Extra ventilator bij LPG Amzon?

Lees meer
23-11-2010 19:12 #98237 door Rutten
Extra ventilator bij LPG Amzon? is gemaakt door Rutten
Hallo,
Ik ben nieuw hier dus zal mij even kort voorstellen.
Ik ben Guy Rutten, 17 jaar en woon in St. Geertruid (Zuid-Limburg).
Mijn grootste hobby's zijn oldtimer brommers, en auto's.

Afgelopen weekend hebben mijn vader en ik een Volvo Amazon van 1970 gekocht (131341T).
Deze auto is voorzien van B20 motor met LPG installatie.

Nu zag ik dat er links onderaan het dashboard nog een extra schakelaartje zat bijgebouwd.
Zie onderstaande foto;

Wanneer ik dit inschakel klinkt er in de motor een geluid van een ventilator o.i.d.
Heeft dit schakelaartje wat te maken met de LPG-installatie?
En is het noodzakelijk om deze in te schakelen onder het rijden?
Mijn vader gaat de auto morgen namelijk ophalen, en moet van Hilversum naar huis rijden (iets beneden Maastricht).

En nog een vraag, hoe kan je zien hoeveel LPG er nog in de tank zit? We weten niet hoeveel er nog inzit, en de auto startte bij de vorige bezichtiging niet op benzine.

Hier nog even een plaatje bij mijn woorden.


Vriendelijke groet,
Guy




Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Koen Meesters (GAST)
  • Offline
  • Senior lid
  • Senior lid
Lees meer
23-11-2010 19:27 #98240 door Koen Meesters (GAST)
Beantwoord door Koen Meesters (GAST) in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
Beste Guy,

De koeling van de Amazon is wat krap bemeten, maar met dit weer is een extra ventilator echt niet nodig. Meer iets voor in de file of bergop in frankrijk met 35 graden.
Kijk eens onder de motorkap wat er gaat draaien?
Zit er wel een normale ventilator aan het blok?

Vulling LPG. Dit weet je dus niet.
Gewoon geen risico nemen en snel vullen. Dagteller op nul (even zoeken onder het stuur) en dan rijden maar.
In een 60 liter tank kan 48 liter. Ik kom daarmee een kilometer of 330. Maar daar zou ik het niet op aan laten komen als-ie het op benzine niet doet.

Succes.

Koen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-11-2010 19:35 #98242 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
Hallo Guy, de auto ziet er mooi uit op de foto, hopelijk heb je er veel plezier mee.
Of het schakelaartje iets met een ventilator te doen heeft kan zo zijn, als de auto in een file te warm wordt kan men een extra electrische ventilator tegen de radiator aanschroeven (beter: koelsysteem schoonmaken/vernieuwen). Dit is makkelijk te zien door de motorkap open te maken en te kijken, origineel zit er alleen een gele metalen ventilator tegen de waterpomp aan de voorkant van de motor geschroefd, als er nog een andere voor (of achter) de radiator zit gewoon het schakelaartje uitproberen en kijken. Standaard hoort dit niet bij een LPG installatie en bij dit weer zul je hem normaal niet nodig hebben (gewoon de watertemperatuur bij het rijden in de gaten houden).
mbt de hoeveelheid gas in de tank, er zijn drie systemen:
- bij de gas/benzineschakelaar op/aan het dashboard zitten kleine lampjes (meestal 4 groene en 1 rode voor als hij bijna leeg is), dit is dan makkelijk te zien maar kost extra bij LPG-inbouw.
- er zitten geen lampjes bij de schakelaar maar er zit een speciale meter in die de gasstand op de benzinemeter toont (waarschijnlijk niet het geval, maar te zien door van LPG op benzine om te schakelen en te kijken of de stand veranderd)
- er zitten geen lampjes bij de schakelaar en ook geen speciale meter, dan is normaal op de gastank een niveaustand af te lezen door het rechthoekige alumium deksel eraf te schroeven en te kijken of er een klein rond metertje te zien is, dit geeft de vulling in % aan, als er een messing "dop" met verdiept deel van enkele cm groot te zien is zonder metertje, mist dit en is de gasstand helemaal niet af te lezen.
Ik zou gewoon vragen of de volgende pomp nog te bereiken is en de allereerste LPG-pomp bezoeken (even vragen) en hem voltanken, het verbruik is nog onbekend en waarschijnlijk wil je er nog wat langer mee rijden dan alleen naar huis.
Groeten, Rudi (ook in het zuiden van Limburg wonend, maar Amazon nog in opbouw).

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2010 11:14 #98259 door Guido Koelemij
Beantwoord door Guido Koelemij in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
Hallo Guy,

Je auto ziet er mooi uit. Ik ben ook nieuw en vandaag lid geworden. Ik heb ook een Amazon (1965) met LPG. Heb geen schakelaar voor de ventilatie, maar kan me voorstellen dat deze er extra is ingebouwd voor warmere periodes.

Ik heb voor LPG geen tank aanduiding en heb een 60 litertank die je met circa 48 liter kan vullen. Ik rijd ongeveer 1 op 8 maar dat is niet voor elke LPG weggelegd, dus zekerheid bij 1 op 6 zou ik zeggen, het kan het alleen maar meevallen.

Kom zelf uit Maastricht, maar woon tegenwoordig in Engelen, kerkdorp van 's-Hertogenbosch.

Succes met de rit en veel plezier met je nieuwe bolide.

gr,

Guido

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-11-2010 16:43 #98263 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
allereerst gefeliciteerd met de auto.
om een late amazon te kopen heb je naar mijn mening verstandig aan gedaan deze 70 er heeft bepaalde voordelen wat een eerder model niet heeft.
dat schakelaartje kan je ook vervangen door een thermostaat te monteren , deze zijn los te koop , volautomatische extra koeling in de zomer en de file.
bij de lpg inbouwbedrijfen zijn betaalbare setjes te krijgen bestaande uit een tankmeter-voeler en een gas/benzine schakelaar met led aanduiding lpg voorraad , ik meen enkele tientjes wat dit kost en anders inderdaad op de dagteller rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • luuk verburgh (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
23-12-2010 22:47 #99020 door luuk verburgh (GAST)
Beantwoord door luuk verburgh (GAST) in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
Kon ik een prijs voor 3.750 zien? Mooie Amazon voor dat geld! Heb je wel iemand meegenomen met verstand?

Ik hoop dat die wel op benzine loopt want de meeste Amazons die ik kocht (met LPG) reden niet op benzine (slijtage carburateur, lekkende pakkingen enz) Kost beste veel om de auto weer geschikt voor benzine te maken (ik ben natuurlijk wel een sukkel die alles in de garage laat doen)

groeten van mij en mijn volvo ('s)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2010 21:48 #99092 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
Ja hij loopt ook op benzine!
We hebben afgelopen vakantie enkele plekjes in de carrosserie bijgewerkt.
Hij had onder de achterlampen lichte roest, en onder de koplampen was niet netjes bijgewerkt, dus dat hebben we meteen even aangepakt.
Ik had ook iemand met verstand bij me, mijn vader.
We hebben samen een renault r4 volledig gerestaureerd, dus weten wat aandachtspunten zijn, en een kennis met een p1800 ga ons nog wat tips.

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2011 18:44 #101752 door René Ruiter
Beantwoord door René Ruiter in topic Extra ventilator bij LPG Amzon?
Wil je weten hoeveel gas je nog hebt, kijk dan even op de site van Huke www.hukebasart.nl/huke/
hij heeft een duo meter zodat je zowel de benzine als gas kan zien



rene

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.