LPG inbouw bij B230E

Lees meer
04-07-2012 16:39 #115389 door Bikker
LPG inbouw bij B230E is gemaakt door Bikker
Hallo,

Ik lees zoveel verschillende tegenstrijdige berichten over de inbouw van een LPG installatie bij een B230E motor (mechanische injectie), dat ik niet meer weet of het nou wel of niet kan. Mijn LPG boer raadt het bijvoorbeeld af.

Wie heeft er een dergelijke configuratie goed draaiend (en waar heeft dan de inbouw plaatsgevonden)?
Of moet ik de motor naar carburateurversie gaan ombouwen?

Dank & groetjes,
Marko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2012 11:05 #115407 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic LPG inbouw bij B230E
Er zijn inderdaad maar weinig LPG inbouwers die LPG in combinatie met K-jet aandurven.
Dit gezien de naar verhouding wat grotere kans op backfires en daaruit volgende schade aan de luchtweger.

In mijn 244GLE met B23E motor met K-jet heb ik ook LPG. Dit is een Emmegas systeem. Dit zorgt ervoor dat hij start op benzine en daarna (na 2x boven 2500 toeren) overschakelt op LPG. Het is dan wel een conventioneel systeem met venturi.
Dit verkleint de kans op backfires aanzienlijk, aangezien dat het vaakst voorkomt tijdens starten.
Overigens verkleint een goede afstelling de kans ook enorm, daar begint het mee.
Verder zijn er "kleppen" voor de luchtweger verkrijgbaar met gaten en een rubber flap. Die zorgt ervoor dat de lucht weg kan bij een backfire en geen schade veroorzaakt aan de luchtweger.

De in mijn ogen beste oplossing voor een K-jet op LPG is dampgas injectie.
Dan wordt er per cilinder LPG in gasvorm toegediend in het inlaatspruitstuk.
Die systemen zijn doorgaans wel wat duurder dan een conventioneel systeem, maar schijnen ook weer wat zuiniger te zijn.
Ik weet dat AGIT in Rijssen ondermeer dat systeem levert. Zie agit-lpg.nl/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2012 09:02 #115670 door Bikker
Beantwoord door Bikker in topic LPG inbouw bij B230E
Dank voor de reactie!

Agit te Rijssen stuurde mij weer door naar Jansen Automotive in Haarle ( www.jansen-automotive.nl ). Zij kunnen zo'n gasinjectie systeem verzorgen. Is wel wat duurder inderdaad maar ik ben toch een beetje bang dat ik anders door de mogelijke backfire bij een 'gewoon' LPG systeem mijn net aangeschafte 745 stuk maak.

Dus ik neig naar de gasinjectie oplossing.
Zodra die ingebouwd is en ik er een tijdje mee gereden heb zal ik hier mijn ervaringen posten.

Groetjes,
Marko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.