- Berichten: 175
Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
- Ronald Zwerus
- Elite lid
Minder
Meer
08-04-2024 22:25 #1044846
door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Er bestaat hier een lamellenkam voor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 2049
08-04-2024 22:36 #1044848
door Rudi Dortangs
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Koeling Volvo Amazon – radiator met geplooide ribben
Het tangetje van de technical chat is duidelijk spitser (minder breed) en korter dan dat wat ik gebruik. De bekken zijn bij dat van mij vrijwel dunne plaatjes die aan hun uiteinden tov elkaar iets van elkaar af wijzen zodat ze niet helemaal aan het uiteinde drukken.
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 63
27-04-2024 21:16 #1045020
door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator : onderdeel te kort ?
Volgende stap !
Reden van deze post : Vraag : heb ik een onderdeel te kort ?
Inmiddels heb ik een aantal zaken besteld via de onderdelenshop van de club en netjes (én snel) ontvangen :
- Radiator
- 3 steunrubbers voor de radiator
- 2 afstands-busjes voor de radiator
- een 5 blads ventilator
- spansteun alternator
Het doel is om de radiator te vervangen ; de bestaande 4-blads fan te vervangen door een kanariegele met 5 bladen ; en ineens de te dunne spansteun op pensioen te stellen.
We raadplegen het onderdelenboek : pully (15) - spacer (17) - fan (16A) - washer (16B). Dit is echter van de standaard 4-bladige fan.
De spacer is een plat stuk van 5 millimeter dik ; de washer lijkt me eerder een dun schoteltje met een licht opstaande rand.
Gelukkig is er een filmpje waar uitgelegd wordt hoe je dat allemaal moet doen : vimeo.com/548760307
(via www.volvo-academy.com/index.php?option=c...=video-67&Itemid=266 )
Op dit filmpje kan je zien (rond 30:30) hoe de 5-blads fan wordt gemonteerd : eerst de pully ; daarbovenop de 5-bladige fan ; daarbovenop iets rond.
Volgens mij werd er geen spacer geplaatst.
Vragen :
- klopt het dat je geen spacer monteert bij een 5-bladige fan ? (misschien omdat deze dikker is dan de standaard 4-bladige fan)
- Het zou me helpen als iemand eens een foto zou willen posten van zijn fan en pully.
Ik vermoed namelijk dat ik wel een spacer heb (die ik mogelijk niet nodig heb) maar geen washer. In dat geval zou ik opteren om de spacer te gebruiken als washer zodat ik de bestaande bouten kan gebruiken.
Moest ik de spacer vervangen door een dunnere washer dan gaan de vijzen er verder in. In dat geval zou ik deze washer nog eerst moeten bestellen.
Reden van deze post : Vraag : heb ik een onderdeel te kort ?
Inmiddels heb ik een aantal zaken besteld via de onderdelenshop van de club en netjes (én snel) ontvangen :
- Radiator
- 3 steunrubbers voor de radiator
- 2 afstands-busjes voor de radiator
- een 5 blads ventilator
- spansteun alternator
Het doel is om de radiator te vervangen ; de bestaande 4-blads fan te vervangen door een kanariegele met 5 bladen ; en ineens de te dunne spansteun op pensioen te stellen.
We raadplegen het onderdelenboek : pully (15) - spacer (17) - fan (16A) - washer (16B). Dit is echter van de standaard 4-bladige fan.
De spacer is een plat stuk van 5 millimeter dik ; de washer lijkt me eerder een dun schoteltje met een licht opstaande rand.
Gelukkig is er een filmpje waar uitgelegd wordt hoe je dat allemaal moet doen : vimeo.com/548760307
(via www.volvo-academy.com/index.php?option=c...=video-67&Itemid=266 )
Op dit filmpje kan je zien (rond 30:30) hoe de 5-blads fan wordt gemonteerd : eerst de pully ; daarbovenop de 5-bladige fan ; daarbovenop iets rond.
Volgens mij werd er geen spacer geplaatst.
Vragen :
- klopt het dat je geen spacer monteert bij een 5-bladige fan ? (misschien omdat deze dikker is dan de standaard 4-bladige fan)
- Het zou me helpen als iemand eens een foto zou willen posten van zijn fan en pully.
Ik vermoed namelijk dat ik wel een spacer heb (die ik mogelijk niet nodig heb) maar geen washer. In dat geval zou ik opteren om de spacer te gebruiken als washer zodat ik de bestaande bouten kan gebruiken.
Moest ik de spacer vervangen door een dunnere washer dan gaan de vijzen er verder in. In dat geval zou ik deze washer nog eerst moeten bestellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 539
27-04-2024 22:23 #1045021
door Stijn
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn in topic Koeling Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator : onderdeel te kort ?
Hey Marco,
In mijn geval is er geen spacer en geen washer aanwezig. Dus pulley --> ventilator --> tandveerring --> boutjes. Dat past prima. Sterker nog, de fan komt wel erg dichtbij de radiator als ik nog een spacer zou toevoegen.
In mijn geval is er geen spacer en geen washer aanwezig. Dus pulley --> ventilator --> tandveerring --> boutjes. Dat past prima. Sterker nog, de fan komt wel erg dichtbij de radiator als ik nog een spacer zou toevoegen.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Stijn
- Moderator
Minder
Meer
- Berichten: 539
27-04-2024 22:38 #1045022
door Stijn
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Beantwoord door Stijn in topic Koeling Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator : onderdeel te kort ?
Zie ook dit topic:
www.volvokv.nl/forum/koelsysteem/19081-5...-voor-amazon?start=0
Bij de B18 was er geen spacer nodig, die was 6mm en kwam dus misschien door het gesloten koelsysteem dat later kwam.
Bij de B18 was er geen spacer nodig, die was 6mm en kwam dus misschien door het gesloten koelsysteem dat later kwam.
Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Platinum lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 798
27-04-2024 23:19 #1045023
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Hallo Marco,
De enige zorg die je hebt bij de montage van de 5-bladige fan is dat hij enige ruimte laat tussen de fan de de radiator, dat beslist of je de spacer gebruikt of niet. Het moet niet zo zijn dat bij enige beweging van de radiator, de fan wordt geraakt. M.a.w. je moet de radiator goed kunnen plaatsen en verwijderen. Bij montage van de radiator houd ik ter bescherming altijd een stuk karton tussen de fan en radiator,
gr. Cor.
De enige zorg die je hebt bij de montage van de 5-bladige fan is dat hij enige ruimte laat tussen de fan de de radiator, dat beslist of je de spacer gebruikt of niet. Het moet niet zo zijn dat bij enige beweging van de radiator, de fan wordt geraakt. M.a.w. je moet de radiator goed kunnen plaatsen en verwijderen. Bij montage van de radiator houd ik ter bescherming altijd een stuk karton tussen de fan en radiator,
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 63
28-04-2024 15:46 - 28-04-2024 15:48 #1045031
door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Bedankt voor de info ! De tip van het stuk karton neem ik zeker mee.
Ik heb de andere artikelen ook gelezen en ik begrijp wel dat als de fan te ver staat van de radiator deze niet noodzakelijk al de lucht door de radiator trekt als je stilstaat. Om dit te regelen zullen die spacers dus dienen.
Bij de opbouw ga ik opteren om geen spacer te gebruiken omdat ik de afstand tussen de koelribben en de fan momenteel al klein vindt (1,2 cm). Zonder spacer wordt het dus 1,7 cm.
Ik wil echter wel die washer omdat ik een gele kunststof fan heb gekocht ter vervanging van de oude metalen 4-blads. Als je de bouten moet aandraaien dan wil ik het kunststof niet beschadigen door een te hoge drukbelasting rond de bouten. Die metalen washer zal de druk wel meer verdelen.
Wordt vervolgd ...
Ik heb de andere artikelen ook gelezen en ik begrijp wel dat als de fan te ver staat van de radiator deze niet noodzakelijk al de lucht door de radiator trekt als je stilstaat. Om dit te regelen zullen die spacers dus dienen.
Bij de opbouw ga ik opteren om geen spacer te gebruiken omdat ik de afstand tussen de koelribben en de fan momenteel al klein vindt (1,2 cm). Zonder spacer wordt het dus 1,7 cm.
Ik wil echter wel die washer omdat ik een gele kunststof fan heb gekocht ter vervanging van de oude metalen 4-blads. Als je de bouten moet aandraaien dan wil ik het kunststof niet beschadigen door een te hoge drukbelasting rond de bouten. Die metalen washer zal de druk wel meer verdelen.
Wordt vervolgd ...
Laatst bewerkt 28-04-2024 15:48 door Marco Wuyts.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3454
29-04-2024 00:30 #1045039
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Volgens mij hoort er een metalen ring op te zitten om het plastic te beschermen.
m.vr.gr.
Johan Geers
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marco Wuyts
- Senior lid
Minder
Meer
- Berichten: 63
08-08-2024 13:54 - 08-08-2024 14:00 #1046127
door Marco Wuyts
Beantwoord door Marco Wuyts in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
D-day
Onze Amazon krijgt het nogal snel warm.Het voorste oppervlakte van de radiator is niet meer fris en de lamellen zijn grotendeels dichtgeplooid.
Dat wil zeggen dat zolang ik kon blijven rijden er geen probleem was ; wanneer ik veel moest stilstaan aan rode lichten of in een file dan gingen we onherroepelijk in het rood en konden we aan de kant.
Ik wilde recent nog naar een meeting gaan maar ben halverwege teruggedraaid. 3 rode lichten en enkele trage weggebruikers, en ik kon naast de weg gaan staan. Dan heb ik geen zin om nog door te rijden naar een plaats die ik niet goed ken én waar ik vermoedelijk even zal moeten aanschuiven om op een parking te geraken. Jammer maar helaas : dit werkt niet. Op deze manier kan ik eigenlijk geen meeting meepikken en dat was niet het plan.
Het instructiefilmpje van Volvo-Academy over hoe je een radiator (en een waterpomp) moet vervangen heb ik ondertussen 3x bekeken. Ik heb de verschillende stappen en de sleutelmaten genoteerd. Dat scheelt wat zoekwerk. Ik heb ook siliconevet in huis en een tube kopervet.
De onderdelen zijn inmiddels netjes geleverd via de webshop van de club : start !
Eerst even de batterij losgekoppeld voor de zekerheid.
Op het filmpje duurde het losmaken van de 2 slangen een paar seconden ; bij mij wel 20 minuten. De reden was achteraf gezien dat ik er in het begin geen kracht op durfde te zetten.
Om te beginnen zat die man met een kapotte radiator en was zijn circuit dus eigenlijk al zo goed als leeg. Bij mij was het nog volledig gevuld dus vond ik het logischer om een iets andere volgorde te nemen : eerste de onderste slang losmaken en laten leeglopen ; nadien pas de bovenste.Ik had een grote plastic bak onder de wagen gezet van 60cm op 30cm waardoor ik alles netjes heb kunnen opvangen. Er kwam zo’n 5 liter uit.
Ik heb dus geen brug, de auto stond gewoon op de grond en dat ging perfect.
Nadat alles leeg was kon ik de twee bouten moeiteloos losmaken en de radiator eruit halen.Vervolgens heb ik de alternator losgezet om de v-riem te ontspannen. Op zich best te doen.
Op de pully heb ik dan maar zelf een bovenkant bepaalt door één van de bouten te aanzien als de bovenkant. Zowel op de pully als op de waterpomp heb ik een streep gezet met een marker. De radiator was verpakt met enkele stukjes isomo, daar heb ik de bouten in dezelfde volgorde in geprikt. Zo kan ik later dezelfde bouten in dezelfde gaten gebruiken.
De ventilator kwam er snel af. De waterpomp draaide geruisloos dus die is nog in goede staat.
Vervolgens heb ik de spansteun van de alternator vervangen. Dit was al langer een doorn in het oog. Iemand vond het nodig om hem er paar millimeter af te slijpen; geen idee waarom want er was ruimte genoeg.
Nadien kon de kanariegele 5-blads ventilator er op met de bijhorende onderlegschijf. Deze zag ik eerst niet staan op de website van de club en wilde ik elders bestellen. Bij de opmerkingen stond dat je echter gerust kon navragen of ontbrekende onderdelen te krijgen waren hoewel ze niet op de site stonden. Het onderdeel was wel te krijgen als gebruikt onderdeel dus we waren helemaal happy !
Bij de koelfan heb ik een bovenkant gekozen, kopervet op de bouten gedaan en alles vastgezet. De oorspronkelijke spacer heb ik er tussenuit gelaten. Dat was in het instructiefilmpje ook zo ; moest het nodig zijn dan kan die er altijd nog tussen. De afstand tussen de radiator en de fan is eigenlijk ok wanneer deze niet draait; de motor beweegt nog dus je moet altijd wel marge houden.
Nadien de riem er terug op (was nog zo goed als nieuw ; gechecked door een bevriende Volvo-technieker) ; aanspannen ; de 3 bouten van de alternator terug vastvijzen (kopervet).
Vervolgens heb ik een stuk karton genomen en tegen de fan gezet. Dat was een dankbare tip van Cor om beschadigingen te voorkomen aan de radiator.
De nieuwe rubbers en bussen had ik op voorhand reeds gemonteerd op de nieuwe radiator; en de vloeistof-aansluitingen voorzien van siliconevet.Het geheel ging er vlotjes in ! In het filmpje moest de brave man een verschil oplossen door met een houten balk flink wat druk te zetten op de chassisbalk.
De afstand tussen de 2 bouten kwam bij hem niet overeen met de nieuwe radiator dus moest hij even wringen… . Dit bezorgde me “een stress'ke” toen ik dat zag maar was dus uiteindelijk niet nodig.
Ik heb ook even de tijd genomen om het expantievat proper te maken. Eerst even laten weken en nadien heb ik er een afwas-sponsje in gestoken om met behulp van een stok de binnenkant proper te maken. Deze is nu weer mooi doorzichtig.
Nadien moesten de schuifknoppen van de verwarming naar onder gezet worden en kon er opnieuw vloeistof in. 5 liter om precies te zijn.
Eerst heb ik de radiator opgevuld tot het niet meer kon, nadien heb ik via het expantievat nog bijgevuld.
De motor heb ik even laten draaien tot hij op temperatuur kwam. Hoewel ik stilstond koelde deze al vrij netjes. De wind werd ook mooi door de radiator getrokken.
Nadien laten afkoelen en nog water bijgevoegd. Door op de bovenste slang te drukken borrelt er inderdaad sneller lucht uit het circuit via het expantievat.
Pas nu ik de radiator volledig kan bekijken zie ik dat het oppervlakte zo goed als geen wind doorlaat.
Met een 3-core ivp een 2-core én een 5-fan ipv een 4-fan zal ik daar dus geen last meer van hebben. Al bij al heb ik er een namiddagje over gedaan zonder dat ik een technische achtergrond heb. Buiten dat ik achteraf nog wat klemmen heb moeten aandraaien is alles vlotjes verlopen qua lekken enzo.
De testrit is ook prima verlopen ; een uurtje ofwel 40 km. Veel rode lichten, variatie van 50km/u en 70km/u. Hier en daar gewoon even aan de kant gestaan om “fileverkeer” te simuleren. De unit werkt prima ; de thermostaat stuurt alles netjes aan en we blijven ver weg van de gevarenzone.
Weer een leuke ervaring en weer meer vertrouwen in het oude beestje !
Onze Amazon krijgt het nogal snel warm.Het voorste oppervlakte van de radiator is niet meer fris en de lamellen zijn grotendeels dichtgeplooid.
Dat wil zeggen dat zolang ik kon blijven rijden er geen probleem was ; wanneer ik veel moest stilstaan aan rode lichten of in een file dan gingen we onherroepelijk in het rood en konden we aan de kant.
Ik wilde recent nog naar een meeting gaan maar ben halverwege teruggedraaid. 3 rode lichten en enkele trage weggebruikers, en ik kon naast de weg gaan staan. Dan heb ik geen zin om nog door te rijden naar een plaats die ik niet goed ken én waar ik vermoedelijk even zal moeten aanschuiven om op een parking te geraken. Jammer maar helaas : dit werkt niet. Op deze manier kan ik eigenlijk geen meeting meepikken en dat was niet het plan.
Het instructiefilmpje van Volvo-Academy over hoe je een radiator (en een waterpomp) moet vervangen heb ik ondertussen 3x bekeken. Ik heb de verschillende stappen en de sleutelmaten genoteerd. Dat scheelt wat zoekwerk. Ik heb ook siliconevet in huis en een tube kopervet.
De onderdelen zijn inmiddels netjes geleverd via de webshop van de club : start !
Eerst even de batterij losgekoppeld voor de zekerheid.
Op het filmpje duurde het losmaken van de 2 slangen een paar seconden ; bij mij wel 20 minuten. De reden was achteraf gezien dat ik er in het begin geen kracht op durfde te zetten.
Om te beginnen zat die man met een kapotte radiator en was zijn circuit dus eigenlijk al zo goed als leeg. Bij mij was het nog volledig gevuld dus vond ik het logischer om een iets andere volgorde te nemen : eerste de onderste slang losmaken en laten leeglopen ; nadien pas de bovenste.Ik had een grote plastic bak onder de wagen gezet van 60cm op 30cm waardoor ik alles netjes heb kunnen opvangen. Er kwam zo’n 5 liter uit.
Ik heb dus geen brug, de auto stond gewoon op de grond en dat ging perfect.
Nadat alles leeg was kon ik de twee bouten moeiteloos losmaken en de radiator eruit halen.Vervolgens heb ik de alternator losgezet om de v-riem te ontspannen. Op zich best te doen.
Op de pully heb ik dan maar zelf een bovenkant bepaalt door één van de bouten te aanzien als de bovenkant. Zowel op de pully als op de waterpomp heb ik een streep gezet met een marker. De radiator was verpakt met enkele stukjes isomo, daar heb ik de bouten in dezelfde volgorde in geprikt. Zo kan ik later dezelfde bouten in dezelfde gaten gebruiken.
De ventilator kwam er snel af. De waterpomp draaide geruisloos dus die is nog in goede staat.
Vervolgens heb ik de spansteun van de alternator vervangen. Dit was al langer een doorn in het oog. Iemand vond het nodig om hem er paar millimeter af te slijpen; geen idee waarom want er was ruimte genoeg.
Nadien kon de kanariegele 5-blads ventilator er op met de bijhorende onderlegschijf. Deze zag ik eerst niet staan op de website van de club en wilde ik elders bestellen. Bij de opmerkingen stond dat je echter gerust kon navragen of ontbrekende onderdelen te krijgen waren hoewel ze niet op de site stonden. Het onderdeel was wel te krijgen als gebruikt onderdeel dus we waren helemaal happy !
Bij de koelfan heb ik een bovenkant gekozen, kopervet op de bouten gedaan en alles vastgezet. De oorspronkelijke spacer heb ik er tussenuit gelaten. Dat was in het instructiefilmpje ook zo ; moest het nodig zijn dan kan die er altijd nog tussen. De afstand tussen de radiator en de fan is eigenlijk ok wanneer deze niet draait; de motor beweegt nog dus je moet altijd wel marge houden.
Nadien de riem er terug op (was nog zo goed als nieuw ; gechecked door een bevriende Volvo-technieker) ; aanspannen ; de 3 bouten van de alternator terug vastvijzen (kopervet).
Vervolgens heb ik een stuk karton genomen en tegen de fan gezet. Dat was een dankbare tip van Cor om beschadigingen te voorkomen aan de radiator.
De nieuwe rubbers en bussen had ik op voorhand reeds gemonteerd op de nieuwe radiator; en de vloeistof-aansluitingen voorzien van siliconevet.Het geheel ging er vlotjes in ! In het filmpje moest de brave man een verschil oplossen door met een houten balk flink wat druk te zetten op de chassisbalk.
De afstand tussen de 2 bouten kwam bij hem niet overeen met de nieuwe radiator dus moest hij even wringen… . Dit bezorgde me “een stress'ke” toen ik dat zag maar was dus uiteindelijk niet nodig.
Ik heb ook even de tijd genomen om het expantievat proper te maken. Eerst even laten weken en nadien heb ik er een afwas-sponsje in gestoken om met behulp van een stok de binnenkant proper te maken. Deze is nu weer mooi doorzichtig.
Nadien moesten de schuifknoppen van de verwarming naar onder gezet worden en kon er opnieuw vloeistof in. 5 liter om precies te zijn.
Eerst heb ik de radiator opgevuld tot het niet meer kon, nadien heb ik via het expantievat nog bijgevuld.
De motor heb ik even laten draaien tot hij op temperatuur kwam. Hoewel ik stilstond koelde deze al vrij netjes. De wind werd ook mooi door de radiator getrokken.
Nadien laten afkoelen en nog water bijgevoegd. Door op de bovenste slang te drukken borrelt er inderdaad sneller lucht uit het circuit via het expantievat.
Pas nu ik de radiator volledig kan bekijken zie ik dat het oppervlakte zo goed als geen wind doorlaat.
Met een 3-core ivp een 2-core én een 5-fan ipv een 4-fan zal ik daar dus geen last meer van hebben. Al bij al heb ik er een namiddagje over gedaan zonder dat ik een technische achtergrond heb. Buiten dat ik achteraf nog wat klemmen heb moeten aandraaien is alles vlotjes verlopen qua lekken enzo.
De testrit is ook prima verlopen ; een uurtje ofwel 40 km. Veel rode lichten, variatie van 50km/u en 70km/u. Hier en daar gewoon even aan de kant gestaan om “fileverkeer” te simuleren. De unit werkt prima ; de thermostaat stuurt alles netjes aan en we blijven ver weg van de gevarenzone.
Weer een leuke ervaring en weer meer vertrouwen in het oude beestje !
Laatst bewerkt 08-08-2024 14:00 door Marco Wuyts.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Platinum lid
Minder
Meer
- Berichten: 3454
09-08-2024 00:43 #1046137
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Koeling Volvo Amazon – Stap 2 : vervangen radiator en ventilator
Al doende leert men, ik mis wel de steun voor de benziene leiding bij het thermostaathuis moet je wel aanbrengen anders heb je kans op vaporlock als je ooit een keer noodgedwongen op octaan 95 moet rijden.
Ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden van de steun..
m.vr.gr.
Johan Geers
Ik kan zo gauw geen voorbeeld vinden van de steun..
m.vr.gr.
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.