanmerking: de verdamper is altijd goed warm en was nooit bevroren het lijkt echter alsof de motor geen gas krijgt tijndes een rit en doordat magere mengsel een backfire ontstaat.
Volgens mij laat dat duidelijk zien dat er iets in het electrische systeem van de LPG installatie / veiligheidsaflstuiting zit. Voor de onderhoud aan de verdamper had ik op de snelweg last van backfire, maar dat knalde 'een beetje' en met lagere snelheid bleef de motor lopen en kon ik op benzine schakelen. Heeft iemand zooits al meegemaakt en waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Is het ook mogelijk dat de carburateur niet goed werkt en benzine bij de LPG gemengd word? Zo ja hoe te controleren?
Veel vragen, lang verhaal en hopelijk wat ideen van jullie. Alvast dank voor het meedenken!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Anders is het toch ontsteking, die meestal dit soort problemen veroorzaken.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jutta Riedle (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 3
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Je schrijft ook dat je de benzineafsluiter verdenkt; dat is volgens mij de laatste verdenking. Een backfire wordt veroorzaakt door een te arm mengsel. (als je benzineafsluiter zou lekken krijg je een te rijk mengsel).
Storing zoeken in het elektrische systeem is lastig, zeker las het zich maar soms voordoet.
Beste remedie is om ELKE elektrische verbinding te controleren. Zitten stekkertjes nog goed vast, zijn ze niet gecorrodeerd?
Dus alle verbindingen checken, zowel onder het dashboard, onder de motorkap en achter bij de gastank.
Mij vrouw is ooit ook eens p de snelweg met een luide knal stilgevallen. Toen de ANWB ter plekke kwam liep de Amazon weer.
Eenmaal thuis aangekomen alles systematisch gecheckt. Het luchtfilterelement was verbrand dus hier was geen twijfel mogelijk; een typisch gevalletje van bacfire.
Uiteindelijk bleek het de massadraad van de afsluiter op de gastank te zijn. Deze zal "vast" onder een van de bouten van het frame van de gastank. In de loop der jaren was deze bout kennelijk losgelopen en daardoor maakte de massa soms wel en soms geen contact. Resultaat een te arm mengsel met een backfire als gevolg. Ze ze bout zat in een ;lastig hoekje dus goed vastdraaien viel niet mee. In middels rijdt deze Amazon al weer jaren probleemloos rond.
Blijft onverlet wat Tom schrijft; bij LPG dient de ontsteking in onberispelijke staat te zijn (je heft een hoge spanning nodig om een LPG mengsel te ontsteken t.o.v. benzine)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Zo'n massadraad is inderdaad een goede, een draadbreuk geeft hetzelfde resultaat!
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
De bobine zou kapot kunnen zijn. Die hapert dan (vaak met backfire) als hij warm geworden is. Na afkoeling kun je weer starten en rijden.
Bij mij gebeurd en na installatie van een nieuwe bobine geen enkel probleem meer. Betere vonk en meer vermogen, dat wel.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
"Zover ik het kan zien is een 123 en hotspark onsteking een vervanging van contactpunten en die electronica mag je niet te zwaar belasten richting bobine op.
M.a.w. je bobine moet primare altijd een weerstand hebben van zover ik weet van rond de twee Ohm en daar voldoet een standaart bobine van Volvo wel aan.
Het probleem met koperen kabels is wanneer je kortsluiting maakt met je bougie je electronische ontsteking ook overbelast wordt en daardoor stuk gaat.(dus je moet wel voorzichtig zijn)
Daarom is het aan te raden om de kabel van de verdeler naar de bobine met ontstoorde (is zover ik weet kabel met een weerstand) uit te voeren.
Liefst een stuk langer dan de standaart kabel van verdeler naar bobine.
Op deze manier krijge je bij kortsluiting van een bougie geen overbelasting van je electronische onsteking en je hebt naar elke bougie dezelfde weerstand qua kabel. "
Even meten hoeveel weerstand jouw bobine heeft?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.