Koppakking zeker?
- Jeroen Mekenkamp
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-02-2009 17:54 #49840
door Jeroen Mekenkamp
Koppakking zeker? is gemaakt door Jeroen Mekenkamp
<p>Vanmiddag keek ik onder de motorkap van mijn 142 (1969, B20A) en tot mijn verbazing was alle koelvloeistof verdwenen uit het expansievat. Aan de olievuldop zit witte smurrie, de aansluiting van het motorblok op de radiator (waar de thermostaat zit) is van buiten wit uitgeslagen (vochtig). Ik zie geen sporen van lekkage of gebroken/gescheurde leidingen.</p><p>De wagen heeft 3 weken stilgestaan en tijdens het laatste ritje (20 km) heb ik niets bijzonders gemerkt. Temperatuur bleef constant. Wel loopt de koude motor de laatste tijd erg slecht (starten gaat prima, maar daarna is het pruttelen totdat de motor warm is). Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Afstelling is goed, ontsteking gaat nog geen 10.000 km mee.</p><p>Mijn eerste gedachte is lekke koppakking. Ik vind op het forum ook de mogelijkheid van een lek inlaatspruitstuk, maar dat verklaart het verlies van koelvloeistof niet. Rembekrachtiger is ook nog goed (eerder amazon-ervaring mee gehad).</p><p>Graag jullie deskundige analyse!</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
28-02-2009 20:17 #91410
door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic Koppakking zeker?
<p>Vul je vat weer eens bij met koelvloeistof ,starten en warm laten draaien ,ruik dan eens aan je uitlaat..</p><p>Als het zoetig ruikt (en je hebt ook nog rook ontwikkeling) zal het inderdaad je koppakking kunnen zijn.</p><p>Wat ook mogelijk is : de aansluiting van het motorblok op de radiator (waar de thermostaat zit) is van buiten wit uitgeslagen (vochtig). dat je daar vloeistof kwijt raakt ,loopt over de kop/spruitsuk naar achter en verdampt..p.s dit stuk is van een aluminium legering vandaar de witte uitslag.</p><p>De witte drab aan je olievuldop kan ook komen door het rijden van korte stukjes (niet meer dan 30km ofzo,deolie komt niet op temperatuur waardoor het water in je olie niet kan verdampen) je vermeld niet of je op gas rijdt ,maar dan moet je nog meer kilometers rijden.</p><p>Trek je pijlstok er eens uit ,is de olie grijzig... koppakking (of erger) </p><p>Als je toch nog twijfelt ,een garage kan zo testen of er uitlaatgassen in je koelsysteem komen ,ze zetten een soort "sniffer"op je expansievat en die meet of er wel of geen uitlaatgassen in je koelsysteem komen.</p><p> </p><p> </p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
28-02-2009 20:37 #91409
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Koppakking zeker?
Ik zou ook niet als eerste de koppakking verdenken. Controleer eerst de zaken zoals JoJo ze voorstelt. Ook voor het overige sluit ik me bij hem aan.
Verder zou het zo kunnen zijn dat het koude-startmechaniek niet helemaal goed is afgesteld. Als je een koude motor op een arm mengsel laat lopen, loopt hij inderdaad rot totdat 'ie warm is. Dus: Geen paniek; eerst een paar dingen checken en misschien valt het wel mee. Sterkte.
Verder zou het zo kunnen zijn dat het koude-startmechaniek niet helemaal goed is afgesteld. Als je een koude motor op een arm mengsel laat lopen, loopt hij inderdaad rot totdat 'ie warm is. Dus: Geen paniek; eerst een paar dingen checken en misschien valt het wel mee. Sterkte.
- Jeroen Mekenkamp
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 11:30 #91408
door Jeroen Mekenkamp
Beantwoord door Jeroen Mekenkamp in topic Koppakking zeker?
Dank voor jullie tips, ik ga direct nog eens goed kijken. De motor loopt overigens alleen op benzine.
- Jeroen Mekenkamp
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 12:38 #91407
door Jeroen Mekenkamp
Beantwoord door Jeroen Mekenkamp in topic Koppakking zeker?
<p>Zojuist olie gepeild: komt op mij niet grijs over. Daarna expansievat gevuld, motor sationair laten warmdraaien (ook nog ff een ritje gemaakt). Resultaat: expansievat is weer bijna leeg! Geen gekke dingen verder: loopt prima (warm) en er komt geen pluim uit de uitlaat na het ritje, geen lekkage te zien. Wel viel het me op dat er bij het stationair warmdraaien belletjes verschenen in het expansievat.</p><p> </p>
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-03-2009 17:01 #91406
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Koppakking zeker?
Als je zó snel koelvloeistof kwijtraakt zit het óf onder in je carterpan, maar dat zou je moeten zien aan je peilstok (extreem hoog oliepeil en water'blaasjes' in de olie),
óf je verliest het echt op een andere manier. Kijk eens onder de auto als hij stationair loopt, geef een paar keer gas, kijk nog eens. De vloeistof móet ergens blijven. En als je niet die zoetige geur aan de uitlaat ruikt en de uitlaat blijft ook niet 'roken' als de motor warm is, zal er toch ergens een lek moeten zijn waar het verdwijnt!
óf je verliest het echt op een andere manier. Kijk eens onder de auto als hij stationair loopt, geef een paar keer gas, kijk nog eens. De vloeistof móet ergens blijven. En als je niet die zoetige geur aan de uitlaat ruikt en de uitlaat blijft ook niet 'roken' als de motor warm is, zal er toch ergens een lek moeten zijn waar het verdwijnt!
- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 20:49 #91405
door jo jo (GAST)
<p>En ik sluit me nu bij Sven aan
Kijk ook met draaiende motor en motorkap open...</p><p>De laatste tijd geen last van natte voeten/matten in de passagiersruimte????</p>

- jo jo (GAST)
- Elite lid
-
Minder
Meer
01-03-2009 21:47 #91404
door jo jo (GAST)
Check ook rond/onder je waterpomp.. als die begint te lekken zie je dat ook niet zo snel omdat de fan de vloeistof naar achteren slaat.
- Gijs Kirkels (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
07-12-2011 11:48 #108676
door Gijs Kirkels (GAST)
Beantwoord door Gijs Kirkels (GAST) in topic Koppakking zeker?
een beetje laat, maar ik kan het niet laten om te reageren.
hoe heb je dit nu opgelost? ik denk een lekke thermostaat(pakking)?
de witte uitslag die je noemt rond de thermostaat duid op koelvloeistoflekkage, dit gaat altijd ophopen, ook wel bloemkoolvorming genoemd..
hoe heb je dit nu opgelost? ik denk een lekke thermostaat(pakking)?
de witte uitslag die je noemt rond de thermostaat duid op koelvloeistoflekkage, dit gaat altijd ophopen, ook wel bloemkoolvorming genoemd..