Rubberen slangen verdamper naar mengstuk

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-09-2013 12:12 #131935 door R Slijfer
Rubberen slangen verdamper naar mengstuk is gemaakt door R Slijfer
Goedemiddag,

Bij het vervangen van mijn motorblok een aantal maanden geleden, heb ik ook gelijk alle rubberen gasslangen weggegooid, dit omdat ze tegen het eind van hun levensduur aanzaten.

Waar kan ik slangen kopen die voldoen aan de LPG normen?
Ik moet slangen hebben met een diameter van 18 mm en van 12 mm.

Alvast bedankt!

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2013 12:56 #131937 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Rubberen slangen verdamper naar mengstuk
Ik neem aan dat je de slangen tussen verdamper en mengstuk(ken) bedoeld : dit is het lage druk gedeelte - hiervoor is geen norm.

Tussen verdamper en mengstuk kun je dus in principe iedere verstevigde rubberen slang gebruiken - ook koelwaterslang.

Als je hiervoor toch de voorkeur geeft aan E67-R01 goedgekeurde LPG slangen, dan kun je op vele plaatsen terecht, o.m. www.lpgonderdelenshop.nl

Voor het hoge druk gedeelte - dus vulslang naar tank en eventuele flexibele leidingen van tank naar verdamper - geldt dat voldaan moet worden aan de E67-R01 norm .... Die zijn verkijgbaar op hetzelfde adres.

• R Slijfer
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
13-09-2013 13:37 #131939 door R Slijfer
Beantwoord door R Slijfer in topic Rubberen slangen verdamper naar mengstuk
Bedankt voor de reactie!

Ik zal even wat specifieker zijn in wat ik nodig ben:
De verdamper heeft een uitgang van 18mm voor het gas.(alle maten zijn buitendiameter)
De mengstukken hebben een diameter van 11mm.

De verdamper heeft 1 uitgang voor het gas, ik heb 2 mengstukken. Hier moet dus nog een y-stuk tussen.
Ik heb op de lpgonderdelenshop gekeken en ze hebben bijna alles wel los te koop.

Echter moet ik dan 1x 18mm, 1x 11mm en een y-stuk halen. Maar hiermee ben ik er nog niet vanwege de verschillende diameters.

Ik ken geen verloopstukken vinden en ook geen slangen met aan beide een verschillende diameter.

Volvo Amazon 122S bouwjaar: tussen '63 en '67 motor: B20B op LPG kleur: nummer 41 Rood
Volvo XC60 bouwjaar: 2013 motor: D5 AWD kleur: Black Sapphire

• Rob Vijgenboom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
13-09-2013 14:21 #131940 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Rubberen slangen verdamper naar mengstuk
Ja, al die verschillende diameters geeft altijd gedoe.......

Y-stukken zijn meestal 16x12x12 - die zijn wel te vinden; 12mm slang ook, dus van Y-stuk naar mengstukken is er geen probleem.

Van verdamper naar Y-stuk heb je dus een verloop van 18 naar 16mm nodig ......

Verlopen bestaan wel in siliconenslangen, maar ik heb zo gauw geen 18x16 mm kunnen vinden.

Wat je eventueel zou kunnen doen is zelf een verloopje maken. Bijvoorbeeld : messing soldeermof 15x15 mm. Die soldeermof heeft een uitwendige diameter van 19 mm, en aan de andere kant zou je een stukje 15 mm Cu pijp kunnen solderen - daar past dan wel 16mm slang op.

Dan krijg je dus :
verdamper (18mm) - messing soldeermof (19 uitwendig x pijpje 15) : 19 mm slang
messingsoldeermof met pijpje 15 - Y-stuk : 16 mm slang
Y-stuk (2x) - mengstukken : 12 mm slang

Maar mooier is natuurlijk als je een Y-stuk kunt vinden 18x12x12 ..........

Je zou ook nog kunnen kijken of er voor jouw verdamper een aansluitstuk 16 mm te verkrijgen is (ik bedoel uiteraard de gas-uitgang) ...... maar dat hangt af van je verdamper af ..... Die aansluitstukken kun je er vaak uitschroeven - is dus wellicht vervangbaar ?

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD