olie in koelwater van radiator

Lees meer
05-04-2024 12:24 #1044776 door Jaap van der Stad
olie in koelwater van radiator is gemaakt door Jaap van der Stad
Bij het demonteren van de motor van de P18009ES, waarvoor de radiator er uit moet, bleek dat er olie in de koelvloeistof zat. Wat kan hier de oorzaak zijn. Lekkende pakking ergens.

Suggesties welkom.

Jaap van der Stad   
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2024 14:05 #1044778 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic olie in koelwater van radiator
Lekkende pakking kan (dan verwacht ik koppakking lek van olie naar water, dus niet vanuit cylinder/compressie en dus geen uitlaatgassenlek), maar er kan ook een inwendige scheur in het blok of kop aanwezig zijn waardoor olie en water niet meer goed gescheiden zijn. Men kan het koelsysteem op druk zetten met speciaal gereedschap en kijken of er drukverlies is, en hopelijk vaststellen waar het lek is (maar bij een klein lek is dat moeilijk te vinden). Was het een noemenswaardige hoeveelheid olie of alleen maar een dunne film / oppervlakteverkleuring? In het laatste geval zou ik me geen zorgen maken.
succes,
Rudi
 

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2024 16:22 #1044780 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic olie in koelwater van radiator
Hoi Rudi,

Bedankt voor je reactie. Volgens mijn zoon was het een dunne fillm, maar het plastic  overloop reservoir was niet doorzichtig meer.  Als de motor er uit is, is het plaatsen van een nieuwe koppakking en het doorspoelen van de radiator niet zoveel extra werk meer Scheuren in motorblok en kop is natuurlijk een heel ander verhaal.

groetjes,

Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2024 16:27 #1044781 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie in koelwater van radiator
Ja, goed dat je het blok dan uit elkaar haalt, had je problemen met de koeling ?.Als je geen koelproblemen had en geen chocoladekleurige koelvloeistof, ben ik het met Rudi eens dat het gecheckt moet worden maar geen groot probleem bv het via de koppakking lekken kan dit beeld geven. Dan is het op druk brengen van het blok voldoende, dat doen de goede revisiebedrijven, dus waar laat je het blok reviseren ?. Het chemisch en ultrasoon reinigen van het blok is ook belangrijk, dan worden alle koel- en olie-kanalen schoongemaakt. Mocht je geen goed bedrijf weten, dan kan ik het voor je laten doen. We hebben al eens eerder contact gehad. Ook advies welke onderdelen te gebruiken, het opbouwen én alle Volvo onderdelen uit Zweden kan ik voor je verzorgen. 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2024 18:42 #1044789 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic olie in koelwater van radiator
Hoi Ed,

Ik ga in eerste instantie een nieuwe koppakking plaatsen. Ik had geen koelprobleem of chocomel koelvloeistof, dus hoop ik dat het met een nieuwe pakking verholpen is. Mocht dit tegenvallen dan mnak ik graag gebruik van jouw verdere hulp

mvg,

Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2024 16:19 #1044901 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic olie in koelwater van radiator
Hopi Ed,Ik was je antwoord en advies niet vergeten. We hebben de motor gedemonteerd.en zijn toen gaan nadenken wat onze opties zijn. De oldtimer garage in het dorp vertelde dat met het plaatsen van een nieuwe koppakking alltijd de kop gevlakt moet worden. Vervolgens blijven we toch met een vervuilde motor zitten, hoewel hij goed liep. Maar dat is verre van optimaal en we hebben al zo veel in de P1800ES geinvesteerd, dat ik hem goed wil hebben...Dus schoonmaken, zoals jij zei. Maar ik ben 81 en wil zo snel mogelijk weer rijden. Had er al ontzettend de pest erin dat ik de Limburgtour en de sleuteldag moest afzeggen. Zoeken naar een ruilmotor B20. Niet te vinden voor 1925. lalleen bij Scandcar op ruilbasis van de oude motor ( DUS NIET BLIJKT ACHTERAF). Maar goed, we gaan hem a.s.vrijdag ophalen en beginnen hem zo snel mogelijk weer in te bouwen. Als dat gebeurd is ga ik me langzaam achter mijn oren krabben over de B18B in het hoekje van mijn garage.Groetjes,Jaap
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2024 10:45 #1044912 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olie in koelwater van radiator
Hoi Jaap, ik snap dat je voor een nieuwe B20 gaat, denk een F. Inderdaad is het goed om de kop te vlakken, maar ook om het blok goed te reinigen. Jammer dat de afstand naar Limburg zo groot is, ik heb nog een B20F liggen. Heb je een pb gestuurd

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-04-2024 12:40 #1044952 door Jaap van der Stad
Beantwoord door Jaap van der Stad in topic olie in koelwater van radiator
Hoi Ed, afgelopen vrijdag de B20 motor opgehaald bij Sandar. Los onderblok en losse kop. Zij hadden geen tijd in de werkplaats om dat te monteren. Thuis komende, de kop uitgepakt. Bleek incompleet ( zie bijgaande foto). Sjef Spijkers zegt dat ik de ontbrekende delen van de B18 motor, die hij niet wilde inruilen ( geen B18 tegen een B20), moet afhalen. Kan dit technisch zomaar? 
Ik hoor graag je mening,

mvg,

Jaap van der Stad 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.