Motor loopt onregelmatig op gas, gasverdamper versleten?

Lees meer
27-05-2015 12:41 #151721 door M Kramer
Goedemorgen,

Ik heb 2 vragen met betrekking tot dit onderwerp:

1. Mijn motor liep enigszins onregelmatig op gas. Af en toe liep ie ineens heel anders, alsof ie ook benzine te verwerken kreeg. Ik heb de benzineslang los gehangen en de motor gestart, na een minuut of 5 begon er benzine uit het benzineslangetje te druppelen.

Er zit net een nieuwe benzine afsluiter op (achter de benzinepomp).

Ik heb me laten vertellen dat door slijtage van de benzinepomp de pomp meer druk op gaat bouwen, zoveel dat de benzine afsluiter het niet meer aan kan. En dat met het vervangen van de benzinepomp dit probleem dus verholpen zou kunnen worden. Kan iemand dat beamen?

2. Ik heb het gas af laten stellen bij een garage (omdat ik geen co-meter heb) met verstand van amazons (met de benzineslang los van de carburateur). Daar heb ik me laten vertellen dat de gasverdamper waarschijnlijk versleten is. Een miniscuul klein beetje draaien aan de mengsel knop op de gasverdamper gaf heel grote verschillen op de co-meter (van 1,0 naar 7,0). Is dit inderdaad slijtage van de verdamper? Weet iemand een goed adres in utrecht om dit te laten checken en eventueel een nieuwe gasverdamper te laten installeren?

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

Gegroet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2015 21:54 #151764 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor loopt onregelmatig op gas, gasverdamper versleten?
Mijn ervaring is dat de ene merk verdamper gevoeliger is dan dan de andere. AG bijvoorbeeld is erg gevoelig; een kwart slag draaien geeft een verschil van een paar procent (2 a 3%) en verloopt redelijk snel. Ik moet hem elke 5.000km wel een keer bijstellen. Eem OMVL verdamper is minder gevoelig en verllopt niet of nauwelijks.

Bij sommige verdampers heb je de mogelijkheid om sludge af te tappen. Er zitten altijd olie-achtige bestandsdelen in de LPG en deze zamelen zich op in de verdamper. Bij een warme verdamper deze sludge aftappen wil soms wel eens helpen.

Helaas ben ik niet bekend in de omgeving van Utrecht voor een goede gasboer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-05-2015 22:43 #151768 door M Kramer
Ik heb er nu een lovato gasverdamper in zitten, hoe kan ik sludge aftappen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2015 11:29 #151783 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor loopt onregelmatig op gas, gasverdamper versleten?
Is een aftapplug onder aan de verdamper. Misschien heb je hier iets aan
www.oldtimerautosite.nl/lpg_verdamper_revisie_en_werking.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2015 14:43 - 29-05-2015 20:24 #151786 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Motor loopt onregelmatig op gas, gasverdamper versleten?
Dat een pomp door slijtage meer druk op zou gaan bouwen heb ik nog nooit van gehoord (het omgekeerde uiteraard wel .....)

Meer voor de hand liggend lijkt mij :
òf : nieuwe benzine afsluiter is stuk (het komt nu eenmaal voor dat nieuwe zaken defect uit de verpakking komen)
òf : een electrisch probleem, waardoor de benzine afsluiter af en toe heel kort opengeschakeld wordt (moet je kunnen meten ....)

Loopt de motor nu ook onregelmatig als de benzineslang losgekoppeld is van de carburateur ?

Over de staat van je verdamper valt zo niets te zeggen (heb geen ervaring met Lovato). Zou het diafragma kunnen zijn (dat is vervangbaar, mits nog te krijgen) en/of vuil.

Ik zou zeker niet beginnen met onderdelen zo maar te vervangen (benzinepomp, verdamper), maar eerst doen wat Han aangaf : de boel schoonmaken. En wat betreft die afsluiter eerst maar eens meten of die wel echt dicht blijft !

(overigens kan je dit soort dingen beter in de rubriek LPG posten - dat houdt het forum 'schoon' / overzichtelijk. EDIT : is inmiddels verplaatst .-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2015 18:18 #151791 door M Kramer
Klinkt aannemelijk Rob en Han, bedankt voor de tips, ik ga ze allemaal checken, to be continued...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-07-2015 20:25 #152655 door M Kramer
Nog geen tijd gehad om hiermee aan de slag te gaan (ondertussen andere probleempjes gehad met de amazon), maar volgende week ga ik er naar kijken.

Inmiddels merk ik bij plankgas geven dat ie heel soms een klein plofje geeft en daarna flink in houdt. Zou dit weer met de afstelling te maken hebben of lijkt het een andere oorzaak te hebben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2015 22:34 #153080 door M Kramer
Het plofje is maar een paar keer voorgekomen en inmiddels heb ik ondervonden dat inderdaad de nieuwe benzineafsluiter stuk was: hij gaf als ie open was veel te weinig door en als ie dicht stond toch af en toe een druppel (terwijl de carburateur dan al gas kreeg). Thanks voor de tips!

Hij loopt als een zonnetje op benzine nu! MAAR er lekt wel benzine onderuit mijn carburateur, dat lijkt me niet de bedoeling, hier te zien hoe dat er uit ziet:



Hij heeft dus al geruime tijd niet op benzine gelopen.

What to do?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2015 23:23 #153083 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Motor loopt onregelmatig op gas, gasverdamper versleten?
om die messingkleurige dop zit een rubbertje heen deze is waarschijnlijk uitgedroogd, vervangen dus.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.