- Berichten: 102
tweede LPG tank
- Pieter Jansens
- Premium lid
Minder
Meer
05-03-2014 16:10 #138224
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic tweede LPG tank
Of gewoon de jerrycan overgieten in je benzinetank En op 17L rij je toch 200km. En er zijn maar weinig landen waar er tussen 2 LPG-pompen meer dan 200km zit
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05-03-2014 16:45 #138226
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic tweede LPG tank
Wel eens in Zweden geweest?"Pieter Jansens" schreef:
tussen 2 LPG-pompen meer dan 200km zit
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Dirk de Vries
- Junior lid
Minder
Meer
- Berichten: 38
05-03-2014 17:06 #138228
door Dirk de Vries
Beantwoord door Dirk de Vries in topic tweede LPG tank
of zwitserland.... verder richting het oosten worden ze soms ook erg schaars...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 102
05-03-2014 19:30 #138235
door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic tweede LPG tank
Maar je moet wel denken... je hebt ongeveer 100L LPG en 17L benzine. Dus moet je maar een keer in de 1000km een pomp LPG hebben
Ik heb een trip door Scandinavie gepland en ik heb geen problemen gevonden met brandstof. En desnoods ga je dan elke 200km benzine tanken Ik snap het probleem niet :lol:
Ik heb een trip door Scandinavie gepland en ik heb geen problemen gevonden met brandstof. En desnoods ga je dan elke 200km benzine tanken Ik snap het probleem niet :lol:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 278
20-04-2024 20:23 - 20-04-2024 20:24 #1044947
door BartJu
Ik speel nu met hetzelfde idee in de 245.
@Rob: Heb je een aansluitschema (gas in/uit en electra?
Plus ik ben benieuwd of er inderdaad niet geschakeld hoeft te worden tussen de tanks. Lopen ze tegelijk leeg, of juist na elkaar, al maakt de volgorde eigenlijk niet uit als er maar LPG richting de motor stroomt. En bij vullen gaat ook goed dus?
Heb je T-stukjes met terugslagklep gebruikt?
PS: ik besef dat het een oud topic is, maar dat zijn de auto's ook natuurlijk...
Beantwoord door BartJu in topic tweede LPG tank
....
En ik hoop niet tussen de tanks te hoeven schakelen. Ik verwacht dat beide tanks, verbonden met dezelfde leiding, gelijktijdig leeg 'lopen'. Maar ik heb de T-stukkies nog niet, dus de tweede is nog niet aangesloten.
....
Ik speel nu met hetzelfde idee in de 245.
@Rob: Heb je een aansluitschema (gas in/uit en electra?
Plus ik ben benieuwd of er inderdaad niet geschakeld hoeft te worden tussen de tanks. Lopen ze tegelijk leeg, of juist na elkaar, al maakt de volgorde eigenlijk niet uit als er maar LPG richting de motor stroomt. En bij vullen gaat ook goed dus?
Heb je T-stukjes met terugslagklep gebruikt?
PS: ik besef dat het een oud topic is, maar dat zijn de auto's ook natuurlijk...
Laatst bewerkt 20-04-2024 20:24 door BartJu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 98
21-04-2024 13:14 - 21-04-2024 13:21 #1044953
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic tweede LPG tank
@ Bart: ik heb ook 2 tanks van 50 liter geschakeld in de bagageruimte van mijn 245 1976 (zoals jij weet). Een staande ringtank op de plek vh reservewiel en achter de bumper een cilinder tank, dus geen ruimteverlies in de bagageruimte en theoretisch 100 liter gas en 60 liter aan boord. In de praktijk tank ik misschien eens per jaar benzine.
Ik heb mij door de LPG Prins-specialist laten vertellen dat eerst de ene tank leeggereden wordt en dan de tweede tank. Volgens mij zit er een terugslagklep tussen want bij tanken moet er wel voldoende gasdruk op de pomp zitten anders krijgt ie beide tanks niet gevuld.
Op een gegeven moment hoor ik bij het tanken ook een hoog gierend geluid, volgens mij is dat het punt dat de eerste tank vol zit en de terugslagklep weggedrukt wordt. Maar dat weet ik niet zeker.
groet,
Pascal
Ik heb mij door de LPG Prins-specialist laten vertellen dat eerst de ene tank leeggereden wordt en dan de tweede tank. Volgens mij zit er een terugslagklep tussen want bij tanken moet er wel voldoende gasdruk op de pomp zitten anders krijgt ie beide tanks niet gevuld.
Op een gegeven moment hoor ik bij het tanken ook een hoog gierend geluid, volgens mij is dat het punt dat de eerste tank vol zit en de terugslagklep weggedrukt wordt. Maar dat weet ik niet zeker.
groet,
Pascal
Laatst bewerkt 21-04-2024 13:21 door Pascal Kogelman.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 278
21-04-2024 20:35 #1044963
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic tweede LPG tank
Bedankt (weer) Pascal, dat weet ik inderdaad!
Een vergelijkbare staande ringtank heb ik al jaren, maar ben me aan het inlezen over een tweede tank, reguliere onderbouw.
Je foto's geven een deel van de antwoorden, vooral de vulleidingen zijn mooi zichtbaar. Ik heb niet die dikke rubberen slangen maar 8mm koper als vulleiding. Tegen het einde gaat de tank ook 'gieren', een soort mix van piepen, kreunen en fluiten. Ik denk dat het vooral het 80% ventiel is dat langzaamaan dichtgedrukt wordt.
Zover ik begrijp is er meestal geen terugslagklep in de vulleidingen, er hoort er al een in de tank(s) te zitten. Er moet wel een terugslagklep in de leidingen van tanks naar verdamper, zodat bij druk verschil niet de ene tank de andere gaat vullen als beide ventielen open staan. Dan zou namelijk de ene tank de andere tot 100% kunnen vullen, maar kan het dan niet meer terug als de afsluiters weer dicht zijn. Als ze dan warmer worden gaat ie blazen. Schijnbaar niet zo wenselijk....
Wat me dus nog niet goed duidelijk is:
Ik heb een 'dom' systeem, dus ik denk niet dat de twee tanks na elkaar worden aangesproken, maar tegelijk/ of simpel druk afhankelijk. Zijn de twee LPG ventielen op de tank parallel te schakelen, maw, tegelijkertijd beiden op en en dicht?
Waar komen de leidingen naar de motor bijeen (waar zit T stukje met/zonder terugslagklep)? Onder de wagen, in een van de gaskasten?
Een vergelijkbare staande ringtank heb ik al jaren, maar ben me aan het inlezen over een tweede tank, reguliere onderbouw.
Je foto's geven een deel van de antwoorden, vooral de vulleidingen zijn mooi zichtbaar. Ik heb niet die dikke rubberen slangen maar 8mm koper als vulleiding. Tegen het einde gaat de tank ook 'gieren', een soort mix van piepen, kreunen en fluiten. Ik denk dat het vooral het 80% ventiel is dat langzaamaan dichtgedrukt wordt.
Zover ik begrijp is er meestal geen terugslagklep in de vulleidingen, er hoort er al een in de tank(s) te zitten. Er moet wel een terugslagklep in de leidingen van tanks naar verdamper, zodat bij druk verschil niet de ene tank de andere gaat vullen als beide ventielen open staan. Dan zou namelijk de ene tank de andere tot 100% kunnen vullen, maar kan het dan niet meer terug als de afsluiters weer dicht zijn. Als ze dan warmer worden gaat ie blazen. Schijnbaar niet zo wenselijk....
Wat me dus nog niet goed duidelijk is:
Ik heb een 'dom' systeem, dus ik denk niet dat de twee tanks na elkaar worden aangesproken, maar tegelijk/ of simpel druk afhankelijk. Zijn de twee LPG ventielen op de tank parallel te schakelen, maw, tegelijkertijd beiden op en en dicht?
Waar komen de leidingen naar de motor bijeen (waar zit T stukje met/zonder terugslagklep)? Onder de wagen, in een van de gaskasten?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02-05-2024 16:43 #1045070
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic tweede LPG tank
Dag Bart, dit is zeker lang geleden! Ik heb uiteraard een splitsing in de vulslangen, zodat beide tanks apart gevuld worden. Dan de leidingen naar de motor: hier heb ik gewoon een T-stuk in zitten. Ik heb alleen op de gewone tank een vulling meter zitten, op de ringtank werkt dat niet. Tot mijn verbazing werd soms eerst de ene tank leeggetrokken, daarna de andere. Ik had verwacht dat ze allebei tegelijk geleegd zouden worden, omdat er geen extra kleppen in zitten.
De meter is overigens al lang stuk, daar moet ik nog eens naar kijken.
De meter is overigens al lang stuk, daar moet ik nog eens naar kijken.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hansw
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 1351
02-05-2024 16:59 #1045072
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic tweede LPG tank
Bij een kennis zag ik onlangs in zijn camper ook een systeem waar twee gasflessen op aangesloten waren. Zat een stukje elektronica en twee drukmeters op en als de ene leeg was werd hij automatisch overgeschakeld op de andere en kreeg hij een seintje op het dashboard. Zag erg mooi uit maar weet niet wat het daar de kosten van zijn.. kent iemand dat systeem?
Hans
Hans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- BartJu
- Elite lid
- 245DL 1976 B21a AW71
Minder
Meer
- Berichten: 278
05-05-2024 18:40 - 05-05-2024 18:42 #1045080
door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic tweede LPG tank
Dank voor toelichting Rob!
Dat is dus ook zoals uit de plaatjes van Pascal hierboven blijkt. Electrsch de twee afsluiters gewoon in serie, zodat ze beiden 'open' staan.
Grappig dat de volgorde van leegrijden anders is. Misschien iets met temperatuur en dus ook druk in de tank te maken? De onderbouw zal wat koeler zijn, vooral 's winters? Maakt ook niet echt uit, behalve voor je meter dan.
Aansluiting is me zo wel ongeveer duidelijk, nu eens kijken hoe en waar dat te realiseren.
Als vulslang heb ik een 8mm koperleiding, niet de veel gebruikte rubber slang, bestaan Tstukjes voor. Er zijn ook t-stukjes (6mm) met terugslagkleppen, lijkt me wel een goed idee om die te gebruiken richting de motor, zodat de ene tank de andere niet kan 'overvullen'.
Ik heb trouwens wel een werkende meter o pde staande ringtank. Niet erg nauwkeurig, maar een paar 'waarden eigenlijk, ongeveer genoeg voor de ledjes, maar werkt wel.
Ik heb dit dingetje al ingebouwd, zodat de LPG tankinhoud op originele dashboard meter zichtbaar is: spiyda.com/fuel-gauge-wizard-mk3.html
Als ik tweede tank heb (en ook gemonteerd heb) zal ik eens kijken wat er met de twee aan te vangen is..
Als ze maar allebei de zelfde kant o werken (90-0 of 0-90 Ohm?) dan kan ik ze wel in serie of parallel zetten. Als ze tegengesteld lopen wordt dat natuurlijk een ander verhaal en is de tank altijd half vol (of half leeg?)
Maar eerst deze maand een verse APK erop zien te krijgen, die is dan geldig tot net na zijn 50ste (zou dus de laatste verplichte zijn).
Dat is dus ook zoals uit de plaatjes van Pascal hierboven blijkt. Electrsch de twee afsluiters gewoon in serie, zodat ze beiden 'open' staan.
Grappig dat de volgorde van leegrijden anders is. Misschien iets met temperatuur en dus ook druk in de tank te maken? De onderbouw zal wat koeler zijn, vooral 's winters? Maakt ook niet echt uit, behalve voor je meter dan.
Aansluiting is me zo wel ongeveer duidelijk, nu eens kijken hoe en waar dat te realiseren.
Als vulslang heb ik een 8mm koperleiding, niet de veel gebruikte rubber slang, bestaan Tstukjes voor. Er zijn ook t-stukjes (6mm) met terugslagkleppen, lijkt me wel een goed idee om die te gebruiken richting de motor, zodat de ene tank de andere niet kan 'overvullen'.
Ik heb trouwens wel een werkende meter o pde staande ringtank. Niet erg nauwkeurig, maar een paar 'waarden eigenlijk, ongeveer genoeg voor de ledjes, maar werkt wel.
Ik heb dit dingetje al ingebouwd, zodat de LPG tankinhoud op originele dashboard meter zichtbaar is: spiyda.com/fuel-gauge-wizard-mk3.html
Als ik tweede tank heb (en ook gemonteerd heb) zal ik eens kijken wat er met de twee aan te vangen is..
Als ze maar allebei de zelfde kant o werken (90-0 of 0-90 Ohm?) dan kan ik ze wel in serie of parallel zetten. Als ze tegengesteld lopen wordt dat natuurlijk een ander verhaal en is de tank altijd half vol (of half leeg?)
Maar eerst deze maand een verse APK erop zien te krijgen, die is dan geldig tot net na zijn 50ste (zou dus de laatste verplichte zijn).
Laatst bewerkt 05-05-2024 18:42 door BartJu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.