Luchtinlaat voorverwarmen bij LPG?

Lees meer
09-11-2014 16:10 #145292 door Edwin van der Sman
Luchtinlaat voorverwarmen bij LPG? is gemaakt door Edwin van der Sman
Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een LPG installatie in mijn 144 uit 1971. Netjes samen met buurman gedaan. Bij de RDW de opmerking: "Inbouw keuring? Het laatste jaar doen we alleen maar uitbouw…".

Volgens mijn buurman (automonteur en heeft zelf een oude amerikaan) hoeft de thermostaat voor de luchtinlaat er niet tussen: "met LPG kan je carburateur toch niet bevriezen, dus het heeft geen nut". Volgens mij kan het geen kwaad om hem er toch tussen te houden. Ik heb ook het idee dat de motor iets rumoerig is omdat die warme-lucht slang nu niet aangesloten is. Hoe denken de Volvo-lpg-rijders hier over, wel geen thermostaat?

Verder loopt alles lekker, verbruik valt me mee (1 op 8 bij gecombineerd verkeer, maar ik heb nog niet zo gek veel gereden/getankt).

Edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2014 16:57 - 20-11-2014 16:55 #145293 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Luchtinlaat voorverwarmen bij LPG?
Op LPG wordt de luchtvoorverwarmingsthermostaat (hoog scrabble gehalte ....) normaal inderdaad verwijderd.

Dat heeft niets met het "bevriezen van de carburateur" te maken, maar is omdat de motor op LPG (hoger octaangehalte) sowieso iets heter draait, en LPG met koude lucht goed mengt.

Aangenomen dat je vrijwel altijd op LPG gaat rijden, zou ik het thermostaathuis geheel verwijderen (dus niet alleen de "warme-luchtslang" afkoppelen) - zou geen verschil in geluid mogen maken.

De carburateur dient nu alleen nog als gasklephuis (+ om via de choke kabel het stationair toerental iets te verhogen bij koude start).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2014 19:23 #145299 door Edwin van der Sman
Beantwoord door Edwin van der Sman in topic Luchtinlaat voorverwarmen bij LPG?
Bedankt voor je reactie Rob. De luchtvoorwarmingsthermostaat (3x woordwaarde ;-) ) laat ik er dan gewoon maar af.

gr Edwin

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-11-2014 21:19 #145302 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Luchtinlaat voorverwarmen bij LPG?
Als het co is afgesteld met slangen en thermostaat veranderd het co na het verwijderen van deze onderdelen.
Deze onderdelen zorgen voor een bepaalde restrictie in het inlaat traject wat een rijker mengsel opleverd.
Als je alles weglaat wordt er meer lucht en minder gas aangezogen , armer mengsel dus.
Het co moet dus bijgesteld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.