Choke op LPG nutteloos?

Lees meer
14-11-2015 20:46 #155708 door C. Los (GAST)
Choke op LPG nutteloos? is gemaakt door C. Los (GAST)
Technisch vraagje ter lering ende vermaak.

Ik heb een B18A motor met enkele carburateur Zenith 36VN. Hierbij zit het mengstuk vanaf de LPG verdamper tussen het filter en de carburateur.

Normaal gesproken trek je de choke uit zodat de hoeveelheid lucht geknepen wordt, er meer benzine aangezogen wordt en daardoor de motor rijker loopt. In dit geval trek je de choke klep dicht(choke uittrekken) waardoor er zowel minder LPG als lucht de motor in gaat.

Waarom loopt de motor dan beter als deze koud is? Je krijgt nu toch juist een kleinere hoeveelheid van brandstof+lucht? Om in een keer goed op gas te starten moet ik zelf altijd gas bijgeven.

Is het niet véél beter om in de carburateur een gaatje te boren onder de choke klep waar LPG naar binnen stroomt?


Aai! Ik zie net dat dit misschien beter in het LPG deel van het forum past. :oops:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 07:11 #155714 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Choke op LPG nutteloos?
Ik heb ook een B18A motor in mijn Ama liggen.
gasregeling wordt gerealiseerd door gebruik van een Weber carburator.
Bij deze wordt ook met het gasmengstuk in het luchtfilter gas aangevoerd.
Ik heb in de Weber automatische schoke maar heb hem om de zelfde reden open gezet.
Bij choke gebruik is inderdaad de chokeklep gesloten zodat de brandstof/lucht verhouding veranderd.
Dus met gesloten klep meer brandstof maar minder lucht.
Als je op benzine rijd dan werkt de choke en wordt de lucht toevoer geknepen maar als je op gas rijd dan wil je dat juist niet.
Immers knijpt de choke niet alleen de luchttoevoer maar ook de LPG komt maar slecht in de motor.
Je zou kunnen proberen of de klep open te zetten of om de klep te demonteren. bij de automatische choke kan je de "gesloten"stand heel goed open zetten dus is de werking nihil.
Ik zou zeker geen gaatje boren. Ik moet toch ook altijd gas geven als ik start... (gasklep is anders dicht en komt er te weinig gas in de verbrandingsruimte.)
Ik zou en als je een handchoke hebt deze niet meer gebruiken, die werkt over het algemeen alleen maar voor het starten op benzine. dus komt er minder gas in de motor... ik en met mij enkele anderen hebben aangewend om eerst 2 of 3 keer contact aan te zetten, dan zit en wat meer gas in het luchtfilter. Als je motor bij warmte wat minder lekker gaat lopen dan zou ik hier eerder wat aan doen. dus de lpg toevoer aanpassen bijvoorbeeld...

Suucces,
Ruud

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 10:31 #155718 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Choke op LPG nutteloos?
Ahh kijk, heeft het mijn vermoeden toch bevestigd!

Toch lijk ik bij een koude motor niet te kunnen rijden op puur LPG. De motor loopt dan erg onregelmatig en twijfelachtig. Zodra ik de choke uit trek begint deze hoger in toeren te lopen. Dat stukje snap ik nog niet helemaal(omdat nu minder mengsel gas+lucht krijgt). Of zou het zo zijn dat het gasmengsel bij koude motor te koud is waardoor de hoeveelheid mengsel niet wilt ontsteken? en door hem wat minder te geven door middel van het afknijpen met de choke de motor het wel verdraagt?

Ondertussen heb ik de carburateur compleet uit elkaar liggen want de as van de vlinderklep was 1mm(!!) ingesleten. Die zal dus wel een hoop valse lucht aanzuigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 11:57 #155723 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Choke op LPG nutteloos?
De choke zorgt er voor dat het mengsel rijker word(dmv chokeklep) zodat de koude motor beter aanslaat. En tevens zorgt de choke ervoor dat het toerental verhoogt word (dmv een heveltje), zodat de motor niet afslaat.

In mijn vorige 740 zat een handmatige choke die je geheel kon instellen(net als bij de amazon denk ik?). Dat was ideaal. Starten door de choke iets uit te trekken, geen gas, en als de motor eenmaal liep dan de choke iets terug stellen zodat de motor nog bleef lopen. En na 2 a 3 minuten de choke geheel terug doen. Werkte perfect.

Om op gas te starten kun je het beste de choke niet gebruiken of een klein beetje. Als het goed is zit er in jouw lpg verdamper iets wat een extra gas pufje geeft als je het contact aanzet. Zo niet, dan het contact 2 of 3 x aanzetten zodat er genoeg gas verzameld is in de carburateur om op te starten.

Bedenk wel dat iedere motor op gas weer anders start en dat het een en ander afhangt van de lpg afstelling.

Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 12:11 #155724 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Choke op LPG nutteloos?
Zoals ik jouw vraag lees is starten niet het probleem, maar het rijden met koude motor wel. En dat kan goed kloppen.

Het contact een paar keer aan/uit zetten helpt alleen bij starten (afhankelijk van het gebruikte veiligheidsrelais en correcte aansluiting op dit (veiligheids-)relais), maar helpt daarna bij het rijden met koude motor natuurlijk niet meer.

LPG heeft een hoger octaan gehalte dan benzine; het mengsel bij/na koude start verrijken is dan ook onnodig/onwenselijk, maar om een koude motor goed op LPG te laten lopen is een iets verhoogd stationair toerental wel wenselijk.

Ik heb geen ervaring met de Zenith VN36, maar zoals jij het beschrijft kan je het toerental op LPG met de choke niet verhogen zonder tevens het mengsel aan te passen ...... met een Zenith-Stromberg 175CD (-2, -2S, -2SE) is dit geen probleem.

Dit hoort inderdaad in het LPG deel van het forum :( vraag eventueel even aan één van de moderators of die jouw topic wil verplaatsen ....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 12:31 #155725 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Choke op LPG nutteloos?
Het eerste stukje van de choke werkt als handgas vandaar bij koude motor een iets hoger toerental wat bij een koude motor wel prettig is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-11-2015 12:56 #155728 door C. Los (GAST)
Beantwoord door C. Los (GAST) in topic Choke op LPG nutteloos?
Super leerzaam dit! Bedankt allen! :D

Een klein stukje van de choke duwt inderdaad de gashendel een stuk open(Blijkbaar toch zelfde principe als de stromberg). Dat zal dan het hogere toerental verklaren.

Op het moment dat de motor warm is draait hij prima zonder choke.

Dan zou ik dus puur de choke een klein stukje uit moeten trekken zodat de motor standaard op een wat hoger toerental loopt totdat de motor warm genoeg is en ik de choke weer in kan doen. Leerzaam!

Nu eerst de carburateur eens reviseren. Genoeg werk :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.