- Berichten: 1277
AG2000 verdamper (choke) afstellen
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
Nu denk ik dat de elektrische choke te veel LPG "inspuit". Op de choke, op de verdamper, zit centraal een stelschroef.
Nu mijn vraag, weet iemand hoe je deze stelschroef afstelt? Is naar binnen draaien meer LPG, of minder LPG? Je kunt de tijd dat het relais bekrachtigd wordt niet instellen. Je hoort hem, na het op contact zetten, gewoon 2-3 seconden gas vrij laten.
Dit euvel komt elk najaar terug. Zomers is het er ook, maar dan start hij wel gewoon. (hogere temperatuur enzovoort..)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
(AG Nederland te Veenendaal is destijds overgenomen door een bedrijf dat weer overgenomen werd door ik meen Teleflex, die e.a. later weer afstootte naar GFI Control Systems. ABC Autogas in Eindhoven vertegenwoordigt de rechten van GFI in Nederland, maar ik betwijfel of daar nog info omtrent dit product te krijgen is .....)
Het probleem dat jij beschrijft ken ik niet, althans niet in die mate.
De 'choke' is niet anders dan een electrisch spoeltje : daar valt niets aan af te stellen.
De stelschroef in het midden is de mengselstelschroef : daarmee kan je het mengsel bij stationair toerental afstellen. Uit m'n hoofd gezegd : naar rechts (met de klok mee) is armer (minder LPG).
Het standaard relais opent de veiligheidskleppen (1x op tank en 1x bij verdamper) nadat je het contact aanzet en voordat de motor loopt 2 a 3 seconden en is niet instelbaar.
In een ander draadje eerder dit jaar werd melding gemaakt van een relais van AEB dat afstelbaar is tussen 0 en 5 seconden (zie www.aeb.it ).
Zelf zou ik de voorkeur hebben om die gas stoot buiten het relais om te regelen via een aparte schakelaar : dan kun je zelf kiezen hoe lang je dit doet ..... ´s zomers is het bijvoorbeeld helemaal niet nodig.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
De zwarte kunstof dop, aan de linkerkant van de verdamper kun je er, met wat moeite, afklikken. Daarachter zit een prachtige, (bij die van mij nog nooit gebruikte) CO- schroef. Met een kwartslag stond mijn CO goed.
Ook prima op je gehoor te doen!
Ik heb toch het gevoel dat je met de centrale schroef op het relais een pen of iets dergelijks meer of minder indrukt. Wat meer of minder LPG in dezelfde "choke" tijd laat stromen. En ik denk dat er bij mij te veel stroomt, waardoor hij bijna "verzuipt".
Ik ga het gewoon proberen. En, inderdaad, vroeger... zat er onder de brandstof-keuzeknop een oranje choke knop. Twee-keer-klikken-en-gaan-idee.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Ruim 10 jaar geleden, toen ik m'n auto pas had ging ik naar de gasboer die in R'dam e.o. bekend staat als de specialist. Die stelde stationair af met de schroef in het midden en op toeren met de grote regelschroef in de slang naar het mengstuk. Ik heb daar dus nooit verder over nagedacht dat dat wellicht fout kon zijn ..... :evil:
Ga straks gelijk even onder die zwarte dop kijken
Een schakelaar met aparte 'choke' knop bestaat nog wel : www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037...ewAction=ViewProduct alleen is die knop nu wit Je zult dan wel even zelf het bedradingschema uit moeten vogelen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Stelschroef in het midden is inderdaad de stationair instelling.
Tijdens het choken wordt de spoel bekrachtigd en gaat ee een stoot LPG het systeem in.
Als dit niet meer naar behoren werkt zou ik eerst een de sludge aftappen (plastic inbusschroef onder in de verdamper).
Heb een electronische gasschakelaar waar ik de choketijd mee in kan stellen. Over het algemeen moet ik wat vaker choken om hem aan de praat te krijgen.
Als hij verzuipt biji het starten vraag ik me afr of hij niet gewoon veel te rijk staat.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
ps, de verdamper is een jaar of 8-10. dus misschien kan hij ook wel wat verouderd raken.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
dus daar hoeft geen twijfel over te zijn."AFSTELSCHROEF STATIONAIRE AFSTELLING BEVINDT ZICH OP VOORZIJDE SPOEL"
De vraag blijft natuurlijk : waartoe dient die grote schroef onder de zwarte dop - die Hans noemde en ik inmiddels ook gevonden heb ?
Zou de ene grof afstelling en de andere fijn afstelling kunnen zijn ? Zonder het ding uit elkaar te halen en zonder documentatie zullen we dat niet te weten komen
Hans :
- de mijne is nog ouder dan die van jou, en werkt nog steeds prima,
- dat je stationair CO gehalte verloopt na afstellen (met de schroef op de voorzijde) gevolgd door een paar keer flink gas geven, zou natuurlijk ook nog andere oorzaken kunnen hebben, zoals valse lucht of een probleem met het membraam in de verdamper. Ik neem aan dat je stationair toerental dan ook wijzigt ....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1144
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Hans W.
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1277
Heb inmiddels drie koude vochtige starten verder telkens de centrale schroef een hele slag ingedraaid. Start nu vele malen beter, en blijft met een klein tikje gas geven direct mooi lopen. Dus ik weet niet wat ik doe, (heb ik wel vaker.. ) maar het helpt wel. Stationair toerental veranderd niet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Het enige dat ik ooit over de zgn balansschroef op een AG-2000 heb kunnen achterhalen is dat deze het bereik van de stationair schroef zou instellen.
Dwz dat je met de balansschroef het bereik afstelt waarin je het stationair mengsel met de kleine stelschroef voorop de AG-2000 kunt afstellen. Daarboven werkt alleen de grote afstelschroef in de slang die naar je mengstuk(ken) gaat.
Als dat juist is, is het een fabrieksafstelling, waar ik niet aan zou draaien .....
Dat je stationair toerental niet verandert als je aan de stationair mengselstelschroef draait verbaast me : logischerwijs zou dat wel moeten
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.