koelingsprobleem 444 van 57

• Serge van Ruyssevelt
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
26-07-2026 19:27 - 26-07-2026 19:30 #1481418 door Serge van Ruyssevelt
koelingsprobleem 444 van 57 is gemaakt door Serge van Ruyssevelt
Ik heb koelingsproblemen met de PV444 van 1957   ik heb alles al gereinigd  radiator spoelt goed door  , ook het motorblok  spoelt goed , de waterpomp  draaid ook goed zijn debiet  volgens ik zie    , ik heb nergens lekken  , en de thermostaat  gaat open op temperatuur . ook niks mis qua  waterverlies via het  de motor zelf   , de bougie's  kunnen niet mooier van verbrandingskleur zijn  en de wagen rookt nooit .toch verlies ik ergens water  en dit vrij snel   ik verdenk ervan dat het langs de stop weg lekt ik zie rond de vulmond steeds opgedroogd  radiator  vloeistof ,  daarom mijn vraag is dit normaal  of is dit sleet  ( zie foto's , barsten in radiator teut aan stop )  en moet dit vernieuwd worden  ??? de temperatuur blijft vrij goed tot er natuurlijk een deel water verdwenen is en loopt dan zeer snel op     

Life is fine in Hungary and to be the only Amazon Combi

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l
1956 chevrolet Bel air 2dr http
1956 Chevrolet Nomad (needs full resto)
Laatst bewerkt 26-07-2026 19:30 door Serge van Ruyssevelt. Reden: tekst was niet volledig

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2026 09:34 #1481422 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic koelingsprobleem 444 van 57
Hoi Serge, Ik zie een pijpje vanaf de hals naar links weglopen, gezien de leeftijd is dit nog een open systeem zonder druk/ overloop vaatje?

De afdichting zit allereerst op de kleinste aansluiting, onderin. Als die aansluiting vlak is en de radiateur dop is goed,  zowel het rubber als de werking, dan maken de scheuren bovenin niet direct uit. Als de druk te groot wordt lekt de koel vloeistof wellicht weg via het overloop pijpje en via de scheurtjes in de bovenste aansluiting. 

Maar, normaal gesproken nivelleert zich dat, eventueel teveel aan koelvloeistof gooit hij eruit, meer niet., de expansie ruimte bovenin de radiateur is de buffer. Is ook de verwarmingsradiator in orde?

Je kunt een HC meting doen, eenvoudige test met een vloeistof die verkleurt als er uitlaatgas in het koelsysteem komt,  of een uitlaatgas test? Een hoog HC gehalte duidt vaak op een lekke koppakking heb ik werk eens begrepen?

• Serge van Ruyssevelt
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 09:52 #1481423 door Serge van Ruyssevelt
Beantwoord door Serge van Ruyssevelt in topic koelingsprobleem 444 van 57
bedankt voor het duidelijke antwoord , het is idd een open systeem . Ik vroeg mij af of dit een gekend probleem is  bij deze wagens en meerdere wagens last hebben hiervan als men bv tegen 90 km/h een km of 50 rijd  ?  Ik heb nu de thermostaat  er tussenuit gehaald  en nu zie ik dat waneer ik zelfs bij stationair draaien het toerental verhoog de temperatuur naar omlaag gaat  dus ga ik het zo even proberen . de temperarturen zijn natuurlijk ook zeer hoog de laatste weken  ( ik woon in Hongarje ) 

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-07-2026 10:00 #1481424 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic koelingsprobleem 444 van 57
Wij hebben een Amazon b18d met een open systeem, in koude toestand staat het koelwater een paar centimeter onder de dop maar verder blijft hij op peil. Succes met zoeken!

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 10:01 #1481425 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic koelingsprobleem 444 van 57
Het is geen open systeem, tenminste de radiatordop hoort daar niet bij. het pijpje stroomt pas over als de vloeistof langs het rubber van de dop loopt dat met een veer druk opbouwt tegen de onderste opening. Een van de scheuren bij de dop zou wel eens door kunnen lopen naar onder de kleinste opening en dan bouwt er geen druk meer op in het systeem en dan kan het evenwicht weg zijn.  Het rubber onder de dop kan ook niet meer afsluiten. Maar door je beschrijving denk ik eerder een groot lek bij de kachel of in de motor. Bij mijn SABB is de opening van de radiator een apart los te schroeven ding met een grote schroefdraad. En ik neem aan dat ze nog wel ergens leverbaar zijn? Overigens gaat dit systeem altijd lekken als je het tot de rand vult, zoals op de foto. De bovenkant van de radiator is ook het expansievat.

Een snel oplopende temperatuur wijst erop dat het vloeistofnivo is gedaald tot onder de sensor?

Succes reinier

• Serge van Ruyssevelt
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 13:04 #1481433 door Serge van Ruyssevelt
door dat jij de opmerking maakte over de stop ben ik dit even gaan nakijken en idd het is niet de juiste stop , hij is tekort en drukt dus niet op de onderste afsluiting  , bij nazigcht met andere stoppen die ik heb liggen nog is hij zo een 3-4 mm korter  en sluit dus niet af  . we gaan het testen met een andere stop   we gaan sebiet kijken of ik hier een andere stop kan vinden 

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 13:13 - 27-07-2026 13:21 #1481434 door Reinier Verbeek
Ze zijn nog overal te koop, maar inderdaad in verschillende lengtes EN verschillende druk om te openen, dus je moet een goede hebben voor de Volvo, de vultuit, en met een vers rubber en goede veer

Succes reinier
Laatst bewerkt 27-07-2026 13:21 door Reinier Verbeek.

• Serge van Ruyssevelt
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 16:49 #1481436 door Serge van Ruyssevelt
stop niet nieuw gevonden allemaal lagere ( zoald die erop zat)  maar heb van de oude de rubbers beide vervangen en we gaan het zien morgen  , ik moest er zowizo op drukken nu om hem op de radiater te schroeven wat voorheen zeker niet get geval was , dus 

1991 trabant combi´
1972 1800 ES
1965 Amazon combi
1965 duett
1957 pv444 l

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 20:50 #1481442 door Reinier Verbeek
De meeste zijn 25 mm in totaal, deze is in ieder geval hoger, maar of hij op de jouwe past??

allesvooruwvolvo.nl/p/radiator-dop-open-systeem-28-mm-hoog/

• Reinier Verbeek
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
27-07-2026 20:55 #1481443 door Reinier Verbeek