B20 op LPG slaat niet aan

  • Norman van Norden (GAST)
  • Norman van Norden (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-12-2010 12:45 #99073 door Norman van Norden (GAST)
B20 op LPG slaat niet aan is gemaakt door Norman van Norden (GAST)
Hallo beste Volvoliefhebbers,

Volvo amazon B20 blok.
Heeft altijd op gas gestart ook vorige koude winter, alleen deze winter niet meer
Op gas start goed (startmotor gaat goed rond) maar de motor slaat niet aan.
Vertoond wel lichte startneigingen, ik denk dat er toch een klein beetje gas doorkomt.

Ontsteking geconteroleerd afgesteld zou geen probleem moeten zijn.timing met stroboscoop pas nog afgesteld.
Kleppen gesteld, alle electrische verbindingen schoongemaakt, carter ontluchting schoongemaakt.
Koelvloeistof aanwezig en ontlucht.

Ik verdenk de verdamper, of lpg toevoer.

Wat kan het zijn? en wat zijn mogelijke oplossingen?

met vriendelijke groet Norman

Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2010 15:17 #99075 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic B20 op LPG slaat niet aan
1. Start hij wel op benzine? Dan weet je in ieder geval dat de motor / ontsteking in orde zijn. Als hij ook op benzine niet start ligt het aan de motor/ontsteking en niet aan de verdamper of gastoevoer..
2. [dubbelcheck:] Zit er voldoende LPG in de tank? Bij mijn LPG tank blijft het metertje [soms] hangen; zelfs met lege tank geeft hij nog 40% aan. Dat is leuk bij het berekenen van het verbruik (nog nooit zo'n zuinige auto gezien..) maar vervelend als hij toch ineens leeg blijkt te zijn :)
3. Schakelen de relais voor de gastoevoer in? Dus veiligheidsrelais etc? Evt. testen met een lampje aangesloten op die relais, zodat je kunt zien of ze niet om een of andere reden uitgaan tijdens/na het starten.
4. Misschien dat met deze kou de accu wat minder spanning afgeeft, zeker tijdens het starten waarbij de olie nog dik is etc.. misschien zakt de spanning zover in dat de gastoevoer afgesloten wordt? 'Ik heb gelezen' dat het veiligheidsrelais vrij gevoelig is voor lage accuspanningen.

Hoe je de verdamper zou kunnen controleren.. geen idee..

Succes!

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Norman van Norden (GAST)
  • Norman van Norden (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-12-2010 15:30 #99076 door Norman van Norden (GAST)
Beantwoord door Norman van Norden (GAST) in topic B20 op LPG slaat niet aan
Hoi Erik bedankt voor je reactie.

Om antwoord te geven.

1. Op benzine nooit gelopen toen ik hem kocht was de carb zo versleten datie nooit kon starten op benzine maar op de snelweg kon ik m overschaken dat ik als ik op snelheid was rustig kon rijden op benzine.

Als ik dus de brandstofregelschakelaar op benzine zet probeert hij ook niet te starten omdat hij dan nog geen brandstof krijgt omdat de benzine nog aangezogen moet worden. maar als ik op gas probeer te starten heeft hij wel de nijging van aanslaan... vandaar dat ik gastoevoer verdenk.

2. Als het goed is zit er zat lpg in had er maar iets in de 70 km mee gereden vanuit een volle tank van 40 L, in de zomer rijd hij 1 op 10 in de winter denk ik 1 op 9 of 1 op 8,

3. Het relais lijkt over te gaan hik hoor na 5 seconden na contact het relais tikken.

4. De accu ook aan de oplader gehad dus de accu zou genoeg spanning moeten leveren. Startmotor gaat ook goed rond.

Ik vraag me af of er wel genoeg gas door komt.

Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2010 17:12 #99078 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 op LPG slaat niet aan
Hij zal wel bevriezen?
Wat ik doe als hij onverhoopt een keer moeilijk doet: meteen starten en niet eerst contact aan om extra gas toe te voeren want dat bevriest aleen maar. Mocht hij het niet doen: brandstofschakelaar op neutraal en nogmaals starten, en blijven starten en na ongeveer 5-6 seconden gelijktijdig de schakelaar weer op gas en gas pedaal intrappen. Werkt bij mij altijd!

Oh, ja, ik zou er tóch voor zorgen dat je benzinespul in orde is zodat je op benzine kunt rijden/starten!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Norman van Norden (GAST)
  • Norman van Norden (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-12-2010 17:22 #99079 door Norman van Norden (GAST)
Beantwoord door Norman van Norden (GAST) in topic B20 op LPG slaat niet aan
Ja lijkt het wel op dat bevriezen. Wat ik vergeten was te vertellen is dat hij de laatste 2 of 3 ritten wel startte en aansloeg maar ongeveer 1 kilometer moeilijk reed met weinig vermogen maar daarna weer prima deed.

Ik ga je methode eens proberen! bedankt.

Ja inderdaad dat benzine spul goed maken wou ik aankomend jaar wel doen is toch wel erg makkelijk in de kou!

Bedankt allen.

Mocht iemand nog andere ideeen hebben ik hoor het alsnog graag

mvg Norman

Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2010 18:09 #99083 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic B20 op LPG slaat niet aan
Om uit te sluiten dat een bevropren verdamper de boosdoener is kun je het volgende doen.
Gooi een keteltje warm water over de verdamper heen; wacht een minuut en probeer dan eens of de motor wil aanslaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Norman van Norden (GAST)
  • Norman van Norden (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Lid
  • Junior Lid
Lees meer
27-12-2010 20:49 #99087 door Norman van Norden (GAST)
Beantwoord door Norman van Norden (GAST) in topic B20 op LPG slaat niet aan
Dat met heet water over de verdamper lijkt me niet een al te best plan, t huis is van gegoten Aluminium en als dat ineens uitgaat zetten? doe ik liever niet, ik heb zelf al met de fohn erop gezeten een tijd totdat het redelijk warm aanvoelde allemaal maar toch starten hij daarna nog niet... we (ik en mijn vader) hebben al van alles geprobeerd maar kunnen niet vinden waar het aan licht...

Ik rol, Rock n Roll
Volvo Amazon 121 1969 B20 LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2010 20:51 #99088 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic B20 op LPG slaat niet aan
Als je het idee hebt dat het veranderd is trekt de motor op de carburateur of spruitstuk misschien ergens valse lucht?
Als de ontsteking echt goed staat en fris is...

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2010 14:07 #99144 door Jan Oudijk
Beantwoord door Jan Oudijk in topic B20 op LPG slaat niet aan
Hallo N van Norden
Bij mijn Amazon met B18 motor op lpg precies hetzelfde.
Ik heb alles nagekeken en kon niets vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn ,denk aan kleppen stellen ,ontsteking (123 ontsteking),bougies ,kabels etc.
Ben naar ABK gasservice gereden ,een goede bekende van regio Noord-West,en deze heeft alles nog eens goed afgesteld wat met het lpg te maken heeft.
Konclusie mijn verdamper raakt op zijn einde en rade mijn ook aan op de manier zoals T. Steverink omschreef te starten.
Gr Jan Oudijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2010 19:32 #99151 door Daan de Jong
Beantwoord door Daan de Jong in topic B20 op LPG slaat niet aan
Hoi,

Ik zou bij de basics beginnen. brandstof,vonk, compressie en starttoerental.
er vanuitgaande van jouw verhaal dat de accu en de start motor in orde is sluiten we de laatste twee uit.
brandstof controleren door de slang los te nemen van het gasmengstuk en het contact aan te zetten(door iemand anders) en dan kijken, voelen, ruiken of er gas uit komt.
als dit niet het geval is kun je de stationair schroef iets in draaien. vaak zit er ook nog een schroef in om condens water af te tappen. als dit bevroren is zal dit ook voor problemen zorgen.Een relias wat niet inkomt of iets anders wat de gastoevoer kan blokkeren. er zijn een aantal verschillende lpg installaties veel preciezer kan ik er daarom niet over zijn. controleer ook of de benzineklep wel gesloten blijft. mocht de motor lpg en benzine krijgen doettie het meestal niet.
als dit verder in orde is dan naar de ontsteking.
bougies er uit nemen en aansluiten op de kabels en de bougies contact laten maken met het motor blok. de motor starten en kijken of de bougies een flinke vonk hebben. een klein vonkje kan het koude mengsel moeilijk tot ontbranding brengen. als dit zo is probeer de oorzaak te achterhalen. (kabels. contactpunten, condensator, rotor ,verderdelerkap. connecties op bobines en bougiekabels gecorrodeerd. als dit allemaal ok is kun je je bougie electrode afstand wat vergroten 1mm ofzo om een lekkere grote vonk te krijgen om het mengsel te laten ontbranden. voor een goede ontsteking is dit geen probleem. als de motor dan mocht starten kun je als nog kijken of er lekkages zijn zoals tom al eerder schreef.
veel succes met de zoektocht met deze koude dagen.

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.