Maximale breedte LPG tank 164/144

Lees meer
01-09-2013 00:13 #131547 door Boele Braaksma
Maximale breedte LPG tank 164/144 is gemaakt door Boele Braaksma
In mijn 164 zit slechts een 45 liter tank. Helaas is de vrouwelijke pompbediende niet zo knap, dus ik wil graag een grotere tank zodat ik haar minder vaak hoef te zien. Zonder gekheid; wat is het maximale dat er in past? Dan kan ik tweedehands tanken op gaan zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 12:16 #131574 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
Boele,

Bijzondere vraag, die je wellicht wat moet verduidelijken ?

Ik neem aan dat je een cylindrische tank bedoeld, die dwars achter de achterbank geplaatst is ?

Waarom neem je dan zelf niet even een rolmaat om de beschikbare breedte / hoogte op te meten (maar misschien zit er meer achter je vraag dan ik er nu uit op kan maken :) ) ?

Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de RDW inbouweisen (o.m. min 100 mm in lengte richting auto tussn tank en achterbank en tussen tank en achterzijde carrosserie - zie RDW site) .....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 12:40 #131575 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Maximale breedte LPG tank 164/144

"Rob Vijgenboom" schreef:
RDW inbouweisen (o.m. min 100 mm in lengte richting auto tussn tank en achterbank


Die eis ken ik niet. In mijn 1800 heb ik die ruimte ook niet. Slechts een paar cm. De tank moet los zijn van alle carrosseriedelen (rubbers dus). En gemonteerd zijn op een frame, dat met minstens vier M8 bouten vastzit. Grotere tanks met meer/dikkere bouten. Je moet ff proberen hoe groot de diameter en lengte kan zijn. Op diverse sites (Stako, Vogels vast ook) kan je dan kijken welke maat het best uitkomt. Tussen de achterwielkassen heeft mijn 145 iets meer dan 1,08m.

Hey dit is spannend! ik heb een zodanige quote gemaakt dat ik nu als Boele schrijf! ;-)

groeten, Rob Spoon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 12:43 #131576 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
In Nederland werd vaak 60 of 70 liter ingebouwd maar in Duitsland zelfs 90 liter maar dan zit de tank dan ook strak tegen de hoedenplank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 13:45 #131580 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
Ik heb ooit in de koffer van mijn Citroën BX een 110L tank gehad. Dus me dunkt dat dit ook wel moet passen in een 164? :?: Zeker aangezien die ook in mijn Volvo 480 gezeten heeft....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 14:17 #131582 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
Tja, zussen ..... dat verduidelijkt het probleem wel.

Liters zeggen natuurlijk niets : je hebt 110 L tanks die heel lang en dun zijn, en 110 L tanks die korter en dikker zijn.

Boele moet gewoon de afstand tussen de wielkasten weten + vrije hoogte tot hoedenplank (daarbij rekening houdend met eventueel uitstekende verstevingsbalkjes etc.).

Dat kan je alleen maar in de auto na meten - en ik heb geen 164 .......

RDW eisen : inderdaad, hij hoeft niet opnieuw gekeurd te worden, is dus formaliteit. Maar als je dit soort dingen gaat doen kan het sowieso toch geen kwaad om die inbouwvoorschriften eens door te lezen. T'is niet alleen maar bureaucratisch geneuzel, er staan ook zinnige dingen in ..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 18:38 #131591 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
@Rob Spoon (aka Boele :o :?: :!: ) :

Het bijzondere is dat jij - ongetwijfeld onbedoeld -met je quote ook kennelijk de eerdere reactie van Boele (over het loyaal uitlenen van z'n auto aan z'n zus, en het daarom niet zelf kunnen nameten) hebt laten verdwijnen ! :o

RDW eisen : zie §5 Artikel 1.15 punt 6 :
6. Indien de LPG-tank achter een zitplaats is aangebracht, moet in lengterichting van het motorvoertuig een vrije ruimte van ten minste 100 mm aanwezig zijn, die verdeeld mag zijn tussen de LPG-tank en de achterwand van het voertuig en tussen de LPG-tank en de zitplaats, waarbij de kortste afstand bepalend is.

Enigszins 'chinees verwoord' maak ik hieruit op dat beide genoemde afstanden minimaal 100 mm moeten zijn...

Bevestiging tanks > 100L inderdaad M10 bouten en grotere/dikkere ringen, etc. Vandaar dat het toch wel de moeite waard is om die eisen een keer door te lezen voordat je aan zo'n karwei begint..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 19:34 #131595 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
oeps, ik geloof inderdaad dat ik een 'post' gesloopt heb. Sorry, Boele. :oops:

En dat van die 100mm, dat is dus totaal 100mm ruimte, tussen achterbank en achterkant van de auto. Zodat een aanrijding van achter niet meteen de gastank in de rug van de passagiers duwt. Niet 2x100mm dus!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 20:58 #131597 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
Tja, dat vroeg ik mij dus af, want waarom staat er dan "....., waarbij de kortste afstand bepalend is."

Zoals eerder gezegd, het staat er in 'chinees' en is daardoor voor meerdere interpretaties vatbaar.

Maar aangenomen dat als je de tank achter de achterbank plaatst, dan zal de afstand van de tank tot de achterkant altijd meer dan 100 mm zijn; dus moet die tot de achterbank minimaal 100 mm zijn, toch (?)

Andersom, als je ervoor kiest om de tank helemaal achterin te plaatsen, zal de afstand tot de achterbank altijd groter zijn dan 100 mm, en moet de afstand tot de achterzijde v/d carrosserie minimaal 100 mm zijn, lijkt me.

(of je moet wel een verdomd kleine achterbak hebben natuurlijk, dan wel extreem dikke tank :) )

Hoe dan ook, e.a. zal Boele waarschijnlijk 'worst zijn' - die wil naar ik aanneem nu alleen nog de vrije hoogte tot de hoedenplank weten ......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-09-2013 22:23 #131600 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Maximale breedte LPG tank 164/144
Thanks mannen! Ik ga wel even rustig meten, maar probeer een complete kit te vinden uit een 164/144 sloper. Scheelt weer inbouwwerk. 70 liter is natuurlijk ook genoeg, dan haal ik 400km op een tank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.