Tank vult niet meer

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Thomas Klimp (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
05-06-2013 20:48 #128265 door Thomas Klimp (GAST)
Tank vult niet meer is gemaakt door Thomas Klimp (GAST)
Hallo,

Ik krijg sinds een paar weken mijn lpg tank niet meer gevuld aan de pomp, ik krijg hem maar tot 30% vol, de eerste 15 liter gaan er vlot in maar dan gaat de brandstof langzamer lopen. Na een tijdje loopt er helemaal geen brandstof meer en is de tank maar voor 1/3 gevuld.
waar ligt dit aan?
groet, Thomas

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2013 00:11 #128284 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Tank vult niet meer
Klopt je vulstandmeter wel?
Misschien is hij niet echt leeg (eens echt leeg rijden tot je op benzine verder moet en dan eens vullen).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2013 00:34 #128287 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Tank vult niet meer
Aangenomen dat :
- het voorheen altijd goed gefunctioneerd heeft,
- je de tank echt 'leeg' gereden hebt,
- dit al meerdere keren is gebeurd,
- bij verschillende pompstations,
dan is dit een vreemd verschijnsel.

Voor zover ik weet zit er tussen de vulslang en de tank alleen een terugslagklep + een klep die voorkomt dat je voor meer dan 80 % vult; die laatste wordt dmv een vlotter geactiveerd.

Die 30% (15 liter) : lees je dat af op het metertje op de tank, of zeg je dat omdat je gewend om ca 50 liter te tanken ?

In het laatste geval eerst 'ns kijken wat het metertje aangeeft - als je op de meter een veel hogere vullingsgraad afleest, dan zou het kunnen zijn dat de vlotter in de LPG tank niet goed meer functioneert ..... (maar het metertje kan natuurlijk ook stuk zijn .....)

De te volgen procedure om dit te controleren hangt natuurlijk een beetje af van het type tank dat je hebt : een 4-gats tank (met aparte appendages : 1x vul/toevoer, 1x afvoer richting verdamper, 1x meter, 1x overduk beveiligingklep), of een één-gats tank met multivalve. Bij een 4-gats tank met aparte appendages is het wat makkelijker te controleren dan bij een multi-valve met alle functies in-één.

4-gats tank : Tank 'leeg' rijden (er zit dan nog steeds een restant gas in); electra loskoppelen van solenoide op tank (aanvoer naar verdamper). Voorzichtig in de buitenlucht ont-'luchten' (LPG restdruk af laten blazen) door vulslang op tank langzaam los te draaien. Klep met vlotter voorzichtig eruit halen en werking controleren (kijken of vlotter vrij kan bewegen). Bij demonteren en monteren opletten dat je de vlotter niet verbuigt.

Multi-valve : zou ik niet aan gaan knoeien, maar gewoon als geheel vervangen.

In geval van twijfel beslist niet aan beginnen en gewoon naar de LPG boer gaan !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Thomas Klimp (GAST)
  • Thomas Klimp (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
06-06-2013 21:53 #128316 door Thomas Klimp (GAST)
Beantwoord door Thomas Klimp (GAST) in topic Tank vult niet meer
sinds het eerst in weken stond de meter vanochtend zowaar op 50%
Ik denk dat daar het probleem in zit, deze is in zijn geheel makkelijk te vervangen lijkt me?

'64 Combi
'68 121
'70 142 'GT'
'72 164E
'81 244 GLE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-06-2013 22:06 #128321 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Tank vult niet meer
Ik denk dat het drijfelement van je vlotter niet goed vast zit, dat kan alle verschillen verklaren. ff openmaken dus. Leegrijden, goed ventileren. Liefst buiten doen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2013 10:04 #128333 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Tank vult niet meer

"Rob Spoon" schreef:
Ik denk dat het drijfelement van je vlotter niet goed vast zit, dat kan alle verschillen verklaren. ff openmaken dus. Leegrijden, goed ventileren. Liefst buiten doen.

En voor een paar euro even nieuwe pakkingen halen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2013 11:53 - 08-06-2013 14:03 #128335 door Pieter Jansens
Beantwoord door Pieter Jansens in topic Tank vult niet meer
En zorg voor goed gereedschap. En maak de appendages los als hij nog IN de auto zit. Soms is er zodanig veel kracht nodig dat het niet lukt met de tank gedemonteerd (of je moet over pneumatisch materiaal beschikken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2013 13:36 #128383 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Tank vult niet meer
Schroefjes van de appendages waren bij mij al aan het lostrillen. Ook die moet je dus controleren!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.