Aansluiten veiligheids relais lpg

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
06-04-2013 18:09 #125771 door 11654-dummy
Aansluiten veiligheids relais lpg is gemaakt door 11654-dummy
De Amazon starte niet zo lekker op gas. Hij starte alleen als ik veel gas gaf bij het starten. Elke keer sloot de gas afsluiter op de lpg tank en sloeg de motor af.
Nu heb ik een zelfde 5 polig relais gehaal en de draadjes getracht over te zetten. Maar om de een of andere reden is dat niet goed gegaan.
Ik heb een + draad
Een - draad
1 draad die naar de lpg tank gaat
En 1 draad die met 2 amp stekkers gekoppeld is. Volgens mij gaat die naar de gasafsluiter bij de verdamper.

Op het relais staan de volgende cijfers
30
86
87a
87
85

Ook het oude relais had die cijfers. Is allen van een andere leverancier aromat. Die nieuwe is van hella.

Ik hoor graag van jullie.

Cees

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Reinoud ter Braake
  • Reinoud ter Braake's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
07-04-2013 16:53 #125809 door Reinoud ter Braake
Beantwoord door Reinoud ter Braake in topic Aansluiten veiligheids relais lpg
Cees,
Gezien de nummers die je opgeeft heb je een relais bedoeld voor een injectiesysteem.
Misschien dat bijgeleverd schema je verder helpt.
Anders even terug naar de LPG boer.


Stel niet uit, maar doe het vandaag
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-04-2013 19:54 #125824 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Aansluiten veiligheids relais lpg

"Cees Visser" schreef:
Nu heb ik een zelfde 5 polig relais gehaal en de draadjes getracht over te zetten. Maar om de een of andere reden is dat niet goed gegaan.

Ik vermoed dat je dan niet het juiste relais hebt gehad en hebt.
Nu mis je denk ik de 10 seconden gas puls en gaan de kleppen alleen open als er daadwerkelijk spanning op staat en hopelijk ook een puls op de bobine is. Die combinatie gaat niet op als je start, alleen als de motor loopt. Als je start, valt de spanning op je relais weg.

Een speciaal veiligheids LPG relais geeft bij op contact zetten even een puls van 10 seconden ongeacht de puls van de bobine. Dit is genoeg om op te starten.

Of je een juist relais hebt is aan de prijs ook wel in te schatten.
Een inductie LPG relais kost rond de 40 euro een gewoon 5-polig relais eerder 15 euro.

Het schema is overigens correct. Er geldt dan gewoon het systeem getekend vanaf de G kant van de schakelaar.
Alleen het deel achter het B deel is anders (op het schema naar injectie systeem, anders naar benzineafsluiter).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
08-04-2013 22:41 #125882 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Aansluiten veiligheids relais lpg
Hoi Lars,

Het klopt ik mis de 10 seconden. Ik heb gelijk een nieuw relais besteld. Dit komt morgen binnen. Ik ga gelijk maar voetjes voor de relais gebruiken. Ziet er ook mooier uit. Tevens weet ik gelijk waarvoor het relais bestemd is. Ik heb voor alle zaken een relais. Achteruit licht. Overdrive. Verstralers. Elektrische vin. Luchthoorn. Stroom op de trekhaak tbv caravan en lpg.
Hier komen nog 2 bij voor gedimdlicht en groot licht.
Een beetje overzicht is dan wel handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
10-04-2013 00:50 #125932 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Aansluiten veiligheids relais lpg
Even een update.
Nieuw veiligheidsrelais gehaald en de boel doet het weer. Wel vraag ik me af waar het relais bij de zekeringenkast voor nodig was.
Ik heb deze weg gehaald. Heb wel een groenedraad over maar weet niet waar die voor dient. Alles werkt naar behoren. Er staat ook geen spanning op of iets dergelijks. Maar goed de Amazon loopt weer perfect op lpg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2013 10:27 #125936 door Rob Vijgenboom
Beantwoord door Rob Vijgenboom in topic Aansluiten veiligheids relais lpg
Een groene draad over ?

Ik weet niet of LPG installateurs standaard kleurcodes gebruiken, maar bij mij dient de groene draad om het signaal van de bobine op te pikken : als de motor afslaat moeten automatisch de solenoides bij de verdamper en de tank afgesloten worden (en daarmee dus de LPG toevoer) ..........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 11654-dummy
  • 11654-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Lees meer
10-04-2013 12:44 #125940 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic Aansluiten veiligheids relais lpg
hr Vijgenboom,

Het veiligheid relais zit er nu gewoon in. Nieuw aangeschaft bij de gasboer.
dus dat is het probleem niet.
Er zaten 2 relais in mijn auto voor de lpg. 1 veiligheid relais en een gewoon relais met 2 87 uitgangen. Dit gewone relais heb ik er nu niet meer inzitten en de geschakelde draad van dat relais, die spanning zet op mijn veiligheidsrelais, op mijn zekeringkast aangesloten. Hij blijft nu gewoon starten en lopen. Dus het nut van het gewone relais is me een raadsel.Ik hou zo wel een groene draad over die mijn kabelboom in gaat.
Ik ga zaterdag wel zoeken waar die groene draad naar toe gaat. Om nu mijn kabelboom open te snijden vind ik een beetje te veel van het goede. Hij zal wel ergens onder mijn dashboard uitkomen en misschien komt er wel spanning op als ik de startknop indrukt.
Zaterdag meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.