Wanneer, welke thermostaat toepassen

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-11-2007 19:41 #50799 door Ton van Schilt (GAST)
Wanneer, welke thermostaat toepassen is gemaakt door Ton van Schilt (GAST)
Ik heb al uitgevonden dat in de Amazone's normaal de 82 graden thermostaat hoort te zitten in Nederland.

Wanneer past men nu de 71 graden thermostaat toe en wanner de 92 graden thermostaat.Bedrijfstemparatuur is boven de 80 graden tot zo,n 120 graden.


Ik heb er nu de 92 graden thermostaat in gezet en de kachel word lekker warm, logisch denk ik want het koelwater is zo'n 10 graden warmer.
Het duurt langer voor de motor op temperatuur is (logisch)
Ik denk dat 92 graden een mooiere olie temperatuur is dan 82 graden, bij mijn lucht gekoelde boxer motor van Duitse makelijke opent de olie termostaat op 115 graden.

Of is het blok van de Amazon (b18) minder geschikt voor deze temperatuur?
De elektrische fan draait nu veel meer zodat ik ook de gele rakker heb terug geplaatst

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-11-2007 23:18 #87274 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Wanneer, welke thermostaat toepassen
<p>82 graden = standaard</p><p>92 graden ='s winters (duurt trouwens niet langer voor motor op temperatuur is want rond de 82 graden is de motor op zijn werktemperatuur ,maar je koelwater wordt 10 graden meer toegestaan ,dit omdat als de thermostaat open gaat je radiateur veel sneller de koelvloeistof weer afkoelt)</p><p>71 graden .. voor naar de sahara? Eigenlijk zelfde verhaal als boven maar dan omgekeerd ivm met de hoge buitentemperatuur ;-)</p><p> Siang Phoa weet dat vast wel.</p><p>Persoonlijk zou ik er zomer en winter in Nederland gewoon 82 graden in laten zitten ,de volvo blokken houden niet zo heel veel van te veel warmte. </p><p>En deze 82 graden zit in je koelvloeistofcircuit , je olie temperatuur is niet gelijk aan je koelvloeistof temperatuur (olietemp is hoger(afhankelijk van hoe lang je rijd)</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ton van Schilt (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-11-2007 16:43 #87273 door Ton van Schilt (GAST)
Beantwoord door Ton van Schilt (GAST) in topic Wanneer, welke thermostaat toepassen
Kijk an ik kom er achter dat er bij mij een 72 graden thermostaat in zat ipv van de 82 graden. Dat maakt met de 92 graden thermostaat wel ineens een erg groot verschil dus nu heb ik de 87 graden thermostaat er in gezet. En ik vind de temperatuur nu ineens een stuk aangenamer in de auto.

Jo Jo
ik begrijp dat de temperatuur van de olie wat hoger is maar die zal toch niet meer dan 20 graden schelen?
De olie temperatuur word toch ook door het koelwater op peil gehouden zeker op lange ritten of zie ik dat verkeerd?

En die thermostaat temperatuur heeft dus eigenlijk alles te maken met de kachel temperatuur. In zweden zal er wellicht de 92 graden thermostaat in zitten om in de auto toch behaaglijk te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Marcel Smelter (GAST)
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
15-02-2008 22:48 #87272 door Marcel Smelter (GAST)
Beantwoord door Marcel Smelter (GAST) in topic Wanneer, welke thermostaat toepassen
Bij echt koud weer kan een kartonnetje voor de radiateur (gedeeltelijk) ook soelaas bieden. Ga niet elke winter een andere thermostaat plaatsen.

Amazon Combi '66

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.