Ombouw P1800 naar ventilator met viscokoppeling
- Hans van der Eijk
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-02-2025 17:30 #1048269
door Hans van der Eijk
Ombouw P1800 naar ventilator met viscokoppeling is gemaakt door Hans van der Eijk
Ik rij al jaren met plezier met mijn 1964 P1800, maar stoor me aan de eeuwig meedraaiende ventilator en zou hem graag ombouwen naar een viscokoppeling. Dit heeft voor mij qua originaliteit de voorkeur boven een elektrische fan. Hij heeft natuurlijk oorspronkelijk een B18B motor, maar is door een vorige eigenaar omgebouwd met een B20B blok. Qua maatvoering aan de voorzijde maakt dat m.i. niets uit. Voor de P1800 met B20B motor bestond een speciale uitvoering (utf 5564) met visco. Ivm de beperkte ruimte was daarvoor een speciale waterpomp (419679) en een speciale poelie (419673, met een centraal draadgat, pos 7 in afbeelding).
Zowel deze waterpomp als poelie is natuurlijk nergens te krijgen, noch is er ergens een afbeelding van te zien, behalve het schetsje in het onderdelenboek.
Ik heb natuurlijk ook aandachtig het artikel van Eric van Vliet in het laatste VKM gelezen waarin hij een 123GT ombouwt naar een visco. Ik heb de door hem geschetste oplossing nagemeten en deze blijkt voor de P1800 nog te lang te zijn, de afstand tot de radiateur wordt echt te klein. Met de oorspronkelijke Volvo oplossing zou het wel moeten passen.
Ik heb de ventilator en de viscokoppeling, en ook nog een originele reserve waterpomp die mogelijk aan te passen is. Een poelie kan ik draaien indien nodig. Mijn vraag is: is er iemand die ervaring heeft met de optie 5564 (visco) voor de B20B, of misschien zelfs in het bezit is van een P1800 met B20B motor met een visco die mij hier verder mee kan helpen?
Zowel deze waterpomp als poelie is natuurlijk nergens te krijgen, noch is er ergens een afbeelding van te zien, behalve het schetsje in het onderdelenboek.
Ik heb natuurlijk ook aandachtig het artikel van Eric van Vliet in het laatste VKM gelezen waarin hij een 123GT ombouwt naar een visco. Ik heb de door hem geschetste oplossing nagemeten en deze blijkt voor de P1800 nog te lang te zijn, de afstand tot de radiateur wordt echt te klein. Met de oorspronkelijke Volvo oplossing zou het wel moeten passen.
Ik heb de ventilator en de viscokoppeling, en ook nog een originele reserve waterpomp die mogelijk aan te passen is. Een poelie kan ik draaien indien nodig. Mijn vraag is: is er iemand die ervaring heeft met de optie 5564 (visco) voor de B20B, of misschien zelfs in het bezit is van een P1800 met B20B motor met een visco die mij hier verder mee kan helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.