Verdamper....waneer vervangen?

Lees meer
12-11-2015 12:44 #155642 door roland klinkenberg
Verdamper....waneer vervangen? is gemaakt door roland klinkenberg
Mijn Vialle (d4 of f4 ...?) verdamper zit al sinds 2004 in mijn volvo 144 met B20e motor. Misschien zelfs langer maar ik heb de onderhoud-history van deze wagen maar tot 2004.
Ik vroeg me af hoelang deze dingen meegaan.
Ik heb sinds kort het probleem dat de motor afslaat als ik (b.v.) 60 rijd in z'n 4 en de koppeling geheel intrap (Ik weet dat dit kan gebeuren met rijden op gas maar het doet zich pas sinds kort voor). Als ik afrem op de motor is er niets aan de hand en loopt hij goed stationair. Ook is het stationair toerental niet echt stabiel en daarom heb ik de stationair aan de hoge kant afgesteld zodat er nog enigszins mee te rijden is.
Op benzine heb ik deze problemen niet. Op één of andere manier verdenk ik mijn verdamper.
Volgende zaken heb ik gecheckt
- geen speling op as gasklep
- Stationair schroef + het gedeelte waar deze in zit zijn schoongemaakt (kwam een hoop troep uit)
- luchtklep werkt OK
- Maps membraan is OK
- vervroegings (of vertragings?)-membraan op de ontsteking is ook OK
- CO2 is onlangs afgesteld, daarna nog zeker 400 km gereden zonder problemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2015 17:50 #155644 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Verdamper....waneer vervangen?
Laat je motor eens stationair draaien en spuit wat remmen reiniger rond je verdamper (mits je lucht inlaat niet al te dicht in de buurt van je verdamper zit)
Voor dat je dit doet ook nog even kijken wat je toerental doet als je de luchtinlaat voor 50 tot 75% afdekt.

Als je motor in beide gevallen een ander toerental gaat draaien vermoed ik dat het membraam in je verdamper lek is.

Verdampers kunnen jaren mee gaan, heb laatst mijn landi hartog verdamper vervangen (omdat een nieuwe verdamper toen slecht 1.5x zo duur was al het revisie setje) De verdamper stamde uit de jaren 70........

Mogelijkheid nr2 is dat je "sludge" in je verdamper heb zitten en dat die de werking van het membraam tegen werkt.(ik weet niet of je stationair schroef op het laagste punt zit maar zo noemen ze die troep)

Mogelijkheid nr 3.. zo als je zelf al aangaf , weet dat t kan gebeuren.. is er iets aan je luchtinlaat traject gewijzigd? (zal wel niet want dan zou je stationair geen probleem mogen hebben)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-11-2015 20:08 #155648 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Verdamper....waneer vervangen?
Thanks! ..ga er morgen mee aan de gang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-11-2015 12:05 #155660 door roland klinkenberg
Beantwoord door roland klinkenberg in topic Verdamper....waneer vervangen?
Het afslaan lijkt te zijn opgelost.
Tijdens mijn schoonmaakactie van de stationairschroef heb ik schijnbaar een rubber slang, die van de verdamper naar de luchtfilter gaat, uit de luchtfilter getrokken. Het 15mm grote gat in de luchtfilter, waar de slang in zat, zorgde blijkbaar voor teveel luchtinvoer waardoor het gas op hogere snelheden werd uitgeblazen.
Ik kwam hier pas achter toen ik vanmorgen de luchtfilter had losgemaakt. De ingang van die slang zit helemaal onderop de luchtfilter, uit het zicht.
Het stationair toerental is ook iets naar beneden gegaan en lijkt niet meer zo te fluctueren. Ik kijk dit nog even aan.
Wat me wel opviel is dat de luchtklep (AAV) niet helemaal dicht gaat bij een warme motor. Je hoort dat er een kleine opening blijft waardoor lucht word gezogen...een soort sissend geluid. Bij koude motor is de AAV wel helemaal open.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.