- Berichten: 102
tweede LPG tank
- Pieter Jansens
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
05-03-2014 16:10 #138224
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic tweede LPG tank
Of gewoon de jerrycan overgieten in je benzinetank En op 17L rij je toch 200km. En er zijn maar weinig landen waar er tussen 2 LPG-pompen meer dan 200km zit
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
05-03-2014 16:45 #138226
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic tweede LPG tank
Wel eens in Zweden geweest?"Pieter Jansens" schreef:
tussen 2 LPG-pompen meer dan 200km zit
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dirk de Vries
- Offline
- Junior Lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 38
05-03-2014 17:06 #138228
door Dirk de Vries
Beantwoord door Dirk de Vries in topic tweede LPG tank
of zwitserland.... verder richting het oosten worden ze soms ook erg schaars...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 102
05-03-2014 19:30 #138235
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic tweede LPG tank
Maar je moet wel denken... je hebt ongeveer 100L LPG en 17L benzine. Dus moet je maar een keer in de 1000km een pomp LPG hebben
Ik heb een trip door Scandinavie gepland en ik heb geen problemen gevonden met brandstof. En desnoods ga je dan elke 200km benzine tanken Ik snap het probleem niet
Ik heb een trip door Scandinavie gepland en ik heb geen problemen gevonden met brandstof. En desnoods ga je dan elke 200km benzine tanken Ik snap het probleem niet
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Lees meer
- Berichten: 206
20-04-2024 20:23 - 20-04-2024 20:24 #1044947
door BartJu
Ik speel nu met hetzelfde idee in de 245.
@Rob: Heb je een aansluitschema (gas in/uit en electra?
Plus ik ben benieuwd of er inderdaad niet geschakeld hoeft te worden tussen de tanks. Lopen ze tegelijk leeg, of juist na elkaar, al maakt de volgorde eigenlijk niet uit als er maar LPG richting de motor stroomt. En bij vullen gaat ook goed dus?
Heb je T-stukjes met terugslagklep gebruikt?
PS: ik besef dat het een oud topic is, maar dat zijn de auto's ook natuurlijk...
Beantwoord door BartJu in topic tweede LPG tank
....
En ik hoop niet tussen de tanks te hoeven schakelen. Ik verwacht dat beide tanks, verbonden met dezelfde leiding, gelijktijdig leeg 'lopen'. Maar ik heb de T-stukkies nog niet, dus de tweede is nog niet aangesloten.
....
Ik speel nu met hetzelfde idee in de 245.
@Rob: Heb je een aansluitschema (gas in/uit en electra?
Plus ik ben benieuwd of er inderdaad niet geschakeld hoeft te worden tussen de tanks. Lopen ze tegelijk leeg, of juist na elkaar, al maakt de volgorde eigenlijk niet uit als er maar LPG richting de motor stroomt. En bij vullen gaat ook goed dus?
Heb je T-stukjes met terugslagklep gebruikt?
PS: ik besef dat het een oud topic is, maar dat zijn de auto's ook natuurlijk...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 80
21-04-2024 13:14 - 21-04-2024 13:21 #1044953
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic tweede LPG tank
@ Bart: ik heb ook 2 tanks van 50 liter geschakeld in de bagageruimte van mijn 245 1976 (zoals jij weet). Een staande ringtank op de plek vh reservewiel en achter de bumper een cilinder tank, dus geen ruimteverlies in de bagageruimte en theoretisch 100 liter gas en 60 liter aan boord. In de praktijk tank ik misschien eens per jaar benzine.
Ik heb mij door de LPG Prins-specialist laten vertellen dat eerst de ene tank leeggereden wordt en dan de tweede tank. Volgens mij zit er een terugslagklep tussen want bij tanken moet er wel voldoende gasdruk op de pomp zitten anders krijgt ie beide tanks niet gevuld.
Op een gegeven moment hoor ik bij het tanken ook een hoog gierend geluid, volgens mij is dat het punt dat de eerste tank vol zit en de terugslagklep weggedrukt wordt. Maar dat weet ik niet zeker.
groet,
Pascal
Ik heb mij door de LPG Prins-specialist laten vertellen dat eerst de ene tank leeggereden wordt en dan de tweede tank. Volgens mij zit er een terugslagklep tussen want bij tanken moet er wel voldoende gasdruk op de pomp zitten anders krijgt ie beide tanks niet gevuld.
Op een gegeven moment hoor ik bij het tanken ook een hoog gierend geluid, volgens mij is dat het punt dat de eerste tank vol zit en de terugslagklep weggedrukt wordt. Maar dat weet ik niet zeker.
groet,
Pascal
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- BartJu
- Offline
- Elite-lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Lees meer
- Berichten: 206
21-04-2024 20:35 #1044963
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic tweede LPG tank
Bedankt (weer) Pascal, dat weet ik inderdaad!
Een vergelijkbare staande ringtank heb ik al jaren, maar ben me aan het inlezen over een tweede tank, reguliere onderbouw.
Je foto's geven een deel van de antwoorden, vooral de vulleidingen zijn mooi zichtbaar. Ik heb niet die dikke rubberen slangen maar 8mm koper als vulleiding. Tegen het einde gaat de tank ook 'gieren', een soort mix van piepen, kreunen en fluiten. Ik denk dat het vooral het 80% ventiel is dat langzaamaan dichtgedrukt wordt.
Zover ik begrijp is er meestal geen terugslagklep in de vulleidingen, er hoort er al een in de tank(s) te zitten. Er moet wel een terugslagklep in de leidingen van tanks naar verdamper, zodat bij druk verschil niet de ene tank de andere gaat vullen als beide ventielen open staan. Dan zou namelijk de ene tank de andere tot 100% kunnen vullen, maar kan het dan niet meer terug als de afsluiters weer dicht zijn. Als ze dan warmer worden gaat ie blazen. Schijnbaar niet zo wenselijk....
Wat me dus nog niet goed duidelijk is:
Ik heb een 'dom' systeem, dus ik denk niet dat de twee tanks na elkaar worden aangesproken, maar tegelijk/ of simpel druk afhankelijk. Zijn de twee LPG ventielen op de tank parallel te schakelen, maw, tegelijkertijd beiden op en en dicht?
Waar komen de leidingen naar de motor bijeen (waar zit T stukje met/zonder terugslagklep)? Onder de wagen, in een van de gaskasten?
Een vergelijkbare staande ringtank heb ik al jaren, maar ben me aan het inlezen over een tweede tank, reguliere onderbouw.
Je foto's geven een deel van de antwoorden, vooral de vulleidingen zijn mooi zichtbaar. Ik heb niet die dikke rubberen slangen maar 8mm koper als vulleiding. Tegen het einde gaat de tank ook 'gieren', een soort mix van piepen, kreunen en fluiten. Ik denk dat het vooral het 80% ventiel is dat langzaamaan dichtgedrukt wordt.
Zover ik begrijp is er meestal geen terugslagklep in de vulleidingen, er hoort er al een in de tank(s) te zitten. Er moet wel een terugslagklep in de leidingen van tanks naar verdamper, zodat bij druk verschil niet de ene tank de andere gaat vullen als beide ventielen open staan. Dan zou namelijk de ene tank de andere tot 100% kunnen vullen, maar kan het dan niet meer terug als de afsluiters weer dicht zijn. Als ze dan warmer worden gaat ie blazen. Schijnbaar niet zo wenselijk....
Wat me dus nog niet goed duidelijk is:
Ik heb een 'dom' systeem, dus ik denk niet dat de twee tanks na elkaar worden aangesproken, maar tegelijk/ of simpel druk afhankelijk. Zijn de twee LPG ventielen op de tank parallel te schakelen, maw, tegelijkertijd beiden op en en dicht?
Waar komen de leidingen naar de motor bijeen (waar zit T stukje met/zonder terugslagklep)? Onder de wagen, in een van de gaskasten?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.