Koelvloeistof vervangen Volvo B20A uit 1973

• Ben Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
31-05-2025 22:18 #1477413 door Ben Meijer (GAST)
Koelvloeistof vervangen Volvo B20A uit 1973 is gemaakt door Ben Meijer (GAST)
Beste allen,

Als nieuweling binnen de “Volvo wereld” ben ik bezig met het opknappen/ onderhouden van mijn Volvo 142 uit 73. Nu heb ik de olie en de koelvloeistof vervangen. De thermostaat heb ik ook maar meteen vernieuwd, en bij het koelsysteem systeem overal maar even de tuinslang in gehangen om het door te spoelen. Nu heb ik alleen het aftappunt bij de motor (waar geen kraantje zit) niet gebruikt. Volgens het instructieboekje de vloeistof weer bijgevuld en ontlucht door de motor warm te draaien met het dopje van het expansievat en te knijpen in de bovenste radiatorslang (Kachel op warm). Toen het temperatuurt metertje bijna horizontaal stond voelde ik de slang warm worden en ging de thermostaat open. De wijzer bleef exact horizontaal staan. Bij het rijden later (40km) heb ik nog een beetje bijgevuld aangezien het peil iets gedaald was en de wijzer blijft net onder de N hangen als ik rij.

Alles lijkt dus prima, maar ik heb maar 5 liter hoeven bijvullen na het flushen. Ik ga er vanuit dat er dus zo’n 5 liter water is achtergebleven. Kan dit kwaad? De verhouding is dus niet zo goed meer, ik kan beter concentraat gebruiken de volgende keer, denk ik? Welke kan ik dan het beste gebruiken?

Hoe zit het nou precies met het aftappunt voor de koelvloeistof van de motor, ik kan er niet echt hoogte van krijgen.

Groet, Ben 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Geers (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-06-2025 00:17 #1477417 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koelvloeistof vervangen Volvo B20A uit 1973
Om de motor geheel leeg te krijgen moet je de aftapplug aan de zijkant verwijderen en ook voor het doorsp[oelen moet deze verwijdert zijn anders krijg je het systeem niet leeg en schoon.

succes 
m.vr.gr.

Johan Geers

• Ben Meijer (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Jonge liefhebber van (Elektro)techniek.
Meer
01-06-2025 21:47 #1477429 door Ben Meijer (GAST)
Beantwoord door Ben Meijer (GAST) in topic Koelvloeistof vervangen Volvo B20A uit 1973
Wederom bedankt voor het antwoord Johan, dan ga ik de plug er toch maar uit draaien. Ziet hier nog een pakking bij? Voordat ik hem eruit heb en het blijkt dat ik nog op zoek moet naar een pakking.

Groet, Ben 

• Johan Geers (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
02-06-2025 00:06 #1477431 door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Koelvloeistof vervangen Volvo B20A uit 1973
Is gewoon konische draad kun je met teflon afdichten.

m.vr.gr.

Johan Geers

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD