- Berichten: 91
Tank vult niet meer
- Thomas Klimp (GAST)
- Offline
- Expert lid
Ik krijg sinds een paar weken mijn lpg tank niet meer gevuld aan de pomp, ik krijg hem maar tot 30% vol, de eerste 15 liter gaan er vlot in maar dan gaat de brandstof langzamer lopen. Na een tijdje loopt er helemaal geen brandstof meer en is de tank maar voor 1/3 gevuld.
waar ligt dit aan?
groet, Thomas
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2034
Misschien is hij niet echt leeg (eens echt leeg rijden tot je op benzine verder moet en dan eens vullen).
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Vijgenboom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 508
- het voorheen altijd goed gefunctioneerd heeft,
- je de tank echt 'leeg' gereden hebt,
- dit al meerdere keren is gebeurd,
- bij verschillende pompstations,
dan is dit een vreemd verschijnsel.
Voor zover ik weet zit er tussen de vulslang en de tank alleen een terugslagklep + een klep die voorkomt dat je voor meer dan 80 % vult; die laatste wordt dmv een vlotter geactiveerd.
Die 30% (15 liter) : lees je dat af op het metertje op de tank, of zeg je dat omdat je gewend om ca 50 liter te tanken ?
In het laatste geval eerst 'ns kijken wat het metertje aangeeft - als je op de meter een veel hogere vullingsgraad afleest, dan zou het kunnen zijn dat de vlotter in de LPG tank niet goed meer functioneert ..... (maar het metertje kan natuurlijk ook stuk zijn .....)
De te volgen procedure om dit te controleren hangt natuurlijk een beetje af van het type tank dat je hebt : een 4-gats tank (met aparte appendages : 1x vul/toevoer, 1x afvoer richting verdamper, 1x meter, 1x overduk beveiligingklep), of een één-gats tank met multivalve. Bij een 4-gats tank met aparte appendages is het wat makkelijker te controleren dan bij een multi-valve met alle functies in-één.
4-gats tank : Tank 'leeg' rijden (er zit dan nog steeds een restant gas in); electra loskoppelen van solenoide op tank (aanvoer naar verdamper). Voorzichtig in de buitenlucht ont-'luchten' (LPG restdruk af laten blazen) door vulslang op tank langzaam los te draaien. Klep met vlotter voorzichtig eruit halen en werking controleren (kijken of vlotter vrij kan bewegen). Bij demonteren en monteren opletten dat je de vlotter niet verbuigt.
Multi-valve : zou ik niet aan gaan knoeien, maar gewoon als geheel vervangen.
In geval van twijfel beslist niet aan beginnen en gewoon naar de LPG boer gaan !
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Thomas Klimp (GAST)
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 91
Ik denk dat daar het probleem in zit, deze is in zijn geheel makkelijk te vervangen lijkt me?
'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2144
En voor een paar euro even nieuwe pakkingen halen!"Rob Spoon" schreef:
Ik denk dat het drijfelement van je vlotter niet goed vast zit, dat kan alle verschillen verklaren. ff openmaken dus. Leegrijden, goed ventileren. Liefst buiten doen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Pieter Jansens
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 102
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Spoon
- Offline
- Platinum-lid
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.