- Berichten: 1417
AG2000 verdamper (choke) afstellen
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-12-2014 18:52 #146251
door Hansw
AG2000 verdamper (choke) afstellen is gemaakt door Hansw
Hallo, al jaren heb ik met tevredenheid een AG2000 verdamper in de Amazon. Met het huidige weer komt er echter een lastigheidje naar boven. Tijdens het starten op LPG (doe ik altijd) slaat de motor aan, en direct weer uit. Of ik moet precies op het juiste moment gas geven. Dan "trekt" hij hem er doorheen en blijft de motor lopen. niet iedereen (in huis..
)heeft dat gevoel in z'n of haar tenen, en dat is lastig. Want als je hem daarna weer start, slaat hij slecht aan. Beste remedie is hem direct starten en de schakelknop even in het midden te zetten. Dus geen LPG en geen benzine. Hij slaat dan binnen 1 seconde aan. Maar, dan moet je wel direct weer de knop op LPG zetten. Ook al een handigheidje dus.
Nu denk ik dat de elektrische choke te veel LPG "inspuit". Op de choke, op de verdamper, zit centraal een stelschroef.
Nu mijn vraag, weet iemand hoe je deze stelschroef afstelt? Is naar binnen draaien meer LPG, of minder LPG? Je kunt de tijd dat het relais bekrachtigd wordt niet instellen. Je hoort hem, na het op contact zetten, gewoon 2-3 seconden gas vrij laten.
Dit euvel komt elk najaar terug. Zomers is het er ook, maar dan start hij wel gewoon. (hogere temperatuur enzovoort..)

Nu denk ik dat de elektrische choke te veel LPG "inspuit". Op de choke, op de verdamper, zit centraal een stelschroef.
Nu mijn vraag, weet iemand hoe je deze stelschroef afstelt? Is naar binnen draaien meer LPG, of minder LPG? Je kunt de tijd dat het relais bekrachtigd wordt niet instellen. Je hoort hem, na het op contact zetten, gewoon 2-3 seconden gas vrij laten.
Dit euvel komt elk najaar terug. Zomers is het er ook, maar dan start hij wel gewoon. (hogere temperatuur enzovoort..)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
10-12-2014 22:37 #146257
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Ik heb zelf ook een AG-2000 verdamper, maar heb daar helaas nooit technische documentatie over kunnen vinden.
(AG Nederland te Veenendaal is destijds overgenomen door een bedrijf dat weer overgenomen werd door ik meen Teleflex, die e.a. later weer afstootte naar GFI Control Systems. ABC Autogas in Eindhoven vertegenwoordigt de rechten van GFI in Nederland, maar ik betwijfel of daar nog info omtrent dit product te krijgen is .....)
Het probleem dat jij beschrijft ken ik niet, althans niet in die mate.
De 'choke' is niet anders dan een electrisch spoeltje : daar valt niets aan af te stellen.
De stelschroef in het midden is de mengselstelschroef : daarmee kan je het mengsel bij stationair toerental afstellen. Uit m'n hoofd gezegd : naar rechts (met de klok mee) is armer (minder LPG).
Het standaard relais opent de veiligheidskleppen (1x op tank en 1x bij verdamper) nadat je het contact aanzet en voordat de motor loopt 2 a 3 seconden en is niet instelbaar.
In een ander draadje eerder dit jaar werd melding gemaakt van een relais van AEB dat afstelbaar is tussen 0 en 5 seconden (zie www.aeb.it ).
Zelf zou ik de voorkeur hebben om die gas stoot buiten het relais om te regelen via een aparte schakelaar : dan kun je zelf kiezen hoe lang je dit doet ..... ´s zomers is het bijvoorbeeld helemaal niet nodig.
(AG Nederland te Veenendaal is destijds overgenomen door een bedrijf dat weer overgenomen werd door ik meen Teleflex, die e.a. later weer afstootte naar GFI Control Systems. ABC Autogas in Eindhoven vertegenwoordigt de rechten van GFI in Nederland, maar ik betwijfel of daar nog info omtrent dit product te krijgen is .....)
Het probleem dat jij beschrijft ken ik niet, althans niet in die mate.
De 'choke' is niet anders dan een electrisch spoeltje : daar valt niets aan af te stellen.
De stelschroef in het midden is de mengselstelschroef : daarmee kan je het mengsel bij stationair toerental afstellen. Uit m'n hoofd gezegd : naar rechts (met de klok mee) is armer (minder LPG).
Het standaard relais opent de veiligheidskleppen (1x op tank en 1x bij verdamper) nadat je het contact aanzet en voordat de motor loopt 2 a 3 seconden en is niet instelbaar.
In een ander draadje eerder dit jaar werd melding gemaakt van een relais van AEB dat afstelbaar is tussen 0 en 5 seconden (zie www.aeb.it ).
Zelf zou ik de voorkeur hebben om die gas stoot buiten het relais om te regelen via een aparte schakelaar : dan kun je zelf kiezen hoe lang je dit doet ..... ´s zomers is het bijvoorbeeld helemaal niet nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1417
10-12-2014 23:18 #146260
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Rob, bedankt voor je reactie. Ik kon ook al geen documentatie vinden. Ik dacht ook al jaren dat de centrale schroef in het relais de CO schroef stationair was. Maar tijdens de afsteldag in Nijkerk bleek dat niet te kloppen. Het CO veranderde wel iets, maar na twee keer gasgeven stond hij weer net zo als ervoor.
De zwarte kunstof dop, aan de linkerkant van de verdamper kun je er, met wat moeite, afklikken. Daarachter zit een prachtige, (bij die van mij nog nooit gebruikte) CO- schroef. Met een kwartslag stond mijn CO goed.
Ook prima op je gehoor te doen!
Ik heb toch het gevoel dat je met de centrale schroef op het relais een pen of iets dergelijks meer of minder indrukt. Wat meer of minder LPG in dezelfde "choke" tijd laat stromen. En ik denk dat er bij mij te veel stroomt, waardoor hij bijna "verzuipt".
Ik ga het gewoon proberen. En, inderdaad, vroeger... :roll: :roll: zat er onder de brandstof-keuzeknop een oranje choke knop. Twee-keer-klikken-en-gaan-idee.
De zwarte kunstof dop, aan de linkerkant van de verdamper kun je er, met wat moeite, afklikken. Daarachter zit een prachtige, (bij die van mij nog nooit gebruikte) CO- schroef. Met een kwartslag stond mijn CO goed.
Ook prima op je gehoor te doen!
Ik heb toch het gevoel dat je met de centrale schroef op het relais een pen of iets dergelijks meer of minder indrukt. Wat meer of minder LPG in dezelfde "choke" tijd laat stromen. En ik denk dat er bij mij te veel stroomt, waardoor hij bijna "verzuipt".
Ik ga het gewoon proberen. En, inderdaad, vroeger... :roll: :roll: zat er onder de brandstof-keuzeknop een oranje choke knop. Twee-keer-klikken-en-gaan-idee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
11-12-2014 09:25 #146268
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Kijk, heb ik weer wat geleerd 
Ruim 10 jaar geleden, toen ik m'n auto pas had ging ik naar de gasboer die in R'dam e.o. bekend staat als de specialist. Die stelde stationair af met de schroef in het midden en op toeren met de grote regelschroef in de slang naar het mengstuk. Ik heb daar dus nooit verder over nagedacht dat dat wellicht fout kon zijn ..... :evil:
Ga straks gelijk even onder die zwarte dop kijken
Een schakelaar met aparte 'choke' knop bestaat nog wel : www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037...ewAction=ViewProduct alleen is die knop nu wit
Je zult dan wel even zelf het bedradingschema uit moeten vogelen.

Ruim 10 jaar geleden, toen ik m'n auto pas had ging ik naar de gasboer die in R'dam e.o. bekend staat als de specialist. Die stelde stationair af met de schroef in het midden en op toeren met de grote regelschroef in de slang naar het mengstuk. Ik heb daar dus nooit verder over nagedacht dat dat wellicht fout kon zijn ..... :evil:
Ga straks gelijk even onder die zwarte dop kijken

Een schakelaar met aparte 'choke' knop bestaat nog wel : www.lpgonderdelenshop.nl/epages/61481037...ewAction=ViewProduct alleen is die knop nu wit

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1268
11-12-2014 10:27 #146270
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Rijdt al 15 jaar met zo'n zelfde verdamper rond.
Stelschroef in het midden is inderdaad de stationair instelling.
Tijdens het choken wordt de spoel bekrachtigd en gaat ee een stoot LPG het systeem in.
Als dit niet meer naar behoren werkt zou ik eerst een de sludge aftappen (plastic inbusschroef onder in de verdamper).
Heb een electronische gasschakelaar waar ik de choketijd mee in kan stellen. Over het algemeen moet ik wat vaker choken om hem aan de praat te krijgen.
Als hij verzuipt biji het starten vraag ik me afr of hij niet gewoon veel te rijk staat.
Stelschroef in het midden is inderdaad de stationair instelling.
Tijdens het choken wordt de spoel bekrachtigd en gaat ee een stoot LPG het systeem in.
Als dit niet meer naar behoren werkt zou ik eerst een de sludge aftappen (plastic inbusschroef onder in de verdamper).
Heb een electronische gasschakelaar waar ik de choketijd mee in kan stellen. Over het algemeen moet ik wat vaker choken om hem aan de praat te krijgen.
Als hij verzuipt biji het starten vraag ik me afr of hij niet gewoon veel te rijk staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1417
11-12-2014 10:37 #146272
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Ha Han, sludge tap ik een keer per jaar met warme motor af. Ik dacht ook aan de afstelling, maar die stond redelijk goed, en na het afstellen helemaal goed. Lambda is 1, we hebben ons er nog over verbaasd dat dat zo netjes af te stellen is, met deze oude combinatie. Met het verstellen van de centrale schroef veranderde er niets, met die onder de zwarte dop wel, en ook direct. dus. het wordt steeds leuker.. 
ps, de verdamper is een jaar of 8-10. dus misschien kan hij ook wel wat verouderd raken.

ps, de verdamper is een jaar of 8-10. dus misschien kan hij ook wel wat verouderd raken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
11-12-2014 12:22 #146277
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Heb net nog even een blik geworpen - op mijn AG2000 verdamper zit zelfs een fabriekssticker waarop staat :
De vraag blijft natuurlijk : waartoe dient die grote schroef onder de zwarte dop - die Hans noemde en ik inmiddels ook gevonden heb ?
Zou de ene grof afstelling en de andere fijn afstelling kunnen zijn ? Zonder het ding uit elkaar te halen en zonder documentatie zullen we dat niet te weten komen
Hans :
- de mijne is nog ouder dan die van jou, en werkt nog steeds prima,
- dat je stationair CO gehalte verloopt na afstellen (met de schroef op de voorzijde) gevolgd door een paar keer flink gas geven, zou natuurlijk ook nog andere oorzaken kunnen hebben, zoals valse lucht of een probleem met het membraam in de verdamper. Ik neem aan dat je stationair toerental dan ook wijzigt ....
dus daar hoeft geen twijfel over te zijn."AFSTELSCHROEF STATIONAIRE AFSTELLING BEVINDT ZICH OP VOORZIJDE SPOEL"
De vraag blijft natuurlijk : waartoe dient die grote schroef onder de zwarte dop - die Hans noemde en ik inmiddels ook gevonden heb ?
Zou de ene grof afstelling en de andere fijn afstelling kunnen zijn ? Zonder het ding uit elkaar te halen en zonder documentatie zullen we dat niet te weten komen

Hans :
- de mijne is nog ouder dan die van jou, en werkt nog steeds prima,
- dat je stationair CO gehalte verloopt na afstellen (met de schroef op de voorzijde) gevolgd door een paar keer flink gas geven, zou natuurlijk ook nog andere oorzaken kunnen hebben, zoals valse lucht of een probleem met het membraam in de verdamper. Ik neem aan dat je stationair toerental dan ook wijzigt ....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Han Misdom
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1268
12-12-2014 12:03 #146310
door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Dan vermoed ik dat de de schroef aan de zijkant de zogenaamde balansschroef is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1417
12-12-2014 18:52 #146322
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Han, waar dient die voor?
Heb inmiddels drie koude vochtige starten verder telkens de centrale schroef een hele slag ingedraaid. Start nu vele malen beter, en blijft met een klein tikje gas geven direct mooi lopen. Dus ik weet niet wat ik doe, (heb ik wel vaker..
) maar het helpt wel. Stationair toerental veranderd niet.
Heb inmiddels drie koude vochtige starten verder telkens de centrale schroef een hele slag ingedraaid. Start nu vele malen beter, en blijft met een klein tikje gas geven direct mooi lopen. Dus ik weet niet wat ik doe, (heb ik wel vaker..


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 504
27-12-2014 18:00 #146798
door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic AG2000 verdamper (choke) afstellen
Wat verlate reactie :
Het enige dat ik ooit over de zgn balansschroef op een AG-2000 heb kunnen achterhalen is dat deze het bereik van de stationair schroef zou instellen.
Dwz dat je met de balansschroef het bereik afstelt waarin je het stationair mengsel met de kleine stelschroef voorop de AG-2000 kunt afstellen. Daarboven werkt alleen de grote afstelschroef in de slang die naar je mengstuk(ken) gaat.
Als dat juist is, is het een fabrieksafstelling, waar ik niet aan zou draaien .....
Dat je stationair toerental niet verandert als je aan de stationair mengselstelschroef draait verbaast me : logischerwijs zou dat wel moeten
Het enige dat ik ooit over de zgn balansschroef op een AG-2000 heb kunnen achterhalen is dat deze het bereik van de stationair schroef zou instellen.
Dwz dat je met de balansschroef het bereik afstelt waarin je het stationair mengsel met de kleine stelschroef voorop de AG-2000 kunt afstellen. Daarboven werkt alleen de grote afstelschroef in de slang die naar je mengstuk(ken) gaat.
Als dat juist is, is het een fabrieksafstelling, waar ik niet aan zou draaien .....
Dat je stationair toerental niet verandert als je aan de stationair mengselstelschroef draait verbaast me : logischerwijs zou dat wel moeten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.