Geen technieker; Hoe hoort de venturi te zitten!?

Lees meer
05-04-2012 10:01 #112395 door Boele Braaksma
Geen technieker; Hoe hoort de venturi te zitten!? is gemaakt door Boele Braaksma
Zoals het onderwerp al aangeeft, hoe hoort mijn LPG venturi te zitten?

Ik heb het idee dat hij nu precies verkeerd om zit. De 1800 loopt overigens perfect. Het gaat me meer om het idee/de theorie ervan.
Zoals op de foto te zien, zit de schuine/trechtervormige kant aan de kant van het inlaatspruitstuk, en de haakse/stompe kant aan de luchtfilterzijde


Zoals ik er naar kijk, hoort de venturi te werken als een kelk/trechter. Zodat hij harder aanzuigt.

Mijn vader had een theorie dat de lucht moet botsen en er dan doorheen circuleert. Zoals een echte zoon betaamd, is hij het niet helemaal eens met zijn vader. :lol:

Wie verteld me er meer over? Er staat hier niets over in mijn economische studieboeken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2012 11:19 #112397 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Geen technieker; Hoe hoort de venturi te zitten!?
De schuine kant aan de kant van het inlaatspruitstuk. De rechte kant aan de kant van het luchtfilter.
Mijn SU-mengstukken hebben aan de 'vlakke' kant een afgeronde zijde om de luchtstroming te verbeteren:
<!-- l --><a class="postlink-local" href="www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=19056">viewtopic.php?f=57&t=19056
Sorry, maar ik moet je vader gelijk geven.
Hoe groot is de doorlaat in je mengstuk trouwens?

Wat een raar instruktieboek, dat dit soort dingen er niet in staan. :D

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2012 11:29 #112399 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Geen technieker; Hoe hoort de venturi te zitten!?

"Rob Spoon" schreef:
Mijn SU-mengstukken hebben aan de 'vlakke' kant een afgeronde zijde om de luchtstroming te verbeteren:


Deze heeft ook een afgeronde zijde, dus dan zit hij zo goed..

"Rob Spoon" schreef:

Sorry, maar ik moet je vader gelijk geven.
Hoe groot is de doorlaat in je mengstuk trouwens?

Hmm, balen! Dan hou ik er maar over op..

Inlaat zit weer gemonteerd, dus kan het niet voor je opmeten. Is een rotklusje doordat de slang kneiterhard is geworden. Ooit nog eens een nieuwe flexibele slang voor zoeken met 70mm diameter. Origineel niet meer verkrijgbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2012 11:57 #112400 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Geen technieker; Hoe hoort de venturi te zitten!?
Hij zal waarschijnlijk op beide manieren lopen.
andersom heb je een snellere luchtstroming, meer lucht betekend een ander mengsel.
Wat beter is hangt van meerdere factoren af, o.a. het door de motor opgebouwde vacuum, capaciteit van de verdamper, luchtweerstand en diameter van het luchtfilter enz, enz.
Probeer het eens uit.
Kies de beste positie..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2012 13:26 #112404 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Geen technieker; Hoe hoort de venturi te zitten!?
De snelheid van de luchtstroom heeft te maken met de afmeting van de doorlaat. Bij mij - geloof ik - Ø40mm. De kleine ronde kant aan de toevoerzijde zorgt voor een zo soepel mogelijke luchttoevoer. Dient bij wijze van spreken als kelk. Een compleet ronde buitenzijde, als een donut, zou optimaal zijn. Na de gastoevoergaatjes wordt de doorlaat geleidelijk weer groter. Levert dus lagere luchtdruk, onderdruk, om het net aangezogen LPG te laten vermengen. In het inlaatspruitstuk is nog meer ruimte.

Theoretisch zou andersom minder goed moeten werken.




groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.