Verdamper achter/onder spatbord?

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
13-12-2013 20:34 #134981 door Mathieu van den Bosch
Verdamper achter/onder spatbord? is gemaakt door Mathieu van den Bosch
Hoi,

Laatst vertelde iemand mij dat het soms voorkomt dat men de gas verdamper plaatst onder/achter het spatbord. Dit lijkt mij ook wel wat voor mijn 144E. Nu zit de verdamper precies boven de stuurhuis. Dit vind ik niet echt ideaal omdat de slang van de verdamper naar het spruitstuk zo lang is en dwars over de motor loopt. Rechts van de motor is weinig ruimte ivm het inlaatspruitstuk van de E uitvoering. Iemand dat eerder gezien dat de verdamper dus onder het spatbord geplaatst werd??

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-12-2013 21:09 #134982 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Verdamper achter/onder spatbord?
Verdamper heb ik nog nooit van gehoord, wel een Katterug (maar daar heb jij niets aan) waar de rembekrachtiger onder het voorscherm is gezet. Om deze te beschermen is het kunststof binnenscherm van een VW Golf (type 2 of 3) achterwielkuip gebruikt, deze schijnt te passen als je wat creatief bent met een verf afbrander.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Robert van Es (GAST)
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-12-2013 13:35 #135147 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Verdamper achter/onder spatbord?
Mogelijk zal het zeker wel zijn, maar of het verstandig is.....
Als je hem er wilt plaatsen zal je zeker een binnenspatbord (zelf prutsen, een kunststof of metalen (Lokari) nemen) moeten hebben om de verdamper tegen al het opspattend spul (water, zand, pekel etc. etc. van de wielen te beschermen).
Tevens moet je een paar goede doorvoeringen met bescherming maken om te voorkomen dat je slangen of kabeltjes doorslijten.
Ik vind het niet zo verstandig omdat er elektirsche aansluitingen en soms ook de gasafsluitklep op gemonteerd zijn en die zullen problemen gaan opleveren in deze natte omgeving. Bovendien moet je voor het afstellen (uitlaatgas-analyse) ook aan de verdamper moeten schroeven. Onder de motorkap blijft dan handiger.
Ik heb even de precieze lay-out van de motorruimte niet voor ogen (heb zelf een Amazon), maar is er onder het inlaatspruitstuk geen ruimte door verplaatsen van ruitensproeierresevoir of iets dergelijks??
Ik heb jarenlang met mijn Amazon met sorotgelijke inrichting gereden zonder enige problemen; is er een bepaalde reden dat je de afstand verdamper-spruitstuk kort wil hebben (behalve zo'n lange slang over het blok heen)?
Robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-12-2013 19:28 #135152 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic Verdamper achter/onder spatbord?
Joh zo'n 4 cillindertje in zo'n grote neus daar moet dan toch ook wel een verdamper bij passen ;) . Bij een amazon wordt het al wat lastiger als deze ook een rembekrachtiger heeft maar een 140 serie heeft veel meer ruimte. Mijn 245 injectie heeft al meer componenten zoals de airco, grotere expansievat en luchtfilterhuis en dan nog past er een verdamper bij. Dan moet het bij een 140 serie zeker geen probleem opleveren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2014 20:14 #138197 door Dirk de Vries
Beantwoord door Dirk de Vries in topic Verdamper achter/onder spatbord?
op mijn 145 (met carb) zit de verdamper en toebehoren (electrische relais en alles) op de originele plek van het expansievat. Het expansievat hangt op een zelf gemaakte steun aan de radiator steun vast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.