tweede tank inbouwen

Lees meer
13-11-2013 12:59 #133967 door Stef Ekkes (GAST)
tweede tank inbouwen is gemaakt door Stef Ekkes (GAST)
Beste forum leden,

Ik heb nog een nieuwe reserve wiel lpg tank liggen die ik graag in mijn 144 wil bouwen. Er zit al een tank in en deze wil ik laten zitten. Hoop zo wat meer km op één vulling te kunnen rijden. Nu heb ik een paar vragen.

Mag je een tweede tank inbouwen? En wat komt daar bij kijken?

Zo ja moet je hem dan weer laten herkeuren?

En kan je een liggende reserve wiel tank staand gebruiken?

Alvast bedankt,

Stef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2013 12:27 #133993 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic tweede tank inbouwen
Een tank die bedoeld is om liggend te plaatsen kun (mag) je volgens mij niet rechtop zetten.
De 80% vulling werkt dan niet meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-11-2013 12:31 #133994 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic tweede tank inbouwen
Stef,

1) In theorie is het mogelijk en is voor zover ik weet ook toegestaan (althans, het wordt nergens expliciet uitgesloten in de RDW eisen).

Dat zou inhouden dat je de eerste tank vult, die aangesloten is op de vulaansluting van de tweede tank, vanwaar de leiding naar de verdamper gaat; 2 tanks in serie dus. Heb zoiets zelf nog nooit gezien, maar ben het wel eens tegengekomen op een Australische site. Daar schijnen in de praktijk wel allerlei haken en ogen aan te zitten (problemen met gelijkmatig vullen van de beide tanks en eveneens het gelijkmatig leegtrekken tijdens verbruik), maar 'het fijne' weet ik daar niet van.

2) herkeuring is niet nodig - LPG staat al op kenteken. Inbouw moet uiteraard wel aan RDW inbouweisen voldoen, daarvoor verwijs ik je naar www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/LPG-regelgeving.aspx

3) Nee : een ringtank die bedoeld is om liggend geinstalleerd te worden, moet niet staand gemonteerd worden. Er bestaan wel speciale staande ringtanks, maar die hebben dan ook aangepaste appendages (vlotter/80% vulbeveiliging, etc).

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen.-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.