LPG/benzine schakelaar aansluiten

Lees meer
09-10-2013 22:35 #132834 door Henqui
LPG/benzine schakelaar aansluiten is gemaakt door Henqui
Kan iemand mij zeggen hoe de draadjes van de lpg/benzine schakelaar aangesloten moeten worden?

De draden zijn per ongeluk losgetrokken.

Op de schakelaar zitten 6 polen, maar zo te zien werden alleen de bovenste 3 gebruikt.

Ik durf niet zo goed trial en error te doen ;-)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-10-2013 23:47 #132837 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic LPG/benzine schakelaar aansluiten
Op 1 draad zal 12V staan (als de auto op contact staat), makkelijk te meten. Die moet hoogstwaarschijnlijk in het midden. Een andere draad gaat naar de benzineafsluiter en de derde draad naar de gasafsluiter.

Trial & error kan in dit geval prima, geen kans op kortsluiting. Je hebt kans dat de benzinestand de gasstand blijkt te zijn en andersom. Als je het verkeerd aansluit zitten gas/benzine verkeerd om of krijg je helemaal geen brandstof.

Als je 't niet vertrouwt zul je de draden moeten volgen, de kleuren zeggen niks.
O ja, dit is blijkbaar een dubbel polige schakelaar, je kunt de bovenste 3 contacten gebruiken en de onderste 3 ongebruikt laten. (of andersom)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2013 07:28 #132844 door Henqui
Beantwoord door Henqui in topic LPG/benzine schakelaar aansluiten
Dank je!
Gek genoeg zat het draadje bij de G los, maar reed de auto tijdens de restauratie (op de brug, van de de brug af) gewoon op lpg.
Gisteren de plaat onder het dashboard teruggezet en toen ontdekte ik de losse draad. Die op de plek achter G gezet en daarna wilde de auto niet meer lopen op lpg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2013 08:59 #132849 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic LPG/benzine schakelaar aansluiten
De plek achter de G is normaal voor de benzine en andersom, dat ligt daaraan dat de schakelaar van binnen dit alleen zo mogelijk maakt (de verbonden contacten zijn onder het deel dat niet ingedrukt is maar we interpreteren het ingedrukte deel als het ingeschakelde en daarom staat daar de letter van wat in die stand ingeschakeld is).
groeten, Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-10-2013 18:06 #132880 door Henqui
Beantwoord door Henqui in topic LPG/benzine schakelaar aansluiten
Het klinkt onlogisch maar ik snap het! ;-)
Misschien is de benzineafsluiter wel kapot, en loopt hij daarom niet op lpg en ik geloof dat ik de draadjes enig moment wel goed had zitten.
Dan krijgt de motor twee brandstoffen toegediend.
Ik ga zaterdag eens goed kijken.
Bedankt voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2013 23:02 #132972 door Henqui
Beantwoord door Henqui in topic LPG/benzine schakelaar aansluiten
Hij doet het weer!
De draadjes had ik goed terug gezet, maar hij startte niet op lpg omdat de carburateur nog vol benzine zat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.