- Berichten: 15
Stotteren op benzine
- Lodewijk van Donselaar (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Afgelopen dagen flink aan de auto lopen klussen.
Hij loopt inmiddels op ook benzine.
Nu wilde ik vanmorgen overschakelen van gas naar benzine (op de snelweg) dit ging niet helemaal soepel ( Lees, de auto begon erg te stotteren en reageerde niet op het gas/vermogen geven ) daarbij zakte ik terug naar ongeveer 50km. Vervolgens snel maar op gas gezet, dit verliep eigenlijk zonder problemen. Nadat ik afrit heb genomen weer even op benzine gereden, in de stad verliep dit eigenlijk wel prima. Starten op benzine gaat niet heel soepel, maar hij slaat wel aan. stationair loopt de ( op zowel benzine als gas ) motor iets te hoog, maar hij blijft gewoon lopen.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast dank!
Misschien ook nog wel even goed: Het betreft een Amazon B20A, stromberg 175-cd2 cab
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Normaal gesproken zou het overschakelen van gas naar benzine op de snelweg soepeler moeten gaan, dan bij lage snelheid. Dat de motor even inhoudt is normaal : de vlotterkamer moet immers eerst gevuld worden met benzine ...... maar hij mag zeker niet inzakken van 100 km/u (?) naar 50 km/u.
Voor alle zekerheid :
- van gas naar benzine : in één keer doorschakelen,
- van benzine naar gas : eerst naar middenstand (vlotterkamer leegrijden), zodra ie gaat stotteren doorschakelen naar gas.
Ik begrijp hieruit dat de auto langere tijd niet op benzine heeft gereden....Hij loopt inmiddels op ook benzine
Het zou kunnen zijn dat de vlotter (drijverlichaam) of vlotternaald kuren hebben vertoond.
Ik zou eerst kijken of het verschijnsel zich herhaald, zo ja vlotterkamer open maken en kijken of drijver goed kan bewegen en afgesteld is (niet verbogen oid) en vlotternaald vrij kan bewegen.
Als je wegrijdt op benzine en de snelweg op gaat, kan je dan nu wel gewoon naar hoge snelheid optrekken ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lodewijk van Donselaar (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 15
Hij loopt inderdaad terug van 100 naar een kilometer of 50, inderdaad het over schakelen doe ik zoals je het hebt beschreven,
Ik ga vanmiddag eens kijken als ik meteen op benzine rijdt wat er gebeurd op de snelweg!
Ik heb een tweedehands carburateur erop gezet, deze komt van amazon parts vandaan. De andere ga ik reviseren,
Alvast dank en ik houd je op de hoogte!
PS ik wist niet in welke forum deze vraag thuishoort vandaar dat ik 'm in beide had gesteld!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lodewijk van Donselaar (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 15
Ik heb de volgende bevindingen gedaan, boven de 70 km per uur, stottert en bokt de auto op benzine, daaronder is het geen " groot " probleem.
ik krijg de auto niet gestart ( na 6 tot 8 keer proberen ) op benzine, op LPG geen probleem.
Ik kan op hoge snelheid, direct van gas naar benzine overschakelen, zonder verschijnselen van een dubbele brandstof, bij stationair draaien, heb ik wel dat ie op een dubbele brandstof loopt.
bij stationair draaien kan ik de benzineslangen een beetje indrukken.
Als ik met mijn hand het luchtfilter dichtdruk gebeurd er bij benzine, weinig tot helemaal niets, bij LPG slaat de motor af. Stationair loopt de auto iets te hoog, maar wel zonder problemen op LPG en Benzine.
Het rijden op LPG gaat gewoon normaal!
Alvast dank voor het meedenken!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Een paar kanttekeningen :
ik kan op hoge snelheid, direct van gas naar benzine overschakelen, zonder verschijnselen van een dubbele brandstof, bij stationair draaien, heb ik wel dat ie op een dubbele brandstof loopt.
Das heel vreemd : "op een dubbele brandstof" lopen kan eigenlijk alleen maar op het moment dat je van bezine naar gas schakelt (doordat er zich dan nog een restant benzine in de vlotterkamer bevindt .....). Als je bij stationair draaien probeert over te schakelen van gas naar benzine, zou ik verwachten dat de motor afslaat, omdat eerst de vlotterkamer gevuld moet worden met benzine, en dat duurt - zeker bij laag toerental - heel even. Indien bij stationair draaien en overschakelen van gas naar benzine de motor blijft lopen en het bovendien lijkt alsof de motor op 'dubbele brandstof loopt, zou dat m.i. alleen maar kunnen indien de solenoïde (klep op verdamper) niet goed afsluit .......... Zodra je de schakelaar van gas naar benzine zet moet het LPG relais zowel de solenoïde op de LPG tank als die op de verdamper doen sluiten. Stel bijvoorbeeld dat die op de verdamper niet goed afsluit, dan zit er nog LPG in de leiding tussen tank en verdamper, en zou je tijdelijk dubbele brandstof kunnen hebben. Wel wat ver gezocht, maar theoretisch wel mogelijk. Alles kan kapot, dus een solenoïde klep ook ..... Gaat dat stationair 'op dubbele brandstof lopen' na enige tijd weg ?
Zonder lucht kan de motor niet draaien, dus dat betekent dat er ergens anders (na het luchtfilter) lucht toegevoerd wordt. Dat kan eigenlijk alleen maar 'valse lucht' zijn, bijvoorbeeld door lekkage langs een uitgesleten gasklepas, pakkingen e.d.Als ik met mijn hand het luchtfilter dichtdruk gebeurd er bij benzine, weinig tot helemaal niets,
Da's dan wel weer helemaal logisch : immers LPG wordt toegevoerd via het mengstuk tussen luchtfilter en carburateur. Dus als je het luchtfilter dichtknijpt stroomt er geen lucht meer door het mengstuk en wordt de LPG - die toch aangezogen wordt door de onderdruk van de motor - niet goed gemengd. Gevolg : motor slaat af (ondanks dat er verderop in de carburateur eventueel alsnog 'valse lucht' bijkomt)bij LPG slaat de motor af
OF er sprake is van valse lucht - en daar heeft het wel alle schijn van - is meestal eenvoudig vast te stellen door bij stationair draaien remmenreiniger (of een ander onbrandbaar goedje) tegen de zijkant van de carburateur (t.h.v. gasklepas en pakkingen) te spuiten. Als het toerental dan merkbaar omlaag gaat, komt dat omdat er op de plaatsen waar lekkage is geen lucht maar remmenreiniger naar binnengaat ..... en daar zit geen zuurstof in ....
Eerder gaf je aan dat dit een 2e hands carburateur betreft, en dat je de oorspronkelijke carb gaat reviseren.
Het probleem met 2e hands carburateurs is meestal dat die ook gereviseerd moeten worden ....... :x
Als ik jou was zou ik hier geen tijd meer aan besteden, maar gewoon voorlopig alleen op LPG rijden en al m'n energie steken in het reviseren van de oorspronkelijke carburateur. Nadat je die geplaatst hebt zul je zien dat je de motor stationair ook weer langzaam kunt laten draaien zowel op benzine als LPG (LPG zal dan misschien wel opnieuw afgesteld moeten worden ....)
Wat je ondertussen ook nog zou kunnen controleren :
a) staat luchtfilter (kan niet extreem slecht zijn - anders zou ie niet lopen)
b) staat benzine filter - eventueel gewoon vervangen, kost geen vermogen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
Er blijft niet goed benzine stromen, zowel voor als na de benzineklep, pomp is vernieuwd, dus dan kan het alleen maar rotzooi zijn in de benzinetank.?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
Tank (+leiding) doorspoelen en nieuw benzine filter is dan sowieso niet verkeerd.
Het verklaart de andere door Lodewijk genoemde verschijnselen echter niet. Maar als de auto al langere tijd niet op benzine heeft gereden, kan er natuurlijk sprake zijn van meerdere problemen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dick . Peters (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 50
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
"Dick . peters" schreef:
Gaatje in het membraam misschien.
Beste Dick, dan zou hij er toch ook last van hebben op LPG?
Het verbaast mij niet als hij meerdere problemen heeft, komt vast goed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lodewijk van Donselaar (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 15
komt vast wel goed,
Dank voor de reacties!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.